Templat:Use Indian English

Jawaani Jaaneman
Fail:Jawaani Jaaneman film poster.jpg
Theatrical release poster
PengarahNitin Kakkar
PenulisOriginal Screenplay:
Juan Vera - Daniel Cúparo
Adaptation & Dialogues:
Hussain Dalal - Abbas Dalal
BerdasarkanIgualita a mí
by Diego Kaplan
Dihasilkan olehJackky Bhagnani
Deepshikha Deshmukh
Saif Ali Khan
Jay Shewakramani
DibintangiSaif Ali Khan
Alaya F
Tabu (extended cameo)
SinematografiManoj Kumar Khatoi
Disunting olehSachindra Vats
Chandan Arora
Muzik olehSongs:
Gourov-Roshin
Tanishk Bagchi
Prem - Hardeep
Score:
Ketan Sodha
Syarikat
penerbitan
Pooja Entertainment
Black Knight Films
Northern Lights Films
Diedarkan olehPen Marudhar Entertainment
Tarikh tayangan
  • 31 Januari 2020 (2020-01-31)[1]
Masa tayangan
115 minutes[2]
NegaraIndia
BahasaHindi
Bajet30 crore (AS$4.5 juta)[3]
Pecah panggungang. 44.77 crore (AS$6.7 juta)[4]

Jawaani Jaaneman (terj. Sweetheart Youth) ialah sebuah bahasa Hindi India 2020 filem drama komedi arahan Nitin Kakkar, dan diterbitkan oleh [[Jackky Bhagnani] ], Deepshikha Deshmukh, Jay Shewakramani dan pelakon utama Saif Ali Khan di bawah panji-panji Hiburan Pooja, Filem Black Knight dan Filem Northern Lights. Pembuatan semula komedi Korea Selatan 2008 Scandal Makers, ia dibintangi Khan sebagai bapa berusia 40 tahun dan debutan Alaya F sebagai anak perempuannya, bersama Tabu dalam penampilan kameo lanjutan. Filem ini berkisar tentang Jazz, broker hartanah dan haiwan parti di London, yang terpaksa berhadapan dengan seorang anak perempuan yang tidak pernah diketahuinya, yang juga hamil. Filem ini merupakan tayangan kedua Khan pada Januari 2020 selepas Tanhaji: The Unsung Warrior.

Fotografi utama filem itu berlangsung dari 14 Jun hingga 24 Ogos 2019 di London, England. Filem ini telah ditayangkan secara teater di India pada 31 Januari 2020 dengan ulasan bercampur-campur, dan merupakan kejayaan sederhana di box office.[1] Ia memperoleh kutipan sekitar ₹45 crore di seluruh dunia.[5]

Plot sunting

Jaswinder "Jazz" Singh (Saif Ali Khan) ialah seorang wanita riang berusia 40 tahun yang bekerja di London sebagai broker hartanah pada siang hari bersama abangnya Dimpy (Kumud Mishra) dan berpesta pada waktu malam di bar yang dimiliki oleh rakannya Rajendra "Rocky" Sharma (Chunky Pandey), biasanya membawa mana-mana gadis yang bersetuju untuk pergi ke rumahnya untuk one-night stand. Jazz, bersama abangnya Dimpy, perlu merundingkan perjanjian berjuta-juta pound yang melibatkan hartanah di Hounslow, tetapi tuan rumahnya yang berumur Mallika (Kamlesh Gill) enggan berpisah dengan rumahnya kerana pokok lama, dan percubaannya berulang kali untuk meyakinkannya untuk menyerah untuk pembinaan baru tidak berjaya.

Pada suatu malam, Jazz berpesta seperti biasa apabila seorang gadis menumpahkan minumannya kepadanya; dia meminta maaf dan dia meneruskan. Malam berikutnya, di bar, dia mendedahkan dirinya kepadanya sebagai Tia (Alaya F), seorang Amsterdammer berusia 21 tahun yang telah datang ke London untuk beberapa kerja peribadi, seperti yang dia katakan. Dia bersetuju untuk membawanya ke rumahnya. Di sana, Jazz mengetahui daripadanya bahawa dia adalah salah satu daripada tiga pilihan yang mungkin untuk bapanya, berdasarkan gambar ibu Tia bersamanya. Apabila dia memberitahunya bahawa dia mungkin anak perempuannya, dia terkejut, tetapi dia menasihatinya untuk mengambil ujian DNA untuk mengesahkan keputusan. Apabila keputusan tiba, ternyata bukan sahaja anak perempuan Tia Jazz, tetapi dia juga hamil.

Jazz yang terkejut pada mulanya enggan menerima kebenaran; Apabila Tia menawarkan untuk tinggal bersamanya dan melahirkan bayinya di rumahnya, dia menolak, mengatakan bahawa dia tidak boleh memikul tanggungjawab menguruskan keluarga. Dia berpindah di sebelah rumahnya. Dia berunding dengan rakan pendandan rambutnya Rhea (Kubbra Sait), yang sebaya dengannya, untuk mendapatkan nasihat. Dia mengucapkan tahniah dan menasihatinya untuk menghadapi dirinya bukan sahaja seorang bapa tetapi juga seorang datuk yang akan datang. Cara berpestanya yang melulu diteruskan dengan perbelanjaan peribadi, kerana sebaik sahaja dia jatuh dari meja bar, mabuk, dan patah kaki. Perasaannya terhadap Rhea semakin bertambah, tetapi apabila dia cuba melakukan pendahuluan seksual, dia menghalangnya dan memintanya untuk menahan dirinya daripada merosakkan persahabatan mereka.

