Kabinet Thailand


Kabinet Thailand atau secara formalnya, Majlis Menteri Thailand (Bahasa Thai: คณะรัฐมนตรี; RTGSKhana Ratthamontri Jawi: مجليس منتري تايلاند) adalah badan yang dianggotai oleh tiga puluh lima anggota paling tua pemerintah Kerajaan Thailand. Kabinet adalah organ utama cabang eksekutif kerajaan Thailand. Ahli kabinet dicalonkan oleh perdana menteri dan dilantik secara rasmi oleh Raja Thailand. Sebilangan besar ahli adalah ketua jabatan kerajaan dengan gelaran "menteri negara" (Thai: รัฐมนตรี; RTGS: Ratthamontri). Kabinet dipengerusikan oleh Perdana Menteri Thailand. Kabinet sering disebut secara kolektif "pemerintah" atau "Pemerintah Diraja Thai".

SejarahSunting

 
Kabinet Pertama Plaek Pibulsonggram atau Kabinet Kesembilan Siam, aktif dari 16 Disember 1938 – 7 Mac 1942.

Sebelum Revolusi 1932, raja-raja Chakri yang memerintah Siam secara mutlak melalui rangkaian bangsawan "krom" (Bahasa Thai: กรม) dan "senabodi" (เสนาบดี)..[1] Pada 15 April 1874, Raja Chulalongkorn mengasaskan Majlis Penasihat Raja (สภา ที่ ปรึกษา ใน พระองค์) (yang masih ada hingga kini) yang terdiri daripada 49 orang putera dan pegawai kanan. Buat pertama kalinya raja-raja Siam menggunakan kuasanya melalui majlis.

Pada 14 Julai 1925 Raja Prajadhipok membentuk Majlis Tertinggi Negara Siam (อภิรัฐมนตรี สภา; RTGSAphiratthamontrisapha) yang terdiri daripada 5 putera kanan (kesemuanya adalah saudara-saudaranya dan mereka menjawat menteri negara) untuk membantu mentadbir negara ini. Namun, setelah revolusi pada 1932, Khana Ratsadon memutuskan untuk membubarkan dewan ini. Sebaliknya perlembagaan baru mewujudkan pendahulu langsung kabinet yang disebut: Jawatankuasa Rakyat Siam (คณะ กรรมการ ราษฎร; RTGS: Khana Kammakan Ratsadon) yang diketuai oleh seorang presiden. Majlis Penasihat sejak itu menjadi dewan penasihat kerajaan.

Dengan diberlakukannya perlembagaan "tetap" pada akhir tahun itu, nama jawatankuasa tersebut diubah menjadi "majlis menteri" dan nama ketua menjadi perdana menteri, setelah Raja Prajadhipok menganggap nama-nama lama terlalu komunis. Kabinet pertama Thailand dipimpin oleh Phraya Manopakorn Nititada. Semua jabatan dan agensi kerajaan segera dipindahkan ke kawalannya. Setakat ini terdapat 58 kabinet Thailand.

Menteri NegaraSunting

Menurut Perlembagaan 2007, kabinet dihadkan tidak lebih dari 35 ahli. Ahli kabinet, tidak seperti perdana menteri, tidak perlu menjadi anggota Dewan Rakyat, bagaimanapun kebanyakannya. Untuk layak menjadi menteri, seseorang individu mesti memenuhi syarat berikut:

  • Warganegara Thailand sejak lahir.
  • Berumur lebih dari 35 tahun.
  • Telah tamat dengan ijazah sarjana muda atau yang setaraf dengannya.
  • Tidak menjadi ahli Senat (bekas senator mesti menunggu dua tahun selepas tempoh jawatan mereka untuk layak)

Individu itu juga mesti: tidak ketagihan dadah, tidak muflis, tidak menjadi sami atau paderi, tidak dilucutkan kuasa, tidak lemah mental, tidak dikenakan dakwaan atau sabitan, tidak diusir oleh agensi negara untuk rasuah atau ketidakcekapan, bukan menjadi pegawai awam atau anggota badan kehakiman, dan tidak pernah disingkirkan dari pejabat mana pun oleh Senat Thailand.

FungsiSunting

Sebagai institusi pemerintah utama di cabang eksekutif, kabinet akhirnya bertanggungjawab untuk pentadbiran dan pengurusan pelbagai agensi dan jabatan kerajaan. Ini juga merupakan institusi utama untuk perumusan kebijakan yang berkaitan dengan semua bidang politik dan pemerintahan. Secara undang-undang kabinet adalah salah satu institusi yang dibenarkan untuk menyerahkan rang undang-undang ke Perhimpunan Kebangsaan untuk dipertimbangkan. Kabinet juga dibenarkan untuk mengadakan persidangan bersama Perhimpunan Kebangsaan untuk mempertimbangkan rang undang-undang penting atau bahkan menyertai persidangan bersama Perhimpunan. Kabinet juga dibenarkan mengadakan pungutan suara kebangsaan.

