Kaitlyn Lin adalah seorang penyanyi, penulis lagu dan juga jurulatih vokal berbilang bahasa dari Singapura. Kaitlyn melancarkan karier muziknya dengan melepaskan single sulungnya berjudul Cheng Shou (承受) bermaksud Tahan. [1]

Kaitlyn Lin
Kaitlyn lin main.jpg
Latar belakang
Nama lahirKaitlyn Lin
Kelahiran (1990-10-19) 19 Oktober 1990 (umur 30)
Kediaman Singapore
GenreMandopop/Traditional Chinese
PekerjaanSinger/Host/Actor
InstrumenVocal/Piano
Syarikat rakaman
Independant
Laman sesawang
@Kaitlyn Lin instagram.com @Kaitlyn Lin facebook.com

BiografiSunting

Kaitlyn Lin dilahirkan dari keluarga Hokkien di Singapura dan belajar di Corporation Primary School, Sekolah Menengah Hua Yi dan Politeknik Singapura. Keluarga Lin terdiri daripada kakak, ayah dan ibunya.

KerjayaSunting

Selain Bahasa Mandarin, Kaitlyn Lin juga menyanyikan bahasa Inggeris, Bahasa Indonesia, Kantonis, Hokkien, Jepun, Thai dan Sepanyol. Lagu debutnya yang pertama dilancarkan dalam bahasa Mandarin telah memasuki di 10 tangga teratas di iTunes Singapura. [2] [3]

Setelah menamatkan pengajiannya, Kaitlyn Lin bekerja di pekerjaan yang berkaitan dengan acara-acara hiburan.

Pada tahun 2017, dia mula berkeja sebagai pengacara memberikan hiburan kepada semua penonton dalam pertunjukan masyarakat dan acara lain. Pada masa yang sama, dia juga merupakan seorang sukarelawan yang aktif di rumah jagaan dan hospital, yang sering dilihat melakukan persembahan amal dan kebajikan untuk semua.

Kaitlyn Lin terkenal dengan nyanyian dalam pelbagai bahasa dan pakar dalam bahasa mandarin, sering menjadikannya pilihan popular untuk orang-orang tua. Gaya nyanyiannya diilhamkan oleh penyanyi mendiang, Teresa Teng.

Pada tahun 2007, dia mengambil bahagian dalam pertandingan nyanyian penghargaan Teresa Teng dan muncul sebagai finalis 3 Teratas.

Pada bulan Mac 2017, dia terpilih sebagai tuan rumah rancangan siaran langsung di bawah Loops Live, yang menjadi tuan rumahnya dan tampil untuk rancangan dalam talian dalam aplikasi. Ini mengumpulkan popularitinya di komuniti kerana dia adalah salah satu daripada beberapa yang mengkhususkan diri dalam nyanyian oldies. Dengan menggunakan aplikasinya, dia mengadakan pertunjukan amal secara langsung (atas kehendaknya sendiri), dengan harapan dapat mengumpulkan dana untuk membantu mereka yang kurang bernasib baik. Dalam salah satu pertunjukannya, dia berjaya mengumpulkan $ 400 dari hadiah maya yang dihantar oleh peminat dalam aplikasi dan dana tersebut disumbangkan sepenuhnya kepada Moonlight Home untuk LLP Berumur dan Cacat.

Pada Februari 2018, dia mengadakan pertunjukan solo 45 minit pertama yang berjaya di salah satu karnival terancang terbesar di Singapura, Marina Bay Carnival.

Pada bulan Julai 2018, dia mengadakan konsert mini terjual habis di restoran bertema oriental, British Hainan. Konsert selama 1.5 jam itu merupakan penghargaan kepada mendiang Teresa Teng dan sebahagian daripada penjualan tiket disumbangkan kepada Kidney Dialysis Foundation Limited.

Pada tahun 2019, dia bergabung dengan pelbagai kumpulan live sebagai vokalis, dan mengembangkan fleksibiliti dan genre.

Pada bulan Mei 2020, dia merilis single Mandopop pertamanya, berjudul Cheng Shou bermaksud Tahan (承受). [4]Single ini adalah kolaborasi dengan penerbit dan pemuzik Melayu Singapura, Amyr Abadawn. Single ini mendapat sambutan positif dan muncul di 10 Carta Teratas iTunes Singapura setelah dilancarkan. Kerjasama itu menarik minat media dan disebut di akhbar Berita Harian. [5]

Penglibatan diri diluar kerjayaSunting

Pada masa-masa sebelumnya, Kaitlyn Lin telah menceburi dalam bidang lakonan dan pernah tampil dalam penampilan cameo di TV. Kerana jadualnya, dia tidak dapat melangkah lebih jauh dan memilih untuk fokus dalam bidang muzik.

Pada tahun 2019, dia menubuhkan syarikat media miliknya, OMG! Media, bersama dengan rakan kongsi yang lain dan studionya terletak di City Hall. Dia berkeje sebagai jurulatih vokal dan telah melatih pelajar dari semua peringkat umur di bawah sayapnya dalam jangka masa satu tahun.

Pada tahun 2020, dia memutuskan untuk meninggalkan perniagaan untuk menumpukan perhatian pada keutamaan lain.

Pada tahun yang sama, dia bergabung dengan Faith Music Center sebagai jurulatih vokal bebas dan melatih pelajar berkeperluan khas dalam bidang nyanyian. Pada masa ini, dia adalah mentor kumpulan band Cactus Rose di sekolah muzik dan pernah tampil dalam beberapa persembahan bersama band ini.

Selain hosting dan muzik, Kaitlyn Lin telah diundang sebagai juri vokal untuk acara nyanyian yang berkaitan dengan amal, yang dianjurkan oleh kumpulan minat nyanyian Singapura, You Sing I Sing We Sing Together (YSISWST). Dia dijemput beberapa kali lagi sebagai jurulatih vokal untuk kumpulan minat.

Pada bulan Mac 2020, dia diundang untuk menjadi pengacara untuk persembahan sepanjang tempoh Circuit Breaker. [6]

DiskografiSunting

SingleSunting

  • 2020: 承受

VideografiSunting

Musik videoSunting

Panampilan AwamSunting

  • 2018: Loops Live (Sebagai tuan rumah)
  • 2018: Marina Bay Carnival
  • 2018: Konsert @ British Hainan
  • 2020: You Sing I Sing We Sing Together (YSISWST)(Sebagai juri vokal)
  • 2020: Circuit Breaker (Sebagai pengacara)

RujukanSunting

Pautan LuarSunting