Kamen Rider Cross-Z (watak)

Kamen Rider Cross-Z (Jepun: 仮面ライダークロス, Hepburn: Kamen Raidā Kurozu) ialah salah satu protagonis dalam siri TV Kamen Rider Build, dan merupakan Kamen Rider kedua selepas Kamen Rider Build. Berbeza dengan protagonis utamanya, Build yang mempunyai dua corak warna kerana menggunakan dua Fullbottle untuk berubah wujud, Cross-Z hanya menggunakan satu Fullbottle dengan bantuan peranti robotik bercorak naga berukuran mini yang disebut Cross-Z Dragon agar dapat berubah wujud, yang membuat kostumnya mempunyai warna tunggal utuh dengan corak api yang menjadi aksen tambahan. Cross-Z menjadi Kamen Rider lainnya yang menggunakan corak haiwan naga sama seperti beberapa Kamen Rider pendahulunya, antara lain Ryuki dan Ryuga pada siri Kamen Rider Ryuki, Wizard Dragon Style pada siri Kamen Rider Wizard, dan Ryugen pada siri Kamen Rider Gaim. Reka kostum Cross-Z lebih mendekati kepada dua pendahulunya iaitu Ryuki dan Ryuga, dengan perbezaan terdapat sirip naga pada kedua tangan dan aksen api yang membuatnya terlihat sedikit lebih garang plus Cross-Z mempunyai gaya bertarung yang sekilas mirip dengan dua pendahulunya tersebut. Wujud manusia Kamen Rider Cross-Z ialah Ryuga Banjou, bekas atlet petarung profesional yang difitnah telah membunuh seorang sains sehingga menjadikannya tersangka kes pembunuhan tersebut yang kemudian berakhir menjadi mangsa eksperimen dari pertubuhan Faust, namun berjaya melayakkan dan menjadi seorang buruan, yang diperankan oleh pelakon Eiji Akaso (Jepun