Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China

Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China ialah sebuah badan politik yang terdiri daripada pemimpin tertinggi Parti Komunis China (PKC). Ia kini dianggotai oleh 205 ahli penuh dan 171 ahli gantian. Ahli dipilih secara nominal lima tahun sekali oleh Kongres Kebangsaan Parti Komunis China. Dalam praktiknya, proses pemilihan dilakukan secara persendirian, biasanya melalui perundingan Politburo PKC dan Jawatankuasa Tetap yang sepadan.[1]

Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China
中国共产党中央委员会
Struktur
Ahli205
Tempat persidangan
Hotel Jingxi, Beijing
(sesi lazim)
Dewan Besar Rakyat, Beijing
(pembukaan dan penutupan)
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China
Cina Ringkas: 中国共产党中央委员会
Cina Tradisional: 中國共產黨中央委員會
Singkatan
Bahasa Cina: 中共中央
Maksud harfiah: Pusat Komunis Chita

Jawatankuasa Pusat secara rasminya ialah "organ kuasa tertinggi parti" apabila Kongres Nasional tidak berada dalam sesi pleno. Menurut perlembagaan PKC, Jawatankuasa Pusat diberi kuasa untuk memilih Setiausaha Agung dan ahli-ahli Politburo dan Jawatankuasa Tetap, serta Suruhanjaya Tentera Pusat. Ia menyokong komposisi Sekretariat dan Suruhanjaya Pemeriksaan Disiplin Pusaat. Ia juga menyelia kerja pelbagai organ eksekutif kebangsaan PKC. Aktiviti pentadbiran Jawatankuasa Pusat dijalankan oleh Pejabat Agung Jawatankuasa Pusat. Pejabat Am membentuk kakitangan sokongan organ pusat yang bekerja bagi pihak Jawatankuasa Pusat antara plenum.

Jawatankuasa biasanya bersidang sekurang-kurangnya sekali setahun pada sesi plenum, dan berfungsi sebagai forum teratas dalam perbincangan tentang isu dasar berbangkit. Jawatankuasa ini beroperasi, bagaimanapun, atas prinsip pemusatan demokrasi; iaitu, sebaik sahaja keputusan dibuat, seluruh badan bercakap dengan satu suara. Peranan Jawatankuasa Pusat berubah-ubah sepanjang sejarah. Walaupun secara amnya ia menjalankan kuasa melalui prosedur formal yang ditakrifkan dalam perlembagaan parti, keupayaan mempengaruhi hasil keputusan kakitangan di peringkat kebangsaan adalah terhad, kerana fungsi itu secara amnya, dalam amalan, dijalankan oleh Politburo dan veteran parti bersara yang masih berpengaruh. Namun begitu, plenum Jawatankuasa Pusat berfungsi sebagai tempat di mana dasar dibincangkan, diperhalusi dan dikeluarkan secara terbuka dalam bentuk "resolusi" atau "keputusan".

Plenum Jawatankuasa Pusat biasanya dibuka dan ditutup di Dewan Bankuet Dewan Besar Rakyat, dengan mesyuarat kerja plenum diadakan di Hotel Jingxi punyaan tentera di Beijing.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ Bo, Zhiyu (2007). China's Elite Politics: Political Transition and Power Balancing. World Scientific. m/s. 300. ISBN 9789812700414. Dicapai pada 2017-10-18.
  2. ^ "Behind closed doors: China's most powerful politicians gather for a secretive conclave". The Economist. November 8, 2013. ISSN 0013-0613. Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2020. Dicapai pada 2020-05-09.
  3. ^ Lau, Mimi (13 November 2012). "The truth about Beijing's Jingxi Hotel's corridors of party power". South China Morning Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 October 2017. Dicapai pada 20 October 2017.