James Adityawarman Graham (lebih dikenali dengan nama Jamie Aditya, (lahir di Canberra, Australia, 10 Mac 1970; umur 54 tahun) adalah seorang penyampai, pelakon, dan muzik berkewarganegaraan Indonesia.

Jamie Aditya
Kelahiran
James Adityawarman Graham

(1970-03-12) 12 Mac 1970 (umur 54)
Pekerjaan
  • Pelakon
  • Penyampai
  • Muzik
Tahun aktif1995 - kini
Kampung asalPurwakarta, Jawa Barat
PasanganNathalie Widayanti (k. 2002)
Anak-anak1
IbuAti Ashyawati Kartamihardja
SaudaraAchdiat Kartamihardja (almarhum datuk)

Keluarga sunting

Jamie Aditya ialah cucu dari Achdiat Kartamihardja, penulis dan sastrawan Sunda terkenal asal Indonesia. Ibunya adalah puteri dari Achdiat Kartamihardja yakni Ati Ashyawati dan ayahnya, Stuart Graham, berasal dari Australia. Jamie adalah anak ketiga dari pasangan tersebut.[1]

Kerjaya sunting

Namanya terkenal sebagai VJ di MTV Asia dan MTV Indonesia pada tahun 1990-an. Ia kemudiannya berhenti menjadi VJ MTV pada tahun 2001 untuk menemani ibunya yang sedang sakit dan pindah ke Australia. Pada tahun 2000, dia terpilih sebagai pencalonan Presenter Hiburan Terbaik dalam Asian TV Awards. DIa juga dicalonkan dalam kategori yang sama pada tahun 2003. Pada tahun 2004 dan 2005, dia telah menjadi pengacara program Sync or Swim terbitan Discovery Channel. Pada tahun 2005 pula, di kembali ke Jakarta bersama isteri dan anaknya untuk memasuki ke dalam dunia muzik. Pada tahun 2007, dia telah menjadi juri acara pencarian bakat Indonesian Idol untuk musim keempat, disamping menyelsaikan album solonya bernuansa jiwa yang sedang diusahakannya. Di lorong-lorong kesibukannya, dia juga turut membantu mengusahakan album beberapa grup musik indie dari Bandung seperti Rock N Roll Mafia sebagai tetamu vokalis di lagu Too Many Questions, dan The S.I.G.I.T sebagai vola latar belakang. Pada tahun lalu, dia juga pernah berduet dengan Glenn Fredly di lagu Good Times dalam album Aku Dan Wanita milik Glenn. DI samping itu juga, dia turut berlakon dalam filem XL, Antara Aku, Kau dan Mak Erot dan juga Kabayan Jadi Milyuner pada tahun 2010.

Filemografi sunting

Filem sunting

Tahun Judul Peran Keterangan
2003 Janus, Prajurit Terakhir Janus
2008 XL (Extra Large): Antara Aku, Kau dan Mak Erot Deni
2009 Asmara Dua Diana Asmara
2010 Kabayan Jadi Milyuner Kabayan

Filem Pendek sunting

Siri TV sunting

Diskografi sunting

Album sunting

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Carlton, M. 2008. Indonesia: A Reporter's Journey. DV1 (Video Dokumenter)