Jentolak (lakuran kata "jentera tolak") atau buldozer adalah sejenis traktor berlandasan logam dilengkapi dengan plat logam besar yang digunakan untuk menolak sejumlah besar tanah, pasir, puing-puing, atau bahan lain sewaktu kerja pembinaan atau penukaran. Badan belakangnya biasanya dilengkapi dengan bahagian seaakan pencakar (dikenali sebagai riper) untuk melonggarkan bahan yang padat.

Jentolak berjalan di Pulau Xinbu, Hainan, China.

Jentolak boleh didapati di pelbagai tapak, lombong dan kuari, pangkalan tentera, kilang-kilang industri berat, projek kejuruteraan serta ladang.

Penerangan sunting

Jentolak sering kalinya bersaiz besar dan kuat. Trek membolehkannya mencengkam tanah dengan baiknya serta bergerak di muka bumi yang sangat kasar. Roda logamnya membantu mengagihkan berat jentolak atas keluasan yang besar (mengurangkan tekanan tanah), mencegahnya daripada tenggelam di tanah berpasir atau berlumpur. Ia mempunyai sistem penghantaran yang direka untuk mempergunakan sistem landasan menghasilkan daya tarikan yang sangat baik.

Disebabkan ciri-ciri ini, jentolak sering digunakan di pembinaan jalan, pembinaan, perlombongan, perhutanan, pembersihan tanah, pembangunan infrastruktur, dan apa-apa projek lain yang memerlukan peralatan menggerakkan tanah yang sangat mudah alih, kuat dan stabil.

Bilah sunting

 
Jentolak Komatsu menolak batuan sebanyak 7m3 dengan bilah serong "semi-U"nya.

Bilah jentolak merupakan plat logam berat dipasang di depannya yang digunakan untuk menolak objek serta mengalihkan pasir, tanah dan puing-puing. Bahagian bilah ini biasanya datang dalam tiga jenis:

  1. Bilah lurus ("bilah S") yang pendek, tidak bersisi lengkung dan sayap, serta boleh digunakan untuk penggredan halus.
  2. Bilah universal ("bilah U") yang tinggi serta sangat melengkung, mempunyai sayap sisi besar untuk membawa lebih banyak bahan.
  3. Bilah gabungan "S-U" (semi-U) yang lebih pendek, kurang lengkungannya, dan bersayap sisi lebih kecil. Bilah ini biasanya digunakan untuk menolak timbunan batu-batu besar, seperti di kuari.

Bilah boleh dipasang lurus pada seluruh bingkai jentera, atau di sudut tertentu, kadangkalanya menggunakan 'silinder serong' tambahan untuk mengubah sudut jentera sambil ia bergerak. Tepi bawah bilah boleh diasah, contohnya untuk memotong tunggul pokok.

Dalam kegunaan ketenteraan, bilah jentolak dipasangkan pada kenderaan kejuruteraan pertempuran tetapi ia juga boleh dipasang pada kenderaan lain, seperti traktor meriam. Bilah jentolak juga boleh dipasang pada kereta kebal, di mana ia boleh digunakan untuk membersihkan halangan anti kereta kebal, periuk api, dan menggali tempat perlindungan segera. Penggunaan dalam bertempur termasuklah membersihkan medan perang serta menyediakan kedudukan senjata api.[1]

Riper sunting

Riper adalah bahagian berbentuk pencakar panjang di belakang jentolak. Bahagian ini datangnya dengan sendiri atau dalam kumpulan dua atau lebih (multi kaki penyalin). Biasanya, satu kaki adalah pilihan untuk berat merobek. Tangkai riper dilengkap hujung aloi keluli tungsten yang boleh diganti, disebut sebagai 'but'. Merobek batu memecah batu permukaan atau kaki lima kepada puing kecil yang boleh dikendalikan dan diangkut, yang kemudiannya boleh dikeluarkan agar pengredan boleh dilakukan. Dengan pertanian merobek, seorang petani yang memecahkan tanah yang berbatu atau sangat keras (seperti podzol hardpan), yang barangkalinya tidak dapat dibajak untuk penanaman ladang. Sebagai contoh, kebanyakan tanah yang terbaik di kawasan penghasilan wain California terdiri daripada aliran lava lama. Para petani menghancurkan lava beku dengan jentolak berat agar tanaman atau pohon-pohon permukaan dapat ditanam di sini.

Rujukan sunting

  1. ^ Trewhitt, Philip (1999). Armoured Fighting Vehicles. Dempsey-Parr. ISBN 1-84084-328-4.

Pautan luar sunting