Sementara itu, Tia melawat Jazz di rumahnya dengan kerap, dan secara senyap berazam untuk menyayangi keluarganya. Suatu malam abang Jazz Dimpy dan ibu bapa mereka melawat rumahnya. Walaupun Jazz memberi amaran kepadanya supaya tidak melakukannya, Tia memeluk semua orang, dan menangkap mereka tanpa disedari apabila dia menunjukkan sonogramnya pada projektor Jazz, memaksanya untuk menerangkan keadaan. Jazz menyedari selepas perbualan dengan Dimpy bahawa dia sebenarnya harus menjaga Tia, dan pasangan bapa-anak perempuan itu berdamai.

Kedua-duanya bahagia menjalani kehamilannya, sehingga satu hari apabila ibu Tia yang hippie Ananya (Tabu) dan teman lelaki Tia, Rohan muncul dari Amsterdam tanpa diberitahu. Cara-cara hippie Ananya dan Rohan, yang didorong oleh dadah, tidak senonoh terlalu banyak untuk dikendalikan oleh Jazz, dan dia bimbang perkara ini boleh menjejaskan penghantaran Tia. Terluka dengan model akhir pembinaan di mana pokok lama hilang, dia pergi; apabila Jazz berhadapan dengannya, dan cuba meyakinkannya bahawa berjuta-juta yang akan diperolehi daripada harta itu akan lebih daripada membayar pampasan untuk pokok yang hilang, dia memberitahunya dengan sebak bahawa dia tidak boleh menjadi bapanya, tidak mempunyai walau sedikit pun emosi dan keterikatan dalam dirinya.

Jazz yang putus asa memikirkan sama ada perjanjian itu benar-benar berbaloi untuk menyusahkan seorang wanita tua, sebelum dia akhirnya memutuskan untuk membatalkan projek Hounslow, walaupun dengan mengorbankan wang, yang dipersetujui oleh Dimpy. Dia kemudian bergegas ke stesen kereta api Waterloo di mana mereka bertiga sedang menunggu kereta api mereka; dia meneruskan untuk memberitahu bagaimana dia membatalkan perjanjian itu dan menyelamatkan pokok Mallika, apabila air Tia pecah secara tiba-tiba.

Filem ini berakhir dengan Rhea dan Rocky menyertai keluarga Singh di rumah ibu bapa Jazz untuk perayaan Diwali. Jazz berbisik ke telinga bayi Kiara bahawa dia akan menjadi bayi pertama di dunia yang menyaksikan perkahwinan kedua ibu bapanya dan datuknya, sambil Tia melihat dengan gembira.


Pelakon sunting

  • Saif Ali Khan sebagai Jaswinder "Jazz" Singh, bapa Tia dan bekas teman lelaki Ananya.
  • Alaya F sebagai Tia Singh, anak perempuan Jazz dan Ananya serta teman wanita Rohan
  • Tabu sebagai Ananya Singh, ibu Tia dan bekas teman wanita Jazz (penampilan kameo lanjutan)
  • Kubbra Sait sebagai Rhea, sahabat karib dan pendandan rambut Jazz.
  • Chunky Pandey sebagai Rajendra "Rocky" Sharma, Rakan Terbaik Jazz
  • Kumud Mishra sebagai Dimpy Singh, abang Jazz
  • Farida Jalal sebagai ibu Jazz
  • Shivendra Mahal sebagai bapa Jazz
  • Kamlesh Gill sebagai Puan Mallika
  • Dante Alexander sebagai Rohan "Rohu", teman lelaki Tia
  • Kiku Sharda sebagai Dr. Kriplani
  • Rameet Sandhu sebagai Tanvi
  • Diljohn Singh sebagai Grover, Boss Jazz

Pengeluaran sunting

Pembangunan sunting

Saif Ali Khan memulakan rumah produksi baharu pada Oktober 2018 untuk menerbitkan bersama Jawaani Jaaneman dengan Jay Shewakramani.[6] Saif mahukan projek avant-garde dalam genre alternatif. Dalam satu kenyataan, beliau berkata, "ini akan menjadi sangat menarik. Jay dan saya telah merancang ini sejak sekian lama dan dengan Jawaani Jaaneman, kami menemui projek yang sesuai untuk dihasilkan bersama."[7] Alaya F, anak perempuan kepada pelakon Pooja Bedi, membuat penampilan sulungnya ialah memainkan peranan anak perempuannya.[8][9] Tabu telah dilakonkan dalam watak kameo yang dilanjutkan.[10] Khan menurunkan berat badan agar sesuai dengan watak 40- bapa berumur setahun.[11]

Penggambaran sunting

Penggambaran bermula pada minggu kedua Jun 2019 dengan fotografi utama di London.[12][13][14] Alaya menamatkan penggambaran jadual pertama pada Ogos 2019. Filem itu akhirnya ditamatkan pada 24 Ogos 2019.[15]

  1. ^ a b "Jawaani Jaaneman: Saif Ali Khan and Tabu film to release on January 31". India Today. 24 Disember 2019. Dicapai pada 3 Februari 2020.
  2. ^ "Jawaani Jaaneman (2020)". British Board of Film Classification. Dicapai pada 30 Januari 2020.
  3. ^ "Jawaani Jaaneman 6th Day Box Office Report – Saif Ali Khan Starrer Surprises". Yahoo! News. 6 Februari 2020. Dicapai pada 21 Ogos 2020. The budget of comedy drama is Rs 40 crore (Production Cost: 30 Crore, Prints & Advertising Cost: 10 Crore).
  4. ^ "Jawaani Jaaneman Box Office". Bollywood Hungama. Dicapai pada 14 Mac 2020.
  5. ^ "Jawaani Jaaneman - Filem - Box Office India".