Jeanne-Marie Chavoin

Jeanne-Marie Chavoin (29 Ogos 1786 - 30 Jun 1858) dan Jean-Claude Colin bersama-sama mengasaskan Marist Sisters, sebuah institusi agama wanita Katolik .

Menyunting Jeanne-Marie Chavoin
Plaque di Belley

Jeanne-Marie dilahirkan di kampung Coutouvre, Perancis . Dia bertemu dengan Fr Pierre Colin ketika dia menjadi paderi paroki di Coutouvre. Dia kemudian menyertai Jean Claude Colin di Cerdon di mana mereka berdua bertugas sebagai paderi. Bersama-sama mereka mengusahakan permulaan Marist Sisters (Biarawati-biarawati Marist). Organisasi Marist semata-mata berdasarkan pada wanita dan hubungan mereka dengan Tuhan. Warisan Marist telah berjaya membuka banyak sekolah di seluruh dunia.

Jeanne-Marie Chavoin dilahirkan di kampung kecil Coutouvre di Perancis pada 29 Ogos 1786. Chavoin dianggap berdosa kerana dikandung oleh ibu bapanya yang berusia 19 dan 20 tahun 6 bulan sebelum perkahwinan mereka. Dia mempunyai dua saudara perempuan Marie dan Claudine-marie. Malangnya Marie meninggal pada usia satu tahun. [1] [2]

Jeanne-Marie mempunyai pendidikan yang sangat sedikit dan sering terkenal dengan ejaan yang buruk. Dia terkenal dengan mempunyai pertimbangan yang baik dan baik hati. Dia bekerja di kedai jahit ayahnya sepanjang revolusi Perancis dan perniagaannya tetap stabil kerana sifatnya yang ramah dan tidak berbuat musuh kepada orang lain.

Setelah mendapat inspirasi dari khutbah oleh seorang pendakwah yang berpengaruh, Chavoin mula bersolat pada masa remajanya dan menyertai dengan kumpulan sembahyang yang disebut Persatuan cinta Ilahi . Melalui kumpulan ini dia diminta untuk mengambil kedudukan monastik agama tetapi setiap kali dia menolak kerana dia ingin melakukan sesuatu yang beragama tetapi kurang tegas bagai rahib. Akhirnya, Fr. Jean-Philibert Lefranc God berbicara kepada Chavoin dengan mengatakan, " Tuhan tidak mahu anda menyertai dengan jemaah yang ada, tetapi yang belum wujud ."

Circa 1817 Chavoin, Jean-Claude Colin dan Marie Jotillon memulakan gerakan Marist di Cerdon . [2]

Kakak Jeanne-Marie Chavoin meninggal dunia pada 30 Jun 1858 di lokasi yang tidak diketahui kebanyakannya berada di selatan Perancis . Usaha beliau atau sikap merendah diri dan senyap sahaja mendedahkan luar persaudaraan biarawati tahun kemudian.

Gerakan Marist berkembang sehingga tahun 1821 di mana Chavoin dan Colin berselisih pendapat mengenai sama ada menjaga gerakan itu tertutup atau menjadi mubaligh . Ini memecah gerakan Marist yang asal tetapi Chavoin meneruskan gerakan yang masih hidup hingga kini. [3]

Gerakan Marist yang diteruskan oleh Chavoin kini menjadi persaudaraan biarawan dan biwarawati global dan telah mendirikan banyak sekolah dan gereja. [2] [1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Marist Sisters in New Zealand". Marist Sisters in Asia-Pacific (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-09-13.
  2. ^ a b c "Jeanne-Marie Chavoin" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-09-13.
  3. ^ "Sign in - Google Accounts". accounts.google.com. Dicapai pada 2019-09-13.