Joseph: King of Dreams

Joseph: King of Dreams (Melayu: Yusuf: Raja Mimpi) adalah sebuah filem animasi langsung ke video DreamWorks berasaskan cerita Nabi Yusuf dalam bab 37-50 dari buku Genesis dalam Kitab Bible.

Joseph: King of Dreams
Kulit DVD
PengarahRob LaDuca
Robert C. Ramirez
PenulisEugenia Bostwick-Singer
Raymond Singer
Joe Stillman
Marshall Goldberg
Dihasilkan olehJeffrey Katzenberg
DibintangiBen Affleck
Mark Hamill
James Eckhouse
Richard McGonagle
Richard Herd
Disunting olehMichael Andrews
Greg Snyder
John Venzon
Muzik olehDaniel Pelfrey
Diedarkan olehDreamWorks Distribution LLC
Tarikh tayangan
2000
Masa tayangan
75 min.
BahasaInggeris

Jalan cerita sunting

Wayang ini memberitahukan cerita anak bongsu dari dua belas anak lelaki, seoang anak lelaki dengan suatu pemberian luar biasa yang dapat melihat penglihatan masa hadapan sementara tidur. Nabi Yusuf adalah anak kegemaran bapanya, Nabi Yakub, mengapi-apikan kecemburuan dan kebencian adik-beradik lelakinya.

Apabila Yusuf menerima suatu kot cantik dari ayah bondanya, adik-beradik lelaki baginda lebih membenci baginda dan dipandu untuk menjualnya ke saudagar padang pasir untuk membawanya ke Mesir. Di sana dia dibuat pembantu seorang Mesir kaya yang salah faham baginda dan meletak baginda ke penjara. Baginda menunjuk pemberiannya dengan mentafsirkan mimpi dua banduan yang lain. Akhirnya, Firaun bermula di ditimpa oleh mimpi dan memerintahkan Nabi Yusuf untuk hadir, yang mentafsirkan mereka dan menyelemat Mesir dalam proses itu.

Baginda dibuat kedua pada perintah ke Firaun, dan mendapatkan kebanyakan biji-bijian disimpan. Akhirnya adik-beradik lelakinya tiba di Mesir untuk membeli makanan kerana kebuluran, dan baginsa harus memaafkan mereka. Kita dapat melihat bahawa mimpi yang memarahi adik-beradik lelakinya adalah ramalan yang datang dari Tuhan.

Joseph: King of Dreams diarah oleh Rob LaDuca dan oleh Robert C. Ramirez. Ia adalah prequel ke The Prince of Egypt, juga oleh DreamWorks. Jeffrey Katzenberg adalah pengeluar eksekutif, seperti dengan The Prince of Egypt.

Pelakon utama sunting

Anugerah sunting

  • 2001: Nominated for Silver Angel for Feature Film
  • 2001: Nominated for Annie Award - Outstanding Achievement in an Animated Home Video Production
  • DVD Exclusive Awards 2001 - Awards Won
    • Video Premiere Award for Best Animated Video Premiere: Penney Finkelman Cox (executive producer), Steve Hickner (executive producer), Jeffrey Katzenberg (executive producer), Ken Tsumura (producer)
    • Best Screenplay: Eugenia Bostwick-Singer, Marshall Goldberg, Raymond Singer, Joe Stillman
  • DVD Exclusive Awards 2001 - Awards Nominated
    • Video Premiere Award for Best Animated Character Performance: Ben Affleck (voice), Luc Chamberland (animation director: Joseph)
    • Best Directing: Rob LaDuca and Robert C. Ramirez
    • Best Original Score: Daniel Pelfrey

Pautan luar sunting