Jarunee Suksawat

Pelakon Thailand

Jarunee Suksawat (Bahasa Thai: จารุณี สุขสวัสดิ์), lahir 12 Februari 1962 (umur 55 tahun). Nama panggilan 'Ple', juga dikenali sebagai (Perancis: Caroline Desneiges) adalah seorang pelakon Thailand yang menamakan Aksi Ratu Thai, dia juga menjadi ahli perniagaan yang terkenal dengan beratus-ratus penampilan dalam filem aksi pada tahun 1970-an dan 80-an.

Jarunee Suksawat
Kelahiran
Caroline Desneigas

(1962-02-12) 12 Februari 1962 (umur 62)
WarganegaraThai
Nama lainPle Jarunee

Kehidupan awal dan pendidikan sunting

Suksawat menghadiri sekolah menengah di Bangkapi, sebuah kursus vokasional di komersial Chao Phaya, menerima Ijazah Sarjana Muda Sains Sosial dari Universiti Suan Sunandha Rajabhat dan Sarjana Sains Kosmetik dari Maefah Luang Chiangrai, Thailand.

Keluarganya miskin dan dia dibesarkan oleh neneknya. Ayahnya Ferdinand Desneiges adalah bahasa Perancis, dan ibunya ialah Rabiab Suksawat. Desneiges tidak tahu dia adalah bapanya dan dia tidak bertemu dengannya sehingga sekitar tahun 2000, sejurus sebelum kematiannya, selepas itu dia menukar namanya kepada Caroline Desneiges.

Pemangku kerjaya sunting

Jarunee membintangi ratusan filem dan dikenali sebagai "ratu filem tindakan", walaupun dia tidak mempunyai latihan untuk melakukan aksi. Dia mula bertindak dalam filem pada tahun 1977, pertama di Sawasdee Khun Kroo dan kemudian di Rak Laew Raw Noi dengan pelakon popular Sorapong Chatree. Dia adalah seorang ketua pengarah Promsin Sibunruang.

Pada tahun 1980, dia membintangi filem dramaBaan Sai Thong, yang diarahkan oleh Ruj Ronnapop, dan kemudiannya dalam Pojjaman Sawangwong, yang dilihat sebagai peranan terobosan. Sebelum itu, dia berkata tipuan sebagai tomboy.

Dia meninggalkan aksi pada pertengahan 1980-an selepas cedera semasa penggambaran, tetapi kadang-kadang kembali bertindak, termasuk dalam filem Queens of Langkasuka 2008 yang diarahkan oleh Nonzee Nimibutr, peranan pertamanya dalam sepuluh tahun. Dia telah menolak sejumlah tawaran terdahulu dan mendapati sukar untuk kembali ke penggambaran.

Anugerah sunting

Pada tahun 2013, beliau menerima Anugerah Lotus untuk pencapaian seumur hidup dari Festival Filem Dunia Bangkok.

  • Golden Star 1980
  • Popular Vote
  • Mekhala Queen of Thai Film 2014

Kerjaya perniagaan sunting

Jarunee menjalankan syarikat produk kesihatan dan kecantikan alternatif, Thaidham Alliance. Beliau berada di jawatankuasa pemandu persidangan 2011 Persekutuan Antarabangsa Persatuan Ahli Kimia Kosmetik.

Lihat Juga sunting

External links sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.