Jojo Rabbit ialah 2019 filem drama komedi ditulis dan diarahkan oleh Taika Waititi , diadaptasi daripada buku Christine Leunens 2008 Caging Skies. Roman Griffin Davis menggambarkan watak tajuk, Johannes "Jojo" Betzler, seorang ahli Hitler Youth berusia sepuluh tahun yang mengetahui bahawa ibunya (Scarlett Johansson) menyembunyikan Yahudi gadis (Thomasin McKenzie) di loteng mereka. Dia kemudiannya mesti mempersoalkan kepercayaannya semasa berurusan dengan campur tangan rakan khayalan (Waititi), versi khayalan Adolf Hitler dengan pendirian komedi tentang politik perang. Filem ini juga dibintangi oleh Sam Rockwell, Rebel Wilson, Stephen Merchant, dan Alfie Allen.

Jojo Rabbit
PengarahTaika Waititi
Lakon layarTaika Waititi
BerdasarkanCaging Skies oleh
Christine Leunens
Dihasilkan oleh
  • Carthew Neal
  • Taika Waititi
  • Chelsea Winstanley
Dibintangi
SinematografiMihai Mălaimare Jr.
Disunting olehTom Eagles
Muzik olehMichael Giacchino
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehFox Searchlight Pictures
Tarikh tayangan
  • 8 September 2019 (2019-09-08) (TIFF)
  • 18 Oktober 2019 (2019-10-18) (UAAmerika syarikat)
  • 24 Oktober 2019 (2019-10-24) (New Zealand)
Masa tayangan
108 minit
Negara
  • Amerika Syarikat
  • New Zealand
  • Republik Czech
BahasaEnglish
Bajet$14 juta
Pecah panggung$90.3 juta

Waititi mencipta lakon layar pada 2011, setahun selepas ibunya menggambarkan premis Caging Skies. Dia menulis semula draf pertama, yang sebagai adaptasi kasar bahan sumber tona gelap tidak mengandungi banyak komedi; ia juga dalam versi yang ditulis semula bahawa watak Adolf dimasukkan. Waititi mengimbau proses pitching sebagai meletihkan. Pada 2012, ia mendarat di Senarai Hitam, di mana ia kekal dalam limbo pembangunan sehingga beberapa tahun kemudian apabila Fox Searchlight Pictures menunjukkan minat terhadapnya. Jadual pemutus yang ketat bermula pada 2018, dan filem itu memulakan fotografi utama di Republik Czech pada Mei 2018, tamat dua bulan kemudian. Pasca pengeluaran termasuk menambah kesan visual, penyuntingan yang dilakukan oleh Tom Eagles, serta mengarang skor yang dilakukan oleh Michael Giacchino.

Jojo Rabbit telah mengadakan tayangan perdana dunia di Festival Filem Antarabangsa Toronto ke-44 pada 8 September 2019, di mana ia memenangi Anugerah Pilihan Rakyat Grosch. Ia kemudiannya dikeluarkan secara teater di Amerika Syarikat pada 18 Oktober. Ia dipilih oleh National Board of Review dan American Film Institute sebagai salah satu daripada sepuluh filem terbaik tahun ini, walaupun menerima ulasan kritis terpolarisasi kerana layanan komedinya terhadap subjek Nazisme. Antara pujiannya ialah memenangi Anugerah Akademi untuk Lakon Layar Adaptasi Terbaik dan dicalonkan untuk Gambar Terbaik di Akademi ke-92 Anugerah (akhirnya kalah kepada Parasite).

Rujukan sunting