Jalan Northam, George Town

Koordinat: 5°25′39.08″N 100°19′18.21″E / 5.4275222°N 100.3217250°E / 5.4275222; 100.3217250

Jalan Northam (juga dikenali sebagai Jalan Sultan Ahmad Shah) adalah jalan utama di sepanjang pantai utara bandar George Town di Pulau Pinang, Malaysia. Ia terus dari Persiaran Gurney menuju Lebuh Farquhar ke timur. Jalan ini adalah jalan sehala, dengan lalu lintas yang diarahkan ke arah timur ke Lebuh Farquhar. Sejak tahun 1990-an, Jalan Northam, bersama dengan Persiaran Gurney, juga muncul sebagai Daerah Perniagaan Tengah yang kedua di George Town.[1]

Jalan Northam
Jalan Sultan Ahmad Shah
红毛路 / 紅毛路 (Cina / Cina Tradisional)
Negara Malaysia
Negeri Pulau Pinang
BandarGeorge Town
Poskod
10050
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang
WujudAbad ke-19–kini
Simpang utama
Hujung baratGeorge Town:

Pulau Tikus:

Hujung timurGeorge Town:
JALAN SULTAN AHMAD SHAH
Northam Rd10050 P. PINANG

Pada zaman dahulu, pantai utara George Town hanya dikenali sebagai 'Pantai Utara'. Pentadbir British, termasuk pengasas Pulau Pinang, Francis Light, dikebumikan di Tanah Perkuburan Protestan Lama berhampiran hujung timur Jalan Northam. Jalan ini secara beransur-ansur menjadi alamat pilihan untuk orang Eropah, dan kemudian, taipan Cina, yang membina rumah-rumah mewah di sepanjang jalan.[2] Akibatnya, Jalan Northam juga dikenali sebagai Barisan Jutawan oleh penduduk tempatan.

Jalan Northam juga merupakan rumah kepada beberapa gedung pencakar langit yang paling tinggi di Pulau Pinang, kebanyakannya perusahaan komersial rumah seperti bank, firma insurans, pengedar harta dan kereta, dan perniagaan lain.

Etimologi sunting

 
Perkuburan Protestan Lama boleh dilihat di peta 1799 George Town ini.
 
Jalan Northam Road pada 1910an
 
Universiti Terbuka Wawasan kini menduduki Homestead, salah satu rumah yang lebih megah di sepanjang Jalan Northam.
 
Menara BHL di Jalan Northam juga menempatkan Konsulat Jeneral Jepun di Pulau Pinang.

Jalan Northam secara rasminya dinamakan semula sebagai Jalan Sultan Ahmad Shah pada tahun 1980-an, sebagai penghormatan kepada Raja Malaysia ketika itu, Sultan Ahmad Shah, yang melawat Pulau Pinang pada tahun 1982. Walau bagaimanapun, penduduk Pulau Pinang tempatan terus merujuk jalan dengan nama penjajahnya, Jalan Northam. Ini adalah sebahagiannya kerana nama baru itu kelihatannya tidak masuk akal, tetapi juga mencerminkan konservatisme yang kuat di kalangan penduduk tempatan, yang melihat sejarah penjajah Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada identiti tempatan mereka.

Sejarah sunting

 
Menara MBf adalah salah satu pencakar langit di sepanjang Jalan Northam, dan juga salah satu yang tertinggi di Pulau Pinang.

Semasa tahun-tahun awal pemerintahan British, pegawai Inggeris dan orang Eropah lain dikebumikan di Tanah Perkuburan Protestan Lama. Ini termasuk Kapten Francis Light, yang mengasaskan Pulau Pinang pada tahun 1786 dan meninggal pada tahun 1794. Pada masa itu, Jalan Northam masih belum wujud dan kawasan itu dikenali sebagai 'Pantai Utara'

.Sepanjang abad ke-19, Jalan Northam berkembang menjadi kawasan pinggir bandar pilihan untuk orang Eropah kaya, yang mula membina banglo di sepanjang jalan. Orang-orang Eropah kemudian berpindah dari Northam Road untuk kawasan hijau yang lebih hijau, jauh di pedalaman, meninggalkan banglo di sepanjang jalan yang akan direbut oleh ahli perniagaan China, yang kemudiannya membina banglo lebih elegan di sepanjang jalan. Ramai orang kaya Cina yang tinggal di sepanjang Jalan Northam, seperti Yeap Chor Ee, Loh Boon Siew dan Lim Lean Teng, juga memilih nama-nama Eropah untuk kediaman mereka, mencerminkan keutamaan kelas atas untuk semua perkara Eropah.[3]

Sejak tahun 1990-an, bangunan pencakar langit komersil sepanjang Jalan Northam telah menjadikan jalan pesisiran pantai ke Daerah Perniagaan Tengah yang kedua, bersama dengan Persiaran Gurney. Pembinaan gedung pencakar langit ini telah dimungkinkan apabila jalan raya secara teknikal terletak di luar Tapak Warisan Dunia UNESCO yang merangkumi kebanyakan pusat bandar.

Mercu tanda sunting

Pencakar langit sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Penang's new financial hub - Business News | The Star Online". www.thestar.com.my. Dicapai pada 2017-11-18.
  2. ^ "Millionaire's Row in Penang - Georgetown Attractions". penang.ws (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-02-17.
  3. ^ Wai, Wong Chun. "Grand Old Man of Penang - Community | The Star Online". Dicapai pada 2017-02-17.