Arkib MacTutor History of Mathematics

Arkib MacTutor History of Mathematics (lit.arkib Sejarah MacTutor Matematik) merupakan laman web yang dikendalikan oleh John J. O'Connor dan Edmund F. Robertson dan dihoskan oleh Universiti St Andrews di Scotland. Ia mengandungi biografi yang terperinci mengenai banyak ahli matematik sejarah dan kontemporari, serta maklumat tentang lengkung yang terkenal dan pelbagai topik dalam sejarah matematik.

Arkib MacTutor History of Mathematics
Maklumat umum
URLwww-history.mcs.st-andrews.ac.uk
JenisTapak web Edit the value on Wikidata
Ditubuhkan1994 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikUniversiti St Andrews Edit the value on Wikidata
PenciptaJohn O'Connor (en) Terjemah dan Edmund Robertson (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Anugerah
–  European Academic Software Award (en) Terjemah (1994) Edit the value on Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Arkib Sejarah Matematik adalah hasil daripada sistem Mathematical MacTutor (sistem MacTutor Matematik), sebuah pangkalan data HyperCard oleh pengarang yang sama,[1] yang memenangi mereka anugerah Perisian Akademik Eropah pada tahun 1994. Pada tahun yang sama, mereka mengasaskan laman web mereka. Setakat 2015 ia mempunyai biografi pada lebih daripada 2800 ahli matematik dan saintis.[2]

Pada tahun 2015, O'Connor dan Robertson memenangi Hadiah Hirst dari London Mathematical Society untuk kerja mereka.[2][3] Petikan untuk Hirst Prize memanggil arkib "sumber berasaskan web yang paling banyak digunakan dan berpengaruh dalam sejarah matematik".[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Review and description of the MacTutor at the CM magazine (Volume III Number 17 April 25, 1997)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-09-16. Dicapai pada 2020-02-25.
  2. ^ a b Colm, Card (July 19, 2015), "MacTutor History of Mathematics website creators honoured by LMS", The Aperiodical.
  3. ^ a b London Mathematical Society Hirst Prize and Lectureship, University of St Andrews, School of Mathematics and Statistics, July 3, 2015.

Pautan luar sunting