Johann Josef (Joseph) Wenzel (Anton Franz Karl) Graf Radetzky von Radetz ([John Joseph Wenceslaus Anthony Francis Charles, Count Radetzky of Radetz] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan), [Jan Josef Václav Antonín František Karel hrabě Radecký z Radče] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)) (2 November 1766 – 5 Januari 1858) adalah seorang bangsawan yang berbangsa Czech[1] dan seorang jeneral yang berkhidmat untuk Austria, diabadikan oleh Johann Strauss I iaitu Radetzky Marc. Ketua Radetzky adalah dalam tentera selama lebih 70 tahun sehingga 90, hampir sehingga kematiannya pada usia 91 dan dikenali untuk kemenangan pada peperangan Custoza (24-25 Julai 1848) dan Novara (23 Mac 1849) semasa Perang Kemerdekaan Itali Pertama.

Joseph Radetzky von Radetz
Josef Graf Radetzky von Radetz
Kelahiran2 November 1766
Sedlčany, Kerajaan Bohemia, Empayar Habsburg
Meninggal dunia5 Januari 1858
Milan, Lombardy, Empayar Austria
KesetiaanEmpayar Habsburg/Empayar Austria
Tahun perkhidmatan1785 – 1858
PangkatFil Marsyal

Kehidupan awal sunting

 
Josef Radetzky von Radetz.
 
Jata Radetzky von Radetz

Radetzky dilahirkan dalam sebuah keluarga yang mulia di Chateau (zamek) Třebnice (Jerman: Trebnitz) berhampiran Sedlčany di Bohemia (kini sebahagian daripada bandar). Merupakan seorang anak yatim pada usia yang muda, dia telah diajar oleh datuknya. Selepas kematian kiraan, dia telah dihantar ke Akademi Theresa di Vienna. Akademi itu telah dibubarkan dalam kediaman tahun pertama dalam 1785, dan Radetzky menjadi seorang kadet dalam Austria dengan perkhidmatan Tentera Darat. Pada tahun berikutnya beliau menjadi seorang pegawai, dan pada tahun 1787 telah dinaikkan pangkat ke leftenan pertama dalam cuirassier rejimen. Beliau berkhidmat sebagai setiap masa kepada kakitangan Count von Lacy dalam Perang Turki, dan dalam Austria Belanda 1792-1795.

Pada tahun 1798 beliau berkahwin dengan Countess Francisca von Strassoldo Grafenberg, dari Tržič, Carniola (sekarang di Slovenia). Mereka mempunyai lima anak lelaki dan tiga anak perempuan.

Peperangan Napoleon sunting

 
Memorial Radetzky di Ringstraße, Vienna

Pada tahun 1795 Radetzky berjuang di Rhine. Pada tahun berikutnya, beliau berkhidmat dengan Johann Beaulieu terhadap Napoleon Bonaparte di Itali, tetapi tidak suka ragu-ragu, "kepungan" sistem peperangan yang ada pada Count von Lacy telah dimulakan dan Jeneral Austria yang lain juga ditiru. Keberanian peribadi beliau adalah mudah dilihat. Pada Pertempuran Fleurus (1794), beliau memimpin parti berkuda melalui garisan Perancis yang menemui nasib di Charleroi, dan di Valeggio sul Mincio pada tahun 1796, dengan beberapa Hussars, dia telah diselamatkan oleh Beaulieu dari musuh. Digalakkan untuk utama, dia telah mengambil bahagian dalam kumpulan Dagobert Wurmser untuk menyerang dalam Pengepungan Mantua yang merupakan kempen yang berakhir pada musim gugur kubu itu. Sebagai leftenan kolonel dan kolonel, beliau dipaparkan keberanian dan kemahiran dalam pertempuran Trebbia dan Novi (1799). Pada Pertempuran Marengo, sebagai kolonel dan kakitangan kepada Melas, dia dipukul oleh lima peluru, selepas berusaha pada malam sebelumnya untuk membawa pengubahsuaian dalam pelan yang dicadangkan oleh "saintifik" Anton von Zach. Pada tahun 1801 Radetzky telah membuat Kesatria Perintah Tentera Maria Theresa.

