Jeneral Ketumbukan (Rusia)

Artikel ini ialah mengenai pangkat-OF9 "jeneral angkatan tentera" Rusia, tidak boleh dicampurkan dengan Jeneral Ketumbukan (Soviet). Untuk persamaan pangkat-OF9 dalam negara-negara yang bertutur bahasa Inggeris sila lihat Jeneral Tentera Darat.

Jeneral Ketumbukan (Rusia: генерал армии, general armii) adalah pangkat tentera kedua tertinggi dalam Persekutuan Rusia, hanya berada dibawah Marsyal Persekutuan Rusia dan berada diatas Kolonel Jeneral. Ia adalah rakan sepangkat dengan "Jeneral Ketumbukan" Soviet.

Jeneral Ketumbukan
General armii
since 2013 Rank insignia
Lencana bahu
(2013–kini)
Lencana bahu
pakaian tempur
Negara Rusia
Cabang perkhidmatan Angkatan Tentera Rusia
Pangkat Pangkat empat bintang
Diperkenalkan 1940
Persamaan
NATO
OF-9
Pangkat tinggi seterusnya Marsyal Persekutuan Rusia
Pangkat rendah seterusnya

Kolonel Jeneral

Persamaan pangkat Laksamana Armada
Menteri Pertahanan Jeneral Ketumbukan S.Shoygu.

Pada masa ini ia juga merupakan pangkat tertinggi dalam tentera udara, artileri, pasukan pertahanan angkasa lepas, pasukan armor, pasukan jurutera dan pasukan semboyan. Tidak seperti Soviet Union dimana para pegawai yang berpangkat sama dipanggil marsyal dan ketua marsyal pasukan cawangan. Pangkat tentera laut yang sepadan ialah laksamana armada.

Pada hari pelantikkan sebagai Menteri Pertahanan pada 7 Mei 1992, Pavel Grachev merupakan pegawai pertama yang dinaikkan ke pangkat ini.

Insignia pangkat sunting

Sejak tahun 2013 insignia pangkat berbentuk satu bintang besar dan lambang tentera darat pada epaulet yang telah digunakan sehingga tahun 1997, seperti dalam Tentera Darat Soviet semenjak tahun 1974. Antara tahun 1997 dan 2013 insignia pangkat berbentuk 4 bintang sebaris pada epaulet, seperti dalam Soviet Union dari tahun 1943 hingga 1974.

Sehingga tahun 1997 para jeneral memakai Bintang Marsyal "kecil". Tetapi apabila tahun 1993 pangkat Ketua Marsyal pasukan cawangan dan Marsyal pasukan cawangan dalam Persekutuan Rusia telah dimansuhkan, tidak terdapat lagi alasan bagi insignia pangkat khas untuk para jeneral. Melalui Dekri Presiden pada 27 Januari 1997 golongan jeneral mendapat semula epaulet seperti tahun 1943 dengan 4 bintang sebaris.

Vladimir Yakovlev telah dinaikkan pangkat ke gred ini sewaktu bertugas sebagai panglima Pasukan Roket Strategik (1997-2001).

Turutan pangkat menaik
pangkat junior
Kolonel Jeneral
 
Jeneral Ketumbukan
pangkat senior
Marsyal Persekutuan Rusia

Rujukan sunting