Kaca keselamatan kenderaan termasuk cermin depan, tingkap sisi dan belakang serta bumbung panel buatan kaca pada kenderaan. Tingkap sisi boleh sama ada diperbaiki atau dinaikkan dan diturunkan dengan menekan butang (tetingkap kuasa) atau suis atau menggunakan engkol yang dipusingkan dengan tangan. Bumbung bulan berkuasa, bumbung matahari telus dan boleh ditarik balik, boleh dianggap sebagai lanjutan daripada konsep tingkap kuasa. Sesetengah kenderaan mempunyai tirai matahari untuk tingkap sisi belakang dan belakang. Cermin depan kereta sesuai untuk keselamatan dan perlindungan daripada serpihan di jalan raya. [1] Sebahagian besar kaca kenderaan dipegang pada tempatnya oleh saluran kaca, yang juga berfungsi untuk memerangkap sebarang serpihan kaca jika kaca pecah.

Alat acuan pengeluaran kaca kereta

Kaca belakang juga dikenalkan sebagai kaca tingkap belakang atau cermin belakang, adalah kepingan kaca bertentangan dengan cermin depan dalam kenderaan. Kaca belakang diperbuat dengan kaca terbaja, juga dikenali sebagai kaca keselamatan, apabila pecah akan berkecai menjadi kepingan kecil dan bulat. Ini berbeza daripada cermin depan, yang diperbuat daripada kaca berlapis, kaca yang tergandung daripada dua keping kaca, dengan vinil di bahagian tengah. [2]

Kaca ini mungkin mengandungi gegelung pemanas atau antena, bergantung pada tahun, pembuatan dan model kenderaan. [3] Apabila pecah, kaca belakang boleh digantikan oleh juruteknik mengikut spesifikasi kaca asal kenderaan [4]

Baiki cermin kereta sunting

Membaiki cermin kereta adalah pilihan mesra alam. Walaupun ia hanya terhad kepada cermin depan kereta kerana ia adalah kaca berlamina dan mempunyai lapisan PVB untuk menyokong kaca pada kesan. Serpihan batu kecil atau retak pada lapisan cermin depan atas yang tidak memberi kesan pada PVB atau lapisan dalam boleh diperbaiki. Proses pembaikan menggunakan proses khusus dan pembaikan retak bergantung pada - saiz, kedudukan, jenis dan kedalaman retak. Dalam kebanyakan kes kesan sehingga 2 inci boleh dibaiki, retak melebihi saiz ini biasanya memerlukan penggantian. Namun, undang-undang tempatan mungkin berbeza-beza mengenai pembaikan cermin depan yang selamat. Sebarang variasi boleh menjadi sebab integriti struktur terjejas.

Semasa membaiki cermin depan kereta, ianya perlu membersihkan kawasan impak dan mengeluarkan udara melalui proses vakum. Cecair lutsinar digunakan untuk mengisi retakan, cecair itu dirawat dengan cahaya UV untuk mengubah keadaannya secara kimia untuk memejal dan mengisi retak akhirnya. Jika pembaikan dilakukan oleh seorang profesional, kejelasan dipulihkan sehingga 95% dengan integriti struktur yang lengkap.

Penggantian cermin kereta sunting

Kaca kenderaan selain daripada cermin depan pecah akibat hentaman dan oleh itu memerlukan penggantian. Sebaliknya, sebarang impak yang melebihi 3 inci perlu menggantikan cermin depan. Bagi kebanyakan kaca badan kenderaan iaitu Kaca Pintu, Kaca Bolong tidak terikat dan tidak memerlukan pelekat untuk pemasangan. Tetapi cermin depan, bumbung matahari dan kaca tingkap belakang biasanya terikat pada kebanyakan kereta. Mereka memerlukan pelekat untuk mengikat kaca dengan bingkai kereta. Standard Keselamatan Kenderaan Bermotor Persekutuan AS 212/208 memastikan kebolehpercayaan pelekat yang digunakan dalam kenderaan di seluruh AS. Untuk penggantian kaca terikat boleh mengambil masa sehingga satu jam. Salah satu perkara penting yang memastikan pemasangan selamat adalah masa yang diperlukan untuk pelekat untuk sembuh. Ini dikenali sebagai Masa Selamat Untuk Memandu (Safe Drive Away Time) atau Masa Minimum Untuk Memandu. Pengeringan atau Pengawetan pelekat yang lengkap adalah perlu untuk memastikan kaca kereta anda boleh menahan sebarang kesan semasa kemalangan atau kemalangan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Keselamatan Cermin Kereta". Dicapai pada 30 Mac 2023.
  2. ^ "How a Windshield is Made - Glass, Manufacture, Sizes".
  3. ^ "Back Windshield Guide | Rear Windshield Glass | Safelite".
  4. ^ "Rear Windshield & Back Window Replacement | Safelite".