Jalan wilayah (Jepun: 都道府県道, Hepburn: todōfukendō, tunggal bergantung kepada jenis wilayah: todō, dōdō, fudō atau kendō) di Jepun adalah jalan yang biasanya dirancang, dinomborkan dan diselenggara oleh kerajaan wilayah masing-masing (-to, -dō, -fu atau -ken), bebas daripada wilayah lain – berbanding jalan raya kebangsaan (kokudō), yang dari segi undang-undang termasuk laluan ekspres (kōsoku jidōsha kokudō), dan jalan perbandaran ([ku]shichōsondō). Jika jalan kebangsaan atau wilayah melalui wilayah bandar utama yang terancang, kerajaan bandar memikul sebahagian daripada tanggungjawab untuk jalan ini. 10.7 % panjang jalan awam di Jepun adalah jalan wilayah setakat 2011; mengikut penggunaan, jalan-jalan ini membawa lebih daripada 30% daripada semua jumlah lalu lintas di jalan awam pada tahun 2007.[1]

Papan tanda sempadan wilayah dan perbandaran dan tanda nombor jalan di jalan wilayah Saitama no. 9 (Saitama-kendō 9[-gō], 埼玉県道9[号])

Jalan wilayah ditandakan dengan heksagon biru, dengan nombor ditengah. Kebanyakan biasanya berakhir di jalan wilayah lain, atau laluan kebangsaan, atau kadang-kadang di atau sangat dekat dengan stesen Kereta Api Jepun.

Jika jalan wilayah melintasi wilayah lain, walaupun sejauh beberapa ratus kaki, nombornya tidak digunakan semula oleh wilayah yang dilaluinya. Nombor digunakan sekali sahaja di setiap wilayah, tidak kira di mana jalan bermula atau berakhir. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa jalan utama yang melalui beberapa wilayah yang mempunyai bilangan yang sama di semua wilayah yang terlibat. Sebagai contoh, "Laluan Sano-Koga" (Sano-Koga-sen, 佐野古河線) yang menghubungkan bandar Sano di wilayah Tochigi dan bandar Koga di wilayah Ibaraki secara berterusan ditetapkan sebagai jalan wilayah 9 di keempat-empat wilayah yang dilaluinya, iaitu Tochigi, Gunma, Saitama dan Ibaraki.

Sesetengah jalan wilayah juga kadangkala merentasi untuk jarak pendek serentak dengan laluan kebangsaan, tetapi lebih biasa untuk melihatnya dengan jalan wilayah lain.

Nombor yang digunakan untuk laluan kebangsaan yang melalui wilayah sering diduplikasi oleh laluan wilayah tetapi laluan kebangsaan dan laluan wilayah yang mempunyai nombor yang sama jarang jika pernah bertemu atau bersilang antara satu sama lain.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ MLIT (Kokudo-kōtsū-shō), Road bureau (dōro-kyoku): Road definition & classification

Pautan luar sunting