KRI Siada (862) merupakan kapal perang tentera laut Indonesia jenis bot peronda kecil kapal kelas Sibaru - HMAS Attack yang sentiasa bersedia mempertahankan negara pulau Indonesia.

Kapal KRI Siada milik Indonesia merupakan kapal jenis bot peronda kecil kapal kelas Sibaru - HMAS Attack. KRI Siada memenuhi keperluan Indonesia dan berperanan mempertahankan Indonesia dari kapal-kapal musuh. KRI Siada dibina oleh Walkers Ltd., Australia. Ia dilancarkan pada 1968.

Kapal lain dalam kelas yang sama adalah KRI Sibaru, KRI Suliman, KRI Sigalu, KRI Silea, KRI Siribua, KRI Siada, KRI Sikuda, dan KRI Sigurot.

KRI Siada mempunyai 22 orang anak kapal termasuk pegawai. KRI Siada dilengkapi untuk misi pertempuran kapal ke kapal di permukaan laut "anti-surface warfare".

Kapal KRI Siada sepanjang 32.76 m; 6.2 meter * 1.9 meter ( 107.5 kaki panjang * 20.3 kaki * 6.2 kaki) mempunyai kelajuan bertempur pada 21 batu nautikal. KRI Siada mempunyai seseran 146 tan penuh atau 115 tan ketika kosong.

Rekabentuk kapal membenarkan tatarajahnya ditukar bagi menerima pelbagai sistem persenjataan dan pengesan untuk memenuhi keperluan operasi yang berkembang bagi angkatan tentera Indonesia.

TORPEDO sunting

Tiada maklumat

PELURU BERPANDU sunting

Tiada maklumat

MERIAM sunting

Propulsion: 2 diesels, 2 shafts, 3,460 bhp, 21 knots Armament: 1 40 mm, 1 7.62 mm MG

Meriam utama bot peronda kelas Sibaru, KRI Siada yang dipasang pada dek hadapan, adalah meriam 40 mm dan mesingan 7.62 mm pelbagai kegunaan yang menawarkan pertahanan udara jarak-dekat terhad terhadap pesawat sayap kekal dan pesawat sayap berputar dan bagi tugan rondaan.

PENANGKIS "COUNTERMEASURES" sunting

PENGESAN sunting

TUJAHAN sunting

Kapal KRI Siada mempunyai dua enjin disel yang disambung kepada dua gandar yang menghasilkan 3,460 bhp secara berterusan dengan kelajuan bertempur 21 batu nautikal.

Pegawai pemerintah KRI Siada sunting

Pautan luar sunting