John Brown (1 September 1904 - 14 November 1974) merupakan seorang pemain bola sepak kolej Amerika dan pelakon filem yang ditakrifkan sebagai John Mack Brown pada kemuncak kerjaya skrinnya. [1] Beliau berlakon dan membintangi terutamanya dalam filem Barat .

Kehidupan awal sunting

Fail:MackBrownDodge.jpg
Penggambaran juke yang dibuat oleh Brown, mengelak seorang penyerang di padang terbuka tanpa menggunakan lengan yang kaku. [2]

Dilahirkan dan dibesarkan di Dothan, Alabama, Brown merupakan anak kepada Ed dan Mattie Brown, salah seorang daripada lapan adik beradik. Ibu bapanya adalah pekedai. [3] Beliau adalah bintang pasukan bola sepak sekolah menengah, memperoleh biasiswa bola sepak ke Universiti Alabama . Adik lelakinya Tolbert "Red" Brown bermain dengan "Mack" pada tahun 1925 . [4]

Selepas beliau tamat kolej, beliau telah menjual insurans dan kemudian melatih pelajar baru itu yang bertanding di belakang pasukan bola sepak Universiti Alabama. [5]

Universiti Alabama sunting

Semasa di Universiti Alabama, Brown menjadi ahli persaudaraan Kappa Sigma yang dimulakan.

Bola sepak Amerika sunting

Brown merupakan pemain tengah yang terkenal dalam pasukan bola sepak Crimson Tide universitinya, dibimbing oleh Wallace Wade . Beliau mendapat jolokan "The Dothan Antelope" [6] dan telah dilantik ke dalam Dewan Kemasyhuran Bola Sepak Kolej. Pop Warner memanggilnya "salah seorang pemain bola sepak terpantas yang pernah saya lihat." [7]

Fail:MackBrownBama.jpg
"Mack" Brown dalam seragam bola sepak

Kerjaya filem sunting

Ketampanan dan perawakan Brown menyaksikan beliau menjadi model pada kotak bijirin Wheaties dan pada tahun 1927, seterusnya membawa tawaran untuk ujian skrin filem [6] yang menghasilkan kerjaya yang panjang dan berjaya di Hollywood . Pada tahun yang sama, beliau menandatangani kontrak lima tahun dengan Metro–Goldwyn–Mayer . [8] Beliau memainkan minat cinta bintang filem senyap Mary Pickford dalam filem suara pertamanya, Coquette (1929), yang mana Pickford memenangi Oscar.

Beliau telah muncul dalam peranan kecil sehingga 1930 apabila belliau berlakon sebagai bintang dalam filem Barat berjudul Billy the Kid dan diarahkan oleh King Vidor . Filem skrin lebar awal (bersama-sama dengan The Big Trail karya Raoul Walsh yang dibintangi oleh John Wayne, diterbitkan pada tahun yang sama), filem itu turut dibintangi oleh Wallace Beery sebagai Pat Garrett . Pada tahun 1930, Brown bersama Joan Crawford dalam Montana Moon . Brown terus membuat beberapa lagi filem teratas di bawah nama John Mack Brown, termasuk The Secret Six (1931) disamping Wallace Beery, Jean Harlow, dan Clark Gable, serta The Last Flight (1931). Ketika beliau dinaikan oleh MGM sebagai lelaki terkemuka, beliau secara tiba-tiba digantikan dengan bintang yang sedang meningkat naik Clark Gable bagi filem Laughing Sinners pada tahun 1931, dengan semua adegannya dirakam semula. MGM dan pengarah Woody Van Dyke skrin mengujinya untuk watak utama Tarzan the Ape Man tetapi Van Dyke tidak merasakan beliau cukup tinggi. [9]

 
Dengan Lois Januari pada tahun 1936

Kehidupan peribadi sunting

Brown telah berkahwin dengan Cornelia "Connie" Foster dari 1926 [10] sehingga kematiannya pada 1974, dan mereka mempunyai empat orang anak.

Rujukan sunting

  1. ^ Obituary Variety, November 20, 1974.
  2. ^ Sol Metzger (November 16, 1926). "Mack Brown Was Expert Dodger". The Pantagraph. Dicapai pada March 5, 2015 – melalui Newspapers.com.  
  3. ^ Beidler, Philip. "Johnny Mack Brown". Encyclopedia of Alabama. Dicapai pada June 8, 2017.
  4. ^ "Fiery-Topped Trio Plays Big Role At Alabama U." The Post-Crescent. Wisconsin, Appleton. September 28, 1926. m/s. 13. Dicapai pada June 8, 2017 – melalui Newspapers.com.  
  5. ^ Matherne, Bob (January 7, 1929). "Johnny Mack Brown, Dixie Grid Hero, Landed Film Job through Loyalty to College". Santa Ana Register. California, Santa Ana. Newspaper Enterprise Association. m/s. 6. Dicapai pada June 8, 2017 – melalui Newspapers.com.  
  6. ^ a b Rielly, Edward J. (2009). Football: An Encyclopedia of Popular Culture (dalam bahasa Inggeris). U of Nebraska Press. m/s. 45–46. ISBN 978-0803226302. Dicapai pada June 9, 2017. Johnny Mack Brown. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "f" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  7. ^ Anderson, Dave (December 24, 1962). "A Bunch of Farmers Upset Football Tradition". Sports Illiustrated Vault. Sports Illustrated. Diarkibkan daripada yang asal pada June 9, 2017. Dicapai pada June 9, 2017.
  8. ^ "Motion Picture Idol". Shamokin News-Dispatch. Pennsylvania, Shamokin. March 9, 1927. m/s. 6. Dicapai pada June 8, 2017 – melalui Newspapers.com.  
  9. ^ Weissmuller Jr., Johnny Tarzan, My Father ECW Press, February 1, 2008
  10. ^ "Alabama Grid Star Downed By Cupid". Altoona Tribune. Pennsylvania, Altoona. Central Press. June 16, 1926. m/s. 12. Dicapai pada June 8, 2017 – melalui Newspapers.com.  

Pautan luar sunting