Cermin mata

alat yang menambah baik penglihatan
(Dilencongkan dari Kaca mata)

Cermin mata atau kaca mata (juga diserangkaikan kepada kacamata)[1] merupakan bingkai yang mempunyai kanta kaca yang berada di depan mata. Ia merupakan alat bantuan penglihatan, perlindungan mata, atau untuk perlindungan daripada sinaran UV.

Cermin mata moden.
Replika cermin mata ditukang Zaman Pertengahan.

Cermin mata moden lazimnya mempunyai pelapik pada hidung dan tangkai diletakkan pada telinga. Jenis terdahulu pula termasuk cermin mata letak, cermin mata sebelah, lornyet, dan cermin mata gunting.

Bingkai cermin mata biasanya dibuat daripada logam atau plastik. Kanta pada asalnya dibuat daripada kaca, tetapi kini ia dijadikan daripada jenis-jenis pelbagai plastik logam, termasuk CR-39 dan polikarbonat. Bahan-bahan ini mengurangkan bahaya retakan berbanding kanta kaca. Sesetengah plastik juga mempunyai lebih banyak ciri-ciri optik lebih menguntungkan daripada kaca, seperti penghantaran cahaya tampak lebih baik dan penyerapan lebih besar cahaya ultralembayung.[2] Sesetengah plastik mempunyai indeks biasan lebih besar daripada kebanyakan jenis kaca; ia berguna dalam pembuatan kanta pembetulan dibentuk untuk pelbagai ketaknormalan seperti rabun jauh. Kanta plastik yang lebih baharu, dipanggil izon, boleh juga memperbetul peringkat lebih tinggi yang sepatutnya terdapat dalam permukaan mata manusia. Kanta ini mewujudkan penglihatan lebih tajam untuk orang ramai yang mempunyai masalah penglihatan dengan membantu melihat dengan jelas. Muka gelombang berpandukan pembedahan LASIK juga membetulkan untuk penyimpangan peringkat lebih tinggi.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ivan Lanin (7 Januari 2023). "Mengapa Kacamata Ditulis Serangkai?". Medium.
  2. ^ DeFranco, Liz (April 2007). "Polycarbonate Lenses: Tough as Nails". All About Vision. Dicapai pada 2007-09-01.