Pada tahun 1805, ketika perarakan ke Ulm, beliau menerima berita promosi untuk negara dan tugasan beliau kepada satu arahan di Itali di bawah pemerintahan Archduke Charles, Duke Teschen. Dengan itu dia telah mengambil bahagian yang gagal dalam kempen Caldiero. Keamanan yang diberikan penangguhan singkat, dia telah menghabiskan masanya dalam mengkaji dan mengajar seni peperangan. Pada tahun 1809, beliau mengetuai pasukan dalam Kops V semasa Pertempuran Eckmühl.[2] Digalakkan bidang leftenan marshal, beliau diperintahkan memasuki bahagian dalam Kor IV di Pertempuran Wagram.[3]

Pada tahun 1810, beliau telah mencipta Komander Perintah Maria Theresa dan dianugerahkan pangkat Kolonel ke-5 oleh Hussars Radetzky. Dari 1809-1812 , sebagai ketua kakitangan umum, beliau aktif dalam menyusun semula tentera dan sistem taktikal. Tetapi , tidak dapat menjalankan pembaharuan yang dikehendaki kerana tentangan dari perbendaharaan, beliau meletak jawatan kedudukannya. Pada tahun 1813, beliau adalah ketua kakitangan dari Schwarzenberg dan mempunyai pengaruh yang besar ke atas majlis-majlis yang kerajaan asing bersekutu dan jeneral. Friedrich Karl Gustav, merupakan ketua juru mudi, mendapati dia seorang pembantu yang amat diperlukan dan dia mempunyai saham yang besar dalam perancangan kempen Leipzig. Beliau memenangi pujian untuk taktik kemahiran dalam pertempuran Brienne dan Arcis sur Aube. Beliau menyertai Paris dengan kerajaan asing bersekutu Mac 1814. Radetzky juga ada dalam Kongres Vienna, di mana dia muncul untuk bertindak sebagai perantara di antara Metternich dan Tsar Alexander I dari Rusia.

Perang di Itali sunting

Pada tahun-tahun berikutnya keamanan dia menghilangkan diri dari pandangan umum. Beliau menyambung semula fungsi-fungsinya sebagai ketua kakitangan, tetapi idea-idea bersemangat untuk melakukan pembaharuan dalam tentera datang untuk menghadapi peperangan dan keinginan umum untuk "mari cukup baik sahaja". Semangatnya ditambah dengan jumlah musuhnya, dan pada tahun 1829, selepas dua puluh tahun sebagai medan leftenan marshal, ia telah dicadangkan untuk meletakkannya dalam senarai itu bersara. Maharaja tidak sanggup untuk pergi setakat ini, jadi dia dinaikkan pangkat umum dan ditangguhkan dia dengan menjadi gabenor untuk membina sebuah kubu. Tetapi tidak lama lagi selepas itu penyelesaian Pemulihan Eropah digegarkan oleh pergolakan segar, dan Radetzky telah dibawa balik ke dalam bidang peperangan lagi. Beliau mengambil bahagian di bawah Frimont dalam kempen terhadap pemberontak Negeri-Negeri Paus, dan berjaya bahawa umum ketua arahan tentera Austria di Itali pada tahun 1834.

Pada 1836, beliau mendapat pangkat yang baru iaitu fil marsyal. Pada masa itu usia beliau ialah tujuh puluh, tetapi masih dipaparkan aktiviti mudanya dalam latihan dan disiplin tentera dia diperintahkan. Tetapi di sini juga beliau lebih awal daripada masanya, kerajaan bukan sahaja diambil kira cadangan dan amaran, tetapi juga enggan wang tersebut yang membolehkan tentera yang terbaik itu untuk mengambil bidang dalam mana-mana notis. Oleh itu, peristiwa-peristiwa tahun 1848 di Itali, yang memberikan bidang marsyal lama tempatnya dalam sejarah di kalangan para komander yang hebat. Beliau mendapati, pada mulanya sesungguhnya tidak bersedia tetapi serius cacat dalam perjuangan dengan tentera Charles Albert dan pemberontak di Milan dan di tempat lain. Dengan jatuh kembali ke Quadrilatero dengan satu lawan satu, dia mampu untuk memperpanjang masa sehingga bala bantuan tiba dan mulai saat itu sehingga kemenangan perlawanan akhir di Pertempuran Novara pada 23 Mac 1849. Beliau dan tenteranya dijalankan semua di hadapan mereka. Beliau juga memerintahkan tentera Austria yang ditawan semula di Venice selepas meengepung setahun bandar Venice pada Mei 1848-Ogos 1849. Beliau menjadi kesatria yang Perintah Golden Fleece pada tahun 1848.

