Jata Negara Republik Sosialis Soviet Azerbaijan

Jata negara Republik Sosialis Soviet Azerbaijan diadopsi pada tahun 1937 oleh pemerintah Republik Sosialis Soviet Azerbaijan. Gaya itu berdasarkan lambang Kesatuan Soviet. [1]

Jata Republik Sosialis Soviet Azerbaijan
Butiran
JenisJata Edit the value on Wikidata
Pemegang/
pembawa
RSS Azerbaijan
Diterima pakai14 Mac 1937, versi terkini pada 21 April 1978
GencanaBintang merah
Penopang/
penyokong
gandum dan kapas
Cogan kataБүтүн өлкəлəрин пролетарлары, бирлəшин! (Bahasa Azerbaijan) Пролетарии всех стран, соединяйтесь! (Bahasa Rusia), "Pekerja di seluruh dunia, bersatu!"
Versi awal1921, 1927, dan 1931
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Lambang ini dilengkapi rig penggerudian yang mewakili takungan minyak Baku yang banyak dan, di belakangnya, matahari terbit, yang mewakili masa depan bangsa Azerbaijan. Tukul dan sabit itu menonjol di atasnya sementara bintang merah (melambangkan "sosialisme di semua lima benua") berada di puncak lambang, untuk kemenangan Komunisme dan "komuniti negara-negara sosialis di seluruh dunia". Bahagian luar mempunyai simbol pertanian - gandum dan kapas. Slogan di sepanduk itu bertuliskan slogan negara Kesatuan Soviet ("Pekerja di seluruh dunia, bersatu!") Dalam bahasa Rusia dan Azerbaijan. Di Azerbaijan, itu adalah "Бүтүн өлкəлəрин пролетарлары, бирлəшин!" (dalam tulisan Latin Azerbaijan semasa: "Bütün ölkələrin proletarları, birləşin!").

Nama penuh Republik Sosialis Soviet Azerbaijan dieja dalam bahasa Rusia dan Azerbaijan.

Jata ini digunakan sejak tahun 1918 yang kemudian dipulihkan pada tahun 1992 sebelum merdeka. [2]

Rujukan sunting

  1. ^ Agentstvo pechati "Novosti." Izdatelʹstvo (1967). Republik Sosialis Soviet Azerbaijan. Rumah Penerbitan Agensi Akhbar Novosti. Dicapai pada 8 Ogos 2013.
  2. ^ Schmöger, Marcus (16 September 2001). "Azerbaijan di Kesatuan Soviet". www.crwflags.com. Dicapai pada 2 September 2018.