Jumanji ialah sebuah filem fantasi pengembaraan Amerika 1995 yang diarahkan oleh Joe Johnston. Ia merupakan adaptasi daripada buku kanak-kanak dengan judul yang sama yang diterbitkan pada 1981 oleh Chris Van Allsburg. Filem ini telah ditulis oleh Greg Taylor, Jonathan Hensleigh, dan Jim Strain, dan dibintangi oleh Robin Williams, Kirsten Dunst, Bradley Pierce, David Alan Grier, Bonnie Hunt, Jonathan Hyde, dan Bebe Neuwirth. Kesan khas telah disediakan oleh Industrial Light & Magic untuk unsur-unsur grafik komputer dan Amalgamated Dynamics untuk komponen animatronik. Filem ini ditujukan khas untuk penyelia kesan visual filem ini, Stephen L. Price yang meninggal dunia sebelum tayangan filem ini.

Jumanji
Poster tayangan pawagam
PengarahJoe Johnston
Lakon layar
  • Greg Taylor
  • Jonathan Hensleigh
  • Jim Strain
Berdasarkanbuku bergambar Jumanji oleh
Chris Van Allsburg
Dihasilkan oleh
  • Robert W. Cort
  • Ted Field
  • William Teitler
  • Scott Kroopf
Dibintangi
SinematografiThomas E. Ackerman
Disunting olehRobert Dalva
Muzik olehJames Horner
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehTriStar Pictures
Tarikh tayangan
(1995-12-15) 15 Disember 1995 (umur 28)
Masa tayangan
105 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$65 juta[1]
Pecah panggung$262.8 juta[1]

Filem ini berkisarkan seorang budak lelaki bernama Alan Parrish, yang terperangkap dalam permainan papan semasa bermain dengan kawannya Sarah Whittle pada tahun 1969. 26 tahun kemudian pada tahun 1995, adik-beradik Judy dan Peter Shepherd mencari permainan tersebut, mula bermain dan kemudian sengaja melepaskan Alan yang kini dewasa. Selepas mengesan Sarah, mereka berempat menyelesaikan permainan untuk menterbalikkan semua kemusnahan yang disebabkannya.

Filem ini telah menjalani penggambaran di Keene, New Hampshire, yang mewakili bandar rekaan kisah ini daripada Brantford, New Hampshire. Penggambaran tambahan dijalankan di Vancouver, British Columbia. Filem ini dikeluarkan pada 15 Disember 1995. Walaupun penerimaan kritikal suram, ia merupakan satu kejayaan pecah penggung, pendapatan $ 262.797.249 di seluruh dunia dengan anggaran kira-kira $ 65 juta dan ia menjadi filem ke-10 dengan kutipan tertinggi pada 1995.

Pada tahun 2005, sekuel rohani kepada Jumanji bertajuk Zathura dikeluarkan; ia juga telah diadaptasi daripada buku Van Allsburg. Kesinambungan dari cerita filem pertama kini dalam pembangunan dengan Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black dan Karen Gillan diperanan untuk bermain peranan yang tidak dinyatakan.

Pelakon sunting

Ringkasan sunting

Apabila dua orang kanak-kanak bermain permainan papan hikmat lama yang mereka jumpa, mereka membebaskan seorang lelaki yang terperangkap selama berkurun dalamnya dan berhadapan dengan bahaya yang hanya boleh diatasi dengan menamatkan permainan.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Jumanji (1995) - Box Office Mojo". boxofficemojo.com.

Pautan luar sunting