Jean-François Champollion

Jean-François Champollion (Champollion le jeune; 23 Disember 1790 – 4 Mac 1832) ialah seorang sarjana, ahli filologi dan pakar orientalis Perancis, yang dikenali sebagai pengarang hieroglif Mesir dan tokoh pendiri dalam bidang Mesir. Seorang kanak-kanak yang ajaib dalam bidang filologi, beliau memberikan kertas kerja pertamanya tentang pemahaman Demotik pada tahun 1806, dan sudah sebagai seorang pemuda memegang banyak jawatan kehormatan dalam kalangan sains, dan bercakap bahasa Koptik dan Arab dengan lancar.[1] Pada awal abad ke-19, budaya Perancis mengalami zaman 'Egyptomania', yang dibawa oleh penemuan Napoleon di Mesir semasa kempennya di sana (1798-1801) yang juga membawa kepada cahaya Batu Rosetta. Para ulama membahaskan umur tamadun Mesir dan fungsi dan sifat skrip hieroglif, bahasa jika ada yang dicatatkan, dan sejauh mana tanda-tanda itu fonetik (mewakili bunyi ucapan) atau ideografi (merakam konsep semantik secara langsung). Ramai yang berpendapat bahawa skrip itu hanya digunakan untuk fungsi suci dan ritual, dan oleh kerana itu ia tidak dapat dibaca kerana ia terikat pada idea esoterik dan falsafah, dan tidak mencatatkan maklumat sejarah. Kepentingan interpretasi Champollion adalah bahawa dia menunjukkan andaian-andaian ini salah, dan memungkinkan untuk mendapatkan kembali pelbagai jenis maklumat yang dicatatkan oleh orang Mesir kuno.[2]

Jean-François Champollion
Jean-François Champollion, oleh Léon Cogniet
Kelahiran23 Disember 1790
Meninggal dunia4 Mac 1832(1832-03-04) (umur 41)
Paris, Perancis
KerakyatanFrench
Pusat pendidikanCollège de France
Institut national des langues et civilisations orientales
Terkenal keranaPengecualian hieroglif Mesir
Kerjaya saintifik
BidangHieroglif Mesir

Karya sunting

Karya anumerta sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "La propriété familiale, Museum Website". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-13. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "Les Ecritures du Monde" (dalam bahasa French). L'internaute - Musée Champollion. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-08-09. Dicapai pada January 31, 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting