Kamen Rider Accel (Jepun: 仮面ライダーアクセル, Hepburn: Kamen Raidā Akuseru) merupakan watak fiksyen dalam siri Kamen Rider 2009 – 2010, Kamen Rider Double, serta merupakan Kamen Rider kedua dalam siri ini selepas Kamen Rider Double. Nama tersebut berasal daripada perkataan Inggeris bagi "pecutan" iaitu "acceleration" manakala motif utama watak ini ialah huruf A serta motosikal.

Kamen Rider Accel dalam siri Kamen Rider Double. Huruf A menjadi motif utama watak ini.

Ryu Terui sunting

Ryu Terui (Jepun: 照井 竜, Hepburn: Terui Ryū, lakonan Minehiro Kinomoto) ialah seorang superintenden yang dihantar ke Bahagian Siasatan Jenayah Paranormal (Jepun: 超常犯罪捜査課, Hepburn: Chōjō Hanzai Sōsaka), Jabatan Polis Futo, serta merupakan pegawai atasan bagi Jinno dan Makura. Selepas bertemu dengan seorang wanita misteri yang dikenali sebagai Shroud sebaik tiba di Futo, Terui memperoleh keupayaan untuk bertukar sebagai Kamen Rider Accel. Tidak seperti Shotaro yang mahu melindungi Futo kerana sayangkan bandar raya tersebut, Terui membenci Futo dan menganggapnya sebagai sarang penjenayah. Tanggapan tersebut adalah hasil daripada pembunuhan kesemua ahli keluarganya semasa dia masih menuntut di akademi polis. Sungguhpun demikian, dia bekerjasama dengan Shotaro dan Philip semasa menyiasat gelombang jenayah Dopant serta berlawan bersama-sama Double. Melalui pertemuannya dengan Shroud, Ryu berupaya memburu pemilik W Memory sebagai Accel. Dia sering berkata "Baik, mari hancurkannya!" (Jepun: さあ、振り切るぜ!, Hepburn: Saa, furikiru ze!) semasa bertukar ke bentuk Ridernya dan berkata "Kesedihan menanti kau di penghujung!" (Jepun: 絶望がお前(たち)のゴールだ!, Hepburn: Zetsubō ga omae (-tachi) no gōru da!) serta "Itulah masa yang tinggal sebelum kesedihan kau!" (Jepun: それがお前の絶望までのタイムだ!, Hepburn: Sore ga omae no zetsubō made no taimu da!, sebagai Accel Trial) semasa melaksanakan serangan Maximum Drive. Setelah dia memperoleh Trial Memory daripada Shroud serta belajar menggunakannya, Terui akhirnya berjaya membalas dendam terhadap Weather Dopant, dengan menggunakan Trial Maximum Drive untuk memusnahkan Gaia Memory Isaka, di mana selepas itu Isaka "terlarut" akibat terlalu banyak menyalahgunakan Gaia Memory.

Kamen Rider Accel sunting

Seperti Kamen Rider Double, Ryu Terui bertukar menjadi Kamen Rider Accel melalui penggunaan pemacu kilat USB yang dikenali sebagai Gaia Memory (Jepun: ガイアメモリ, Hepburn: Gaia Memori). Walau bagaimanapun, Accel hanya mempunyai satu sahaja penjelmaan apabila dia memasukkan Accel Memory ke dalam AccelDriver. Serangan Maximum Drivenya ialah Accel Glanzer (Jepun: アクセルグランツァー, Hepburn: Akuseru Gurantsā), iaitu selepas mengecas kuasanya sehingga ke tahap badan Accel diselubungi api berwarna jingga, dia melompat dan melakukan tendangan tumit berputar yang melepaskan tenaga dalam bentuk kesan bunga tayar.[1][2]

BikeForm sunting

Penggunaan kuasa Accel Memory membolehkan Kamen Rider Accel bertukar ke bentuk seakan motosikal dikenali sebagai BikeForm (Jepun: バイクフォーム, Hepburn: Baiku Fōmu). Bentuk ini dicapai dengan menanggalkan kepala tali pinggang AccelDriver semasa Face Flasher (Jepun: フェイスフラッシャー, Hepburn: Feisu Furasshā) menyala dan setelah bertukar, ia membolehkan Kamen Rider Accel mencapai kelajuan 920 km/j.[3] Bike Form juga bleh digabungkan dengan beberapa unit Kamen Rider Double seperti Boilder, Turbuler, atau Splasher untuk menjadi AccelBoilder (Jepun: アクセルボイルダー, Hepburn: AkuseruBoirudā, Start Dash Mode), AccelTurbuler (Jepun: アクセルタービュラー, Hepburn: AkuseruTāburā), atau AccelSplasher (Jepun: アクセルスプラッシャー, Hepburn: AkuseruSupurashā).

