KD Panah merupakan kapal perang tentera laut Malaysia jenis kapal peronda kelas "Kris" yang sentiasa bersedia mempertahankan negara Malaysia. KD Panah memenuhi keperluan pertahanan laut Malaysia dari kapal-kapal musuh.

KD Panah merupakan kapal peronda yang bertempat di Sandakan, Sabah. Ia kemudiannya diserahkan kepada Agensi Penguatkuasaan Laut Malaysia pada 27 Jun 2006.

Kapal lain dalam kelas yang sama dengan KD Panah adalah KD Kris, KD Sundang, KD Badek, KD Renchong, KD Tombak, KD 1967, KD Lembing, KD Serampang, KD Panah, KD Kerambit, KD Beladau, KD Kelewang, KD Rentaka, KD Sri Perlis, dan KD Sri Johor.

Kapal dalam kelas "Kris" memiliki seseran 96 tan piwaian, 109 tan muatan penuh. Ia sepanjang 31.4 meter dengan kelebaran 6 m dan ketinggian 1.7 m

Ia memiliki kemudahan 10 bunk di mes belakang, 6 bunk di mes hadapan, 4 bunk untuk senior rate, 1 untuk CO dan 2 untuk XO dan NO. Bilangan kemudahan yang sedia ada adalah 23 orang.


Torpedo sunting

KD Panah tidak dilengkapi dengan sebarang persenjataan torpedo.

Peluru Berpandu sunting

KD Panah tidak dilengkapi dengan sebarang persenjataan peluru berpandu.

Meriam sunting

KD Panah tidak dilengkapi dengan sebarang persenjataan meriam.

Penangkis langkah balas sunting

KD Panah tidak dilengkapi dengan sebarang pertahanan pelancar umpan, sebaliknya menggunakan kelajuaannya bagi mempertahankan diri.

Pengesan sunting

KD Panah dilengkapi dengan Radar DECCA TM 616, COLLINS 618T HF Transceiver dan RACAL PTR 171 UHF Transceiver.

Tujahan sunting

Ia memiliki 2 enjin MTU MD655/18 diesel 3,580 kuasa kuda dengan dua gandar yang mampu menghasilkan kelajuan 27 knots. Ia memiliki julat perkhidmatan sejauh 3,074 KM pada kelajuan 14 knot.

Penerbangan sunting

Tiada

Pautan luar sunting