José Abílio Osório Soares

ahli politik Indonesia dan Timor Timur (1947-2007)

José Abílio Osório Soares (2 Jun 1947 - 17 Jun 2007) ialah seorang ahli politik Indonesia. Beliau merupakan gabenor/gubernur terakhir provinsi Indonesia di Timor Timur sebelum kemerdekaan negara itu.

José Abílio Osório Soares
Gubenur Timor Timur
dibawah pendudukan Indonesia
Dalam jawatan
18 September 1992 – 25 Oktober 1999
PresidenSuharto
B.J. Habibie
Didahului olehMário Viegas Carrascalão
Digantikan olehSérgio Vieira de Mello (sebagai Wakil Khas Setiausaha Agung Timor Timur)
Butiran peribadi
LahirJosé Abílio Osório Soares
(1947-06-02)2 Jun 1947
Vila Nova Ourique, Portugis Timor
Meninggal dunia17 Jun 2007(2007-06-17) (umur 60)
Kota Kupang, Indonesia
KerakyatanIndonesia
PasanganMaria Ângela Correia de Lemos Osório Soares

Gubernur Timor Timur sunting

Soares berkhidmat sebagai Gubernur Timor Timur antara tahun 1992 dan 1999. Beliau adalah tokoh yang penuh kontroversi dalam sejarah Timor Leste, beliau telah menjadi penyokong pemerintah Indonesia serta penggabungannya dan penggabungan wilayah itu ke dalam Indonesia. Begitu juga, beliau adalah lawan kepada gerakan pro-kemerdekaan yang akhirnya berjaya dalam proses kemerdekaan Timor Timur. Ramai orang Timor Leste menuduh Soares melakukan pencabulan hak asasi manusia dan kekejaman lain semasa berkuasa.

Kematian sunting

Soares meninggal dunia di Kupang akibat kanser pada 17 Jun 2007 setelah koma selama 4 hari. Walaupun ada bantahan dari orang Timor, beliau diberikan pengebumian pahlawan nasional oleh pemerintah Indonesia. Frans Lebu Raya, Wakil Gubernur Nusa Tenggara Timur meletakkan kalungan bunga yang dikirim oleh Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono yang tidak secara pribadi menghadiri upacara pemakaman. Orang kenamaan penting lain yang menghadiri pengebumian itu termasuk beberapa tokoh yang kontroversi dari pendudukan Indonesia di Timor Timur, termasuk pesara Leftenan Jeneral Prabowo Subianto, pesara Mejar Jeneral Zacky Anwar Makarim, bekas timbalan ketua pegawai tentera Kiki Syanakri, dan Gubernur Papua Barat Abraham Octavianus Atururi.

Soares, yang berumur 60 tahun ketika kematian, meninggal seorang Maria Ângela Correia de Lemos Osório Soares dan empat orang anak mereka, serta ibunya yang berumur 86 tahun Beatriz Osório Soares. Semua ahli keluarga menghadiri pengkebumian.

Soares dikebumikan di Tanah Perkuburan Pahlawan Dharma Loka di Kupang.

Pautan luar dan rujukan sunting