Kabinet ditadbir oleh peraturan tanggungjawab bersama, di mana anggota kabinet mesti menyokong semua dasar walaupun terdapat perselisihan peribadi atau peribadi. Akibatnya, jika pemerintah gagal atau jika dasar-dasar pemerintah gagal maka seluruh kabinet mesti bertanggungjawab; dan meletakkan jawatan secara keseluruhan. Jangka waktu kabinet diselaraskan dengan Perdana Menteri. Pemimpin Pembangkang dibenarkan membuat kabinet sendiri atau Kabinet Bayangan Thailand.

Kabinet ThailandSunting

Pada 10 Julai 2019, Raja Maha Vajiralongkorn mengeluarkan perintah diraja untuk melantik 36 ahli kabinet dengan Jeneral Prayut Chan-o-cha sebagai perdana menteri dan menteri pertahanan. Kabinet dilantik oleh raja pada 16 Julai 2019.[2] Setakat 11 Julai 2019, ahli kabinet Thailand adalah seperti berikut:[3]

Menteri/Pejabat Penyandang
Perdana Menteri Prayut Chan-o-cha[4]
Timbalan Perdana Menteri Anutin Charnvirakul
Jurin Laksanawisit
Prawit Wongsuwan
Somkid Jatusripitak
Wissanu Krea-ngam[4]
Menteri Pejabat Perdana Menteri Tewan Liptapanlop[4]
Menteri Pertanian dan Koperasi Chalermchai Sri-on[4]
Timbalan Menteri Pertanian dan Koperasi Mananya Thaiset
Thamanat Prompow
Prapat Pothasuthon[4]
Menteri Kewangan Jurin Laksanawisit[4]
Timbalan Menteri Perdagangan Weerasak Wangsupakitkosol[4]
Menteri Kebudayaan Ittipol Khunplome[4]
Menteri Pertahanan Prayut Chan-o-cha[4]
Timbalan Menteri Pertahanan Chaichan Changmongkol[4]
Menteri Ekonomi dan Masyarakat Digital Buddhipongse Punnakanta[4]
Menteri Pendidikan Nataphol Teepsuwan[4]
Timbalan Menteri Pendidikan Kalaya Sophonpanich
Kanokwan Wilawan[4]
Menteri Tenaga Sontirat Sontijirawong[4]
Menteri Kewangan Uttama Savanayon[4]
Timbalan Menteri Kewangan Santi Promphat[4]
Menteri Luar Negeri Don Pramudwinai[4]
Menteri Pengajian Tinggi, Sains, Penyelidikan dan Inovasi Suvit Maesincee[4]
Menteri Industri Suriya Juangroongruangkit[4]
Menteri Dalam Negeri Anupong Paochinda[4]
Timbalan Menteri Dalam Negeri Nipon Bunyamanee
Songsak Thongsri[4]
Menteri Keadilan Somsak Thepsuthin[4]
Menteri Tenaga Kerja Chatumongol Sonakul[4]
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar Warawut Silpa-archa[4]
Menteri Kesihatan Awam Anutin Charnvirakul[4]
Timbalan Menteri Kesihatan Awam Satit Pitutacha[4]
Kementerian Pembangunan Sosial dan Keselamatan Manusia Juti Krairiksh[4]
Menteri Sukan dan Pelancongan Pipat Ratchakitprakan[4]
Menteri Pengangkutan Saksiam Chidchob[4]
Timbalan Menteri Pengangkutan Thaworn Senniam
Athirat Ratanaset[4]

RujukanSunting

  1. ^ Glenn S., penyunting (17 Ogos 2013). "เสนาบดี" [Canselor] (Dictionary). Institut Kamus Diraja, 1982 (dalam bahasa Thai). Thai-language.com. Dicapai pada 3 Ogos 2013. เสนาบดี /เส-นา-บอ-ดี/ [นาม] (การใช้: โบราณ) แม่ทัพ. [นาม] (การใช้: โบราณ) ข้าราชการชั้นผู้ใหญ่. [นาม] (การใช้: โบราณ) เจ้ากระทรวง. definition: secretary of state; minister; commander in chief
  2. ^ "Profiles of Members of Prayut II Cabinet: on Education and social affairs portfolios" [Profil Ahli Kabinet Prayut II: mengenai portfolio Pendidikan dan urusan sosial]. The Nation (dalam bahasa Inggeris). 17 Julai 2019. Dicapai pada 29 November 2019.
  3. ^ https://www.cia.gov/library/publications/world-leaders-1/TH.html
  4. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad "New cabinet ministers appointed" [Menteri kabinet baru dilantik]. Bangkok Post (dalam bahasa Inggeris). 10 Julai 2019. Dicapai pada 29 November 2019.

Pautan luarSunting