Rasa dengan baik berdisiplin duti ke arah pegawai pangkat yang lebih tinggi telah menjadi lebih sengit pada tahun-tahun keamanan yang panjang dan selepas mengekalkan tenteranya tengah-tengah setia kekeliruan pada tahun 1848, beliau tidak cuba untuk memainkan sebahagian daripada Wallenstein atau mengambil alih peranan Wellington sebagai penasihat keluarga kepada negara. Walaupun sebagai patriot dia bermimpi sedikit dari Jerman yang bersatu padu, beliau kekal ke akhir hanya komander salah satu tentera maharaja.

 
Josef Radetzky semasa Pertempuran Novara.

Selepas kemenangan di Itali, beliau telah mengasaskan Viceroy dari Kerajaan Lombardy-Venetia 1848-1857 - menjadi satu-satunya bukan darah Habsburg. Walaupun dengan kejayaan terhadap perajurit Itali, walaupun di Itali dia tidak diingati tetapi dia dianggap sebagai seorang penguasa yang adil (untuk musuh) dan seorang lelaki yang dibayar hutangnya. Terdapat juga anekdot diingati pertemuannya orang yang bertanggungjawab untuk satu cek yang paling penting dalam kempen tahun 1848, Ketua Cesare Launier, berjabat tangan, dan ucapan tahniah dengan mendapat "sekumpulan anak-anak" (banyak arahan Launier telah dibuat daripada pelajar universiti sukarela) untuk melawan keras Radetzky dan orang-orangnya serius memikirkan mereka menghadapi retak tentera Sardinia yang profesional. Dari segi politik, dia bekerja untuk mendamaikan kelas yang lebih rendah terutamanya kepada monarki Habsburg, dia boleh melihat Revolusi Perindustrian datang dan berharap untuk menggunakan konflik kelas untuk mengasingkan parti patriotik, terdiri kebanyakannya daripada kelas-kelas atasan dan pertengahan, dari kelas pekerja yang semakin meningkat. Dia kejam dalam menghukum tentera derhaka - askar Hungary yang telah meninggal ke sisi pemberontak pada tahun 1848 telah tidak tembak, tetapi digantung - dan pemberontak ganas, tetapi sangat ringan dengan lawan yang tidak bersenjata: pemimpin patriot kenamaan Eropah, seperti Giuseppe Verdi, Alessandro Manzoni dan Antonio Rosmini telah dibenarkan untuk hidup dengan aman di dalam kerajaan manakala kerajaan-kerajaan lain Itali reaksioner menghalau semua liberal mereka ke dalam buangan. Sudah pada tahun 1849, pada akhir pengepungan Venice, beliau telah membenarkan para pemimpin patriot tempatan secara senyap-senyap menyelinap pergi dan mengelakkan syahid awam.

Ini mungkin dasar terbaik Austria mungkin boleh menerima pakai dengan keadaan, tetapi ia telah ditakdirkan jua. Peristiwa 1848-1849 telah menggali terlalu dalam kewujudan perbezaan di antara Itali dan kerajaan Austria dan sebagai peristiwa pada tahun 1859 menunjukkan ia hanya kuasa ketenteraan Austria yang disimpan Austria dan negara pelanggan beliau di Itali. Ia merupakan sebahagian daripada kekayaan Radetzky baik bahawa dia meninggal dunia setahun sebelum keseluruhan karyanya dibubarkan seperti ais di gunung berapi meletus.

Kematian sunting

 
Memorial Radetzky di Prague

Beliau meninggal dunia pada abah-abah, walaupun dalam kesihatan yang kurang baik. Josef Wenzel Graf Radetzky daripada Radetz meninggal dunia pada 5 Januari 1858 selepas kemalangan di Milan. Pada 19 Januari 1858 beliau dikebumikan di Heldenberg di Selatan Austria. Maharaja berharap beliau akan dikebumikan di kubur Capuchin (Imperial CryptImperial Crypt di Vienna). Radetzky mewasiatkan mayat awalnya, dan hak untuk menguburkan dia kepada Yusuf Gottfried Pargfrieder, yang dekad sebelum ini telah diselesaikan hutangnya. Dalam Heldenberg adalah tuhan terbuka dengan patung-patung pahlawan, Gedenkstätte Heldenberg (harfiah diterjemahkan sebagai Memorial Hero Mountain) Radetzky dikebumikan di bawah satu tugu besar.

Rujukan sunting

  1. ^ RADECKÝ z RADČE Jan Josef Václav hrabě
  2. ^ Bowden, p 70
  3. ^ Bowden, p 164