Jumlah pendapatan perseorangan

Jumlah pendapatan perseorangan ditakrifkan oleh Biro Analisis Ekonomi Amerika Syarikat sebagai:

pendapatan yang diterima oleh seseorang daripada semua sumber. Ia termasuk pendapatan yang diterima daripada penyertaan dalam pengeluaran serta daripada bayaran pindahan kerajaan dan perniagaan. Ia merupakan jumlah pampasan pekerja (yang diterima), pendapatan tambahan ke atas gaji dan upah, pendapatan tuan punya dengan pelarasan penilaian inventori (IVA) dan pelarasan penggunaan modal (CCAdj), pendapatan sewa untuk orang yang mempunyai CCAdj, penerimaan pendapatan perseorangan daripada aset, serta penerimaan pindahan semasa perseorangan, tolak sebarang sumbangan untuk insurans sosial pemerintahan.[1]

Jumlah pendapatan perseorangan ialah nilai yang utama untuk menghitung pendapatan per kapita.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Glossary". United States Department of Commerce, Bureau of Economic Analysis. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-06. Dicapai pada 2008-01-04.
  2. ^ Rogers, Carol O. (January–February 2003). "Per Capita Income Confusion for Counties". State of Indiana and Indiana University Partnership for Economic Development. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-03-10. Dicapai pada 2008-01-04.