Saudara Datuk Jason Teoh Sew Hock (Cina ringkas: 张秀福Cina tradisional: 張秀福pinyin: Zhāng Xiùfú) adalah Ketua Bahagian MCA Iskandar Puteri dan mantan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Negeri Johor MCA. Beliau pernah bertanding di kerusi Parlimen Iskandar Puteri pada Pilihan raya umum Malaysia ke-14 pada tahun 2018.


Jason Teoh Sew Hock
张秀福
Persatuan Cina Malaysia
Ketua MCA Bahagian Iskandar Puteri
Butiran peribadi
LahirGelang Patah,  Johor,  Malaysia
Parti politik Barisan Nasional
Persatuan Cina Malaysia
PasanganJason Iwana
KediamanGelang Patah,  Johor,  Malaysia

Penglibatan sunting

Pilihanraya sunting

2013 - Pilihan raya umum Malaysia ke-13 sunting

Jason Teoh adalah Ketua Bahagian MCA Iskandar Puteri. Terdapat khabar angin bahawa dalam pilihan raya umum ke-13, Jason akan menghadapi Laksamana DAP Lim Kit Siang.[1]

Walaupun bukan individu yang terkenal di seluruh negara, Jason adalah sangat terkenal di kalangan orang-orang Gelang Patah'. Beliau telah berkhidmat di kawasan Gelang Patah selama lebih daripada 5 tahun. Jason tunggak muda dan bersemangat masyarakat dianggap sebagai "calon winnable" dalam pilihan raya umum Malaysia 2013.

Jason percaya bahawa negeri Johor, terutama Gelang Patah akan menjadi lebih baik dengan Barisan Nasional (BN) dan bukannya Pakatan Rakyat. Beliau adalah orang yang melahirkan slogan MCA Johor "kestabilan di atas huru-hara". Ia adalah sejajar dengan moto pusat yang "Kestabilan Rakyat".

Namun, mantan Menteri Besar Johor Abdul Ghani Othman menggantikan beliau bertanding kerusi Gelang Patah.

2018 - Pilihan raya umum Malaysia ke-14 sunting

Jason Teoh diistyharkan sebagai calon Barisan Nasional bagi kawasan Parlimen Iskandar Puteri menghadapi penyandang Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang, namun beliau tewas pada Lim Kit Siang dan Barisan Nasional kalah pada peringkat Dewan Rakyat Parlimen Malaysia dan Dewan Undangan Negeri Johor.

MCA sunting

Beliau pernah menjawat jawatan sebagai Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Negeri Johor MCA.

Dalam pilihan parti MCA 2018, Jason Teoh menang tanpa bertanding di Bahagian Iskandar Puteri[2].

Khidmat Masyarakat sunting

Jason Teoh sentiasa dilihat tampil bersama rakyat mengambil bahagian dalam komuniti dan majlis-majlis amal. Beliau percaya bahawa pemimpin yang baik perlu selalu dekat bersama rakyat. Selama 5 tahun beliau menjadi wakil rakyat orang-orang Gelang Patah. Jason juga bukan sahaja menghadiri acara formal atau politik, tetapi juga membantu mereka yang memerlukan bila-bila masa dan di mana sahaja. Beliau juga adalah salah satu daripada ahli pasukan petugas dalam membantu penduduk terutama di kawasan yang terjejas ekoran projek pembangunan Iskandar Malaysia Semasa banjir besar di Johor di mana Jason Teoh menghabiskan 3 hari di kawasan yang dibanjiri cuba untuk membantu orang-orang Gelang Patah. Walaupun beliau adalah seorang Pengerusi Bahagian MCA Gelang Patah, dia tidak teragak-agak untuk mendapatkan ke bawah dengan keadaan kotor untuk membantu rakyat tanpa mengira bangsa, agama atau fahaman politik.[3].

Rujukan sunting

  1. ^ "Salinan Arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-05-19. Dicapai pada 2013-03-28.
  2. ^ "【马华区会改选提名】新山及依斯干达布蒂里 魏家祥张秀福连任主席". China Press (dalam bahasa Cina). 2018-08-21. Dicapai pada 2018-11-02.
  3. ^ "Salinan Arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-02-04. Dicapai pada 2013-03-28.

Pautan Luar sunting