Kajian niaga hadapan

Kajian niaga hadapan, penyelidikan niaga hadapan atau futurologi ialah kajian sistematik, antara disiplin dan holistik mengenai kemajuan sosial dan teknologi, serta arah aliran persekitaran yang lain, lazimnya bertujuan untuk meneroka cara orang akan hidup dan bekerja pada masa hadapan. Teknik ramalan, seperti peramalan, boleh digunakan, tetapi sarjana kajian niaga hadapan kontemporari menekankan kepentingan meneroka alternatif secara sistematik.[1][2][3] Secara umumnya, ia boleh dianggap sebagai cabang sains sosial dan selari dengan bidang sejarah. Kajian niaga hadapan (secara bahasa sehari-hari dipanggil "niaga hadapan" oleh kebanyakan pengamal bidang itu) berusaha untuk memahami perkara yang berkemungkinan berterusan dan perkara yang boleh berubah secara munasabah. Oleh itu, sebahagian daripada disiplin itu mencari pemahaman yang sistematik dan berasaskan corak tentang masa lalu dan masa kini, dan untuk meneroka kemungkinan peristiwa dan trend masa depan.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ James Joseph O'Toole (2017). "Futurology | social science". Encyclopedia Britannica (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 May 2020.
  2. ^ "Futurology | Definition of Futurology by Lexico". Lexico Dictionaries | English (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-09. Dicapai pada 11 May 2020.
  3. ^ Voros, Author Joseph (2017-02-24). "The Futures Cone, use and history". The Voroscope (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-07-13.
  4. ^ "Futurology". Wordnet Search 3.1. Princeton University. Dicapai pada 16 March 2013.