Kalam (Jawi: قلم‎, serapan Arab: قَلَم, rumi: qalam meminjam perkataan Yunani Purba κάλαμος kálamos)[1][2] ialah sejenis alat tulis yang dibuat dari batang tumbuhan keras seperti tangkai gelagah, buluh, daun pelepah pokok atau rumput yang dipotong dan diraut.

Sebatang kalam dari zaman Mesir Purba s. 580–640 M

Gambaran umum sunting

Tamadun-tamadun purba seperti di Mesopotamia dan Sumer menggunakan batang kalam ini untuk menulis catatan secara menekan pada papan tanah liat meninggalkan tanda seakan paku dengan makna khusus.[3]

Bahan ini mula diperkenalkan dalam masyarakat alam Melayu seiring alat bersurat lain seperti kertas dan dakwat dengan tersebarnya ajaran Islam dari Timur Tengah.[4]

Pembuatan sunting

Kalam digunakan dalam kalangan masyarakat didatangkan dari dua bahan sama ada dari batang resam mahupun dari daun pelepah enau atau kabung.[2][4][5] Kalam batang resam lebih digemari berbanding kalam kabung kerana sifat batang resam yang kukuh tapi murah diraut halus serta banyak ditemukan di mana-mana tempat berbanding pokok kabung yang keras dan lebih didapati di kawasan hutan belukar.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Gacek, Adam (2008). The Arabic Manuscript Tradition: A Glossary of Technical Terms. Leiden: Brill. m/s. 65. ISBN 9789004120617.
  2. ^ a b "kalam". Kamus Dewan (ed. keempat). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia Malaysia. 2017 – melalui Pusat Rujukan Persuratan Melayu.
  3. ^ Cammarosano, Michele. "Cuneiform Writing Techniques in the Ancient Near East". Cuneiform Digital Library Initiative. Universiti California, Los Angeles, Universiti Oxford &Institut Sejarah Sains Max Planck. Dicapai pada 23 November 2021.
  4. ^ a b Siti Hawa Haji Salleh (1997). Kesusasteraan Melayu Abad Kesembilan Belas. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. m/s. 6–7. ISBN 9789836252296.
  5. ^ a b Siti Mariani S.M. Omar. (2002). Warisan Manuskrip Melayu: Satu Pengenalan. Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.