Dalam bidang biogeografi, jambatan darat merupakan tanah genting atau sambungan di antara dua dataran yang terpisah perairan, yang membolehkan haiwan dan tumbuh-tumbuhan menyeberangi air dan menduduki tanah-tanah baru. Jambatan darat boleh terbentuk daripada pengunduran laut di mana paras laut merosot lalu mendedahkan bahagian-bahagian pentas benua yang cetek dan tenggelam sebelum ini; ataupun daripada terbentuknya tanah baru daripada tektonik plat; ataupun daripada kenaikan dasar laut akibat pemulihan pasca glasial selepas zaman air batu.

Segenting Panama merupakan jambatan tanah yang membolehkan Pertukaran Besar Amerika ketika terbentuk 3 juta tahun dahulu.

Contoh yang terkenal sunting

Teori jambatan darat sunting

Pada abad ke-19, beberapa orang saintis mendapati terdapat persamaan geologi dan zoologi yang membingungkan antara kawasan-kawasan yang amat jauh terpisah. Untuk menyelesaikan masalah ini, "setiap kali ahli-ahli geologi dan paleontologi menemui kebuntuan dalam menerangkan persamaan antara hidupan rentas lautan yang ketara dari rekod fosil, mereka akan ... melakar jambatan darat di antara benua-benua yang berkenaan." [1] Konsep ini pertama kali dikemukakan oleh Jules Marcou dalam Lettres sur les roches du Jura et leur pengedaran géographique dans les deux hémisphères ("Surat-surat mengenai batuan [Banjaran] Jura dan taburan geografinya di kedua-dua hemisfera"), 1857-1860. [2]

Antara jambatan darat yang dihipotesiskan termasuk: [1]

  • Archatlantis dari Hindia Barat ke Afrika Utara
  • Archhelenis dari Brazil ke Afrika Selatan
  • Archiboreis di Atlantik Utara
  • Archigalenis dari Amerika Tengah melalui Hawaii ke Timur Laut Asia
  • Archinotis dari Amerika Selatan ke Antartika
  • Lemuria di Lautan Hindi
  • Marsupialis antara Amerika Selatan dan Australia.

Konsep ini menjadi lapuk setelah digantikan oleh konsep hanyutan benua dan perkembangan tektonik plat pada pertengahan abad ke-20.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Corliss, William R. (June 1975). Mysteries Beneath the Sea. Apollo Editions. ISBN 978-0815203735.
  2. ^ Corliss, William R. (June 1975). Mysteries Beneath the Sea. Apollo Editions. ISBN 978-0815203735. Chapter 5: "Up-and-Down Landbridges". "The basic idea is usually attributed to Jules Marcou..."

Pautan luar sunting