Kad antara muka rangkaian

(Dilencongkan dari Kad antaramuka rangkaian)

Kad antara muka rangkaian merupakan satu peranti yang digunakan oleh komputer untuk berkomunikasi di dalam rangkaian. Ia bertindak sebagai antara muka fizikal atau penyambung di antara komputer anda dengan kabel rangkaian. Antara muka rangkaian ini ada yang berbentuk kad dan ada yang berupa komponen dalam papan induk komputer.

Kad kawalan antara muka rangkaian Ethernet yang menyambungkan papan induk melalui bas ISA yang kini lapuk.

Kad rangkaian ini juga menerima data input dari kabel dan menterjemahkannya kepada byte yang difahami oleh unit pemprosesan pusat komputer. Kad rangkaian mengandungi perkakasan dan program firmware (aturcara rutin yang tersimpan dan ROM) yang mengimplemen fungsi-fungsi logikal link control (LLC) dan media access control (MAC) pada lapisan pautan data model OSI.

Fungsi sunting

Fungsi kad antara muka rangkaian ialah:

  • Menyediakan data dari komputer untuk kabel rangkaian
  • Menghantar data ke komputer yang lain
  • Mengawal aliran data di antara komputer dan sistem kabel penyambung

Penyediaan data sunting

Sebelum data dalam rangkaian boleh dihantar ke destinasi tertentu, kad rangkaian perlu menukarkannya kepada bentuk yang boleh bergerak dalam kabel rangkaian.

Dalam kabel rangkaian, data bergerak dalam rentetan bit tunggal. Apabila data bergerak dalam kabel rangkaian ia dikatakan bergerak sebagai transmisi siri kerana satu bit yang bergerak akan diekori oleh bit yang lain. Dengan kata lain kabel ini merupakan laluan sehala. Data dalam laluan ini sentiasa bergerak dalam satu arah sahaja iaitu sama ada ia menghantar atau menerima data.

Kad rangkaian mengambil data yang bergerak secara selari dalam satu kelompok dan menstrukturkannya semula supaya ia boleh dialirkan melalui laluan siri 1-bit pada kabel rangkaian. Ini boleh dilaksanakan dengan menterjemahkan isyarat digital komputer kepada isyarat yang boleh bergerak dalam kabel rangkaian iaitu isyarat elektrik dan isyarat optik. Komponen yang bertanggungjawab menukarkan bentuk isyarat ini dikenali sebagai tranceiver (transmitter/receiver).