Accel Trial sunting

Kamen Rider Accel Trial (Jepun: 仮面ライダーアクセルトライアル, Hepburn: Kamen Raidā Akuseru Toraiaru) adalah bentuk Kamen Rider Accel yang lebih berkuasa. Ia lebih pantas daripada bentuk biasa Accel, tetapi ia menyebabkan kuasa pertahanan serta kuasa keseluruhannya pula menjadi lebih lemah. Ia menutup kelemahannya itu dengan keupayaannya untuk menumbuk dan menendang jauh lebih pantas, di samping meningkatkan kelajuan pergerakannya (berlari, mengelak dsb.) pada satu tahap. Sebaik Maximum Drive diaktifkan, Accel Trial hanya boleh digunakan selama 10 saat lagi sebelum memaksa penggunanya kembali ke bentuk manusia asal, tetapi transformasinya dikekalkan sekiranya dia berjaya melaksanakan Trial Maximum Drive dalam masa kurang 10 saat.[4][5] Maximum Drive bagi bentuk ini ialah Machine Gun Spike (Jepun: マシンガンスパイク, Hepburn: Mashingan Supaiku) Rider Kick, iaitu satu siri tendangan bertubi-tubi yang meninggalkan kesan tenaga berbentuk huruf T. Kuasa Maximum Drive ini hanya dihadkan oleh berapa banyak tendangan yang berjaya dilakukan oleh Accel Trial dalam masa kurang 10 saat. Motif Accel Trial termasuklah motosikal motocross off-road.[6]

Peralatan sunting

AccelDriver sunting

AccelDriver (Jepun: アクセルドライバー, Hepburn: Akuseru Doraibā) merupakan tali pinggang pertukaran Kamen Rider Accel. Ia merupakan Memory Driver generasi ketiga yang diberikan kepada Ryu Terui oleh seorang wanita misteri yang hanya dikenali sebagai "Shroud". AccelDriver menyerupai hendal motosikal. Dengan memasukkan Accel Memory ke dalam Mono Slot (Jepun: モノスロット, Hepburn: Mono Surotto) serta memulas Power Throttle (Jepun: パワースロットル, Hepburn: Pawā Surottoru) di bahagian kiri hendal, Ryu bertukar kepada Kamen Rider Accel. Dengan memicit Maximum Clutch Lever (Jepun: マキシマムクラッチレバー, Hepburn: Makishimamu Kuratchi Rebā) di bahagian kiri hendal serta memulas Power Throttle, Kamen Rider Accel mengaktifkan serangan Maximum Drive (Jepun: マキシマムドライブ, Hepburn: Makishimamu Doraibu).[7]

Gaia Memory sunting

Seperti Kamen Rider Double, Kamen Rider Accel turut memiliki set Gaia Memory (Jepun: ガイアメモリ, Hepburn: Gaia Memori) tersendiri. Jika dibandingkan dengan Gaia Memory Dopant, Gaia Memory Accel mempunyai penampilan yang lebih baik, sesuatu yang dianggap oleh Shinkuro Isaka sebagai petanda kuasanya yang dihadkan.

  • Accel Memory (Jepun: アクセルメモリ, Hepburn: Akuseru Memori): Accel Memory, atau Ingatan Pecutan (Jepun: 加速の記憶, Hepburn: Kasoku no Kioku), merupakan Gaia Memory utama Kamen Rider Accel. Ia membolehkan Terui bertukar kepada Kamen Rider Accel serta mencapai serangan Maximum Drive utamanya, di samping membolehkannya bertukar kepada BikeForm.
  • Engine Memory (Jepun: エンジンメモリ, Hepburn: Enjin Memori): Engine Memory merupakan Gaia Memory yang memberikan EngineBlade pelbagai jenis kuasa. Walau bagaimanapun, ia bukanlah Gaia Memory sebenar, dan kuasanya dipautkan pada kuasa Accel Memory. Ia membolehkannya untuk memiliki lebih daripada satu keupayaan, setiap satunya berasaskan jenis enjin yang berbeza: Steam (Jepun: スチーム, Hepburn: Suchīmu), yang menghasilkan kepulan wap tebal; Jet (Jepun: ジェット, Hepburn: Jetto), yang membolehkan EngineBlade untuk melancarkan pancungan berkuasa jet ataupun menghasilkan gelombang tenaga berbilah; dan Electric (Jepun: エレクトリック, Hepburn: Erekutorikku), yang membolehkan EngineBlade menghasilkan pancungan berkuasa elektrik ataupun mengujakan panahan kilat elektrik.
  • Cyclone Memory (Jepun: サイクロンメモリ, Hepburn: Saikuron Memori): Ryu meminjam sementara Cyclone Memory Philip untuk berlawan dengan Weather Dopant. Apabila dimasukkan ke dalam Engine Blade, ia membolehkan Kamen Rider Accel melaksanakan serangan Maximum Drive berkuasa angin yang cukup kuat untuk menerbangkan Weather Dopant.

Trial Memory sunting

Maximum Counter Trial Memory (Jepun: マキシマムカウンタートライアルメモリ, Hepburn: Makishimamu Kauntā Toraiaru Memori), juga dikenali sebagai Ingatan Cabaran (Jepun: 挑戦の記憶, Hepburn: Chōsen no Kioku), merupakan Gaia Memory khas yang membolehkan Kamen Rider Accel untuk menjadi Kamen Rider Accel Trial. Sementara dalam Mod Ingatan (Jepun: メモリモード, Hepburn: Memori Mōdo), Trial Memory membolehkan Accel untuk bertukar; penjelmaan akan lengkap sebaik cahaya Trans-Signal (Jepun: トランスシグナル, Hepburn: Toransu Shigunaru) yang menyerupai lampu isyarat bertukar dari merah ke biru (dengan bunyi kiraan masa 3 saat). Semasa dalam Maximum Mode (Jepun: マキシマムモード, Hepburn: Makishimamu Mōdo) yang menyerupai jam randik, sebaik butang pemasa Maximum Switch (Jepun: マキシマムスイッチ, Hepburn: Makishimamu Suitchi) ditekan, Accel Trial mempunyai masa 10 saat untuk melakukan seberapa banyak tendangan yang dapat dilakukan sebelum menekan Maximum Switch sekali lagi untuk mengaktifkan Maximum Drive. Jika Maximum Switch tidak ditekan dalam masa 10 saat, serangan Maximum Drive akan gagal dan penjelmaan Accel dipaksa untuk kembali ke bentuk asal. Untuk menangani keadaan sedemikian, Accel biasanya melambung Trial Memory tinggi ke udara sebagi Maximum Drive bermula, menekan Maximum Switch sebaik sahaja ia ditangkap dan mengisytiharkan masa yang dicatat.[4][5][8]

EngineBlade sunting

EngineBlade (Jepun: エンジンブレード, Hepburn: Enjin Burēdo) serupakan senjata utama Kamen Rider Accel. Senjata tersebut boleh mengekalkan rupanya di luar pertukaran Accel, walaupun ia sangat berat. Melalui penggunaan Engine Memory, Kamen Rider Accel boleh menggunakan beberapa serangan unsur EngineBlade yang berbeza dengan menarik picu. Ia juga membolehkan Accel melancarkan dua serangan Maximum Drive berbeza dengan EngineBlade. Yang pertama ialah Dynamic Ace (Jepun: ダイナミックエース, Hepburn: Dainamikku Ēsu) di mana tenaganya yang ditumpukan dalam bentuk huruf A melalui pancungan EngineBlade ke arah musuh. Yang keduanya ialah A-Slasher (Jepun: エースラッシャー, Hepburn: Ē Surasshā) di mana Kamen Rider Accel menghasilkan tiga pancungan berturut-turut yang membentuk huruf A menembusi Dopant untuk memusnahkannya.[9]

Memory Gadget sunting

Seperti Double, Kamen Rider Accel mempunyai Memory Gadget (Jepun: メモリガジェット, Hepburn: Memori Gajetto) tersendiri, yang digerakkan oleh Gaia Memory tiruan yang digelar Giji Memory (Jepun: ギジメモリ, Hepburn: Giji Memori, "Pseudo Memory") yang membolehkannya bertukar daripada Mod Gajet (Jepun: ガジェットモード, Hepburn: Gajetto Mōdo) ke Mod Langsung (Jepun: ライブモード, Hepburn: Raibu Mōdo).

  • Beetle Phone (Jepun: ビートルフォン, Hepburn: Bītoru Fon) merupakan telefon bimbit yang boleh bertukar antara Mod Telefon Bimbit (Jepun: 携帯モード, Hepburn: Keitai Mōdo) dan Mod Kumbang (Jepun: ビートルモード, Hepburn: Bītoru Mōdo) melalui penggunaan Beetle Memory (Jepun: ビートルメモリ, Hepburn: Bītoru Memori). Ia menyerupai Stag Phone, kecuali reka bentuk kumbang badak berwarna biru. Pada awal kemunculannya, Ryu Terui menggunakan Beetle Phone untuk mengintai kegiatan Agensi Penyiasatan Narumi.

Diablossa sunting

Diablossa (Jepun: ディアブロッサ, Hepburn: Diaburossa) merupakan motosikal Ducati 999 kepunyaan Kamen Rider Accel. Ia juga mempunyai pemegang pedang EngineBlade. Namanya berasal daripada perkataan Itali iaitu "Diablo" dan "Rosso".[10]

Gunner A sunting

Revol-Interchange Gunner A (Jepun: リボル換装 ガンナーA, Hepburn: Riboru Kansō Gannā Ē) merupakan kereta kebal robotik yang menjadi kenderaan sokongan Kamen Rider Accel. AInya membolehkannya dikendalikan secara automatik dari Accel. Teknologi yang sama digunakan pada unit HardBoilder Kamen Rider Double dan bahagian hadapan unit tersebut boleh digabungkan dengan Gunner A untuk menjadi HardGunner (Jepun: ハードガンナー, Hepburn: HādoGannā).[11]

AccelGunner sunting

Kamen Rider Accel BikeForm boleh bergabung dengan Gunner A untuk menjadi AccelGunner (Jepun: アクセルガンナー, Hepburn: AkuseruGannā). Accel Memory dipautkan pada Gaia Cannon (Jepun: ガイアキャノン, Hepburn: Gaia Kyanon) untuk melepaskan tenaga yang sama dengan Maximum Drive. Ia juga dilengkapi dengan Gattling Wheel (Jepun: ガトリングホイール, Hepburn: Gatoringu Hoīru), di mana roda belakang BikeForm bertukar kepada mesingan.[12]

Rujukan sunting

  1. ^ "TV Asahi's page on Kamen Rider Accel". Dicapai pada 2010-01-24.
  2. ^ "TV Asahi's page for the MotoShellmet (Accel's mask)". Dicapai pada 2010-01-23.
  3. ^ "TV Asahi's page on Kamen Rider Accel Bike Form". Dicapai pada 2010-01-24.
  4. ^ a b Hyper Hobby, June 2010
  5. ^ a b Toei Hero Max, vol. 33
  6. ^ "TV Asahi's page on Kamen Rider Accel Trial". Dicapai pada 2010-05-22.
  7. ^ "TV Asahi's page on the AccelDriver". Dicapai pada 2010-01-24.
  8. ^ "TV Asahi's page for the Trial Memory". Dicapai pada 2010-05-22.
  9. ^ "TV Asahi's page on the EngineBlade". Dicapai pada 2010-01-24.
  10. ^ "TV Asahi's page on the Diablossa". Dicapai pada 2010-01-24.
  11. ^ "TV Asahi's page on the Gunner A". Dicapai pada 2010-02-14.
  12. ^ "TV Asahi's page on the AccelGunner". Dicapai pada 2010-02-14.

Lihat juga sunting