KGB (permainan video)

permainan video terbitan tahun 1992

KGB adalah permainan video yang dikeluarkan untuk komputer Amiga dan serasi PC IBM pada 1992. Berkisar pada hari-hari terakhir yang semakin memburuk di Kesatuan Soviet, permainan KGB dianggap cukup sukar, bahkan untuk pemain berpengalaman kerana ia bergantung pada jam waktu nyata dan jawapan betul/salah yang dapat menamatkan permainan dengan segera atau setelah peristiwa perlu dicetuskan; juga, pemain boleh melakukan kesalahan yang mereka akan perasan hanya beberapa jam kemudian dalam permainan. Enjin permainan, grafik dan antara muka mempunyai banyak persamaan dengan permainan Dune yang juga dibangunkan oleh Cryo.

KGB
Conspiracy
PembangunCryo
PenerbitVirgin Games
PengarahQ118770384 Sunting ini di Wikidata
PerekaJohan Robson
Pengatur caraYves Lamoureux
ArtisMichel Rho
PenulisJohan Robson
KomposerStéphane Picq
PlatformMS-DOS, Amiga
Pelepasan1992
GenrePengembaraan
ModPemain tunggal

KGB juga dikeluarkan dalam bentuk CD dengan tajuk Conspiracy, yang merangkumi klip video ayah Rukov yang dilakonkan oleh Donald Sutherland memberi nasihat kepadanya. Dalam versi CD, semua rujukan ke "KGB" dalam permainan dan manual diubah menjadi "Conspiracy".

Plot sunting

Permainan ini berlaku pada musim panas 1991.[1] Protagonis, Kapten Maksim Mikahilovich Rukov, baru-baru ini dipindahkan ke Jabatan P (Department P) dari GRU setelah bertugas selama tiga tahun, diperintahkan untuk menyiasat kemungkinan berlakunya aktiviti rasuah di dalam KGB setelah bekas ejen yang menjadi penyiasat peribadi didapati telah dibunuh. Namun, ketika plot itu berjalan, Rukov mendapati dirinya sedang menyiasat plot politik dengan penglibatan yang berbahaya.

Watak utama sunting

  • Kapten Maksim 'Maks' Mikhailovich Rukov dilahirkan pada 12 Januari 1966 di Sverdlovsk. Ibu bapanya, Mikhail Stepanovich Rukov dan Svetlava Shailova, terbunuh pada 23 Mei 1983 semasa serangan pengganas Afghanistan di Dushanbe (di RSS Tajikistan) di mana ayahnya bertugas dengan aktif. Rukov fasih dalam bahasa Inggeris, Arab dan Sepanyol dan menyertai pasukan khas Spetsnaz sebagai askar payung terjun pada 1988. Rukov menyertai KGB dalam usaha untuk mengikut jejak langkah ayahnya. Permainan bermula ketika dia membuat langkah pertama di Jabatan P.
  • Pakcik Vanya ialah saudara kepada ayah Rukov. Dia juga cedera dalam serangan itu dan menggunakan kerusi roda, tetapi masih dapat menjaga anak saudaranya. Dia kelihatan sangat curiga dengan majikan baru Maks.
  • Mejar Vovlov ialah pegawai kanan Rukov di Jabatan P. Dia berperangai buruk dan berautoriti.
  • Kolonel Viktor Galushkin ialah pentadbir di Jabatan P. Dia secara peribadi mengenali ayah Rukov dan mengejar serta mencari dalang pembunuhnya.
  • Mejar Radomir Savinkov ialah anggota di Jabatan P, dia adalah pengawal dan pemerhati Rukov di Leningrad. Dia sangat pintar.
  • Kolonel Vladimir Kusnetsov ialah ketua Jabatan 7 KGB di Leningrad. Dia sangat memusuhi Jabatan P.
  • Kapten Piotr Chapkin ialah anggota di Jabatan 7 dengan bapa mertuanya, Kolonel Kusnetsov.
  • Mejar Grigori Agabekov ialah yang kedua dalam rantaian perintah di Jabatan 7. Dia pernah bertugas di Afghanistan. Dia mempunyai rekod yang bersih dan reputasi yang baik.
  • Nathaniel Greenberg dan Carla Wallace ialah ejen CIA Amerika Syarikat yang kebetulan menyiasat kes yang sama dengan Rukov.
  • Verto ialah seorang ketua penjenayah yang menguruskan sebuah sindiket pornografi haram dan salah seorang suspek utama dalam kes rasuah KGB.

Penerimaan sunting

Computer Gaming World menyebut pada Februari 1993 bahawa KGB "sangat sesuai dengan acuan John le Carré, dengan banyak tipu daya tersembunyi, sifat manipulasi yang mendalam dan garis-garis persilangan. Seseorang hampir menjangkakan George Smiley akan muncul". Majalah itu memuji grafik permainan dan "nuansa luar biasa", dan menyimpulkan bahawa itu adalah "produk yang mempesona dan suasana dengan lebih mendalam dan perhatian terhadap perincian daripada yang ditawarkan oleh kebanyakan pengembaraan grafik terkini".[1] Pada April 1994, majalah tersebut menyebutkan tentang remake versi CD, Conspiracy, bahawa walaupun lakonan Donald Sutherland adalah "bertaraf tinggi", penambahan adegan-adegannya ke permainan asalnya "agak tertekan", menyimpulkan bahawa "Kebaruan melihat pelakon dari Layar Besar dalam permainan pengembaraan adalah satu-satunya perkara yang berlaku".[2]

Rujukan sunting

  1. ^ a b Matthews, Robin (Februari 1993). "Virgin's New Graphic Adventure, KGB". Computer Gaming World (dalam bahasa Inggeris). m/s. 88. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Julai 2014. Dicapai pada 6 Julai 2014.
  2. ^ "Invasion Of The Data Stashers". Computer Gaming World (dalam bahasa Inggeris). April 1994. m/s. 20–42. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 November 2017.

Pautan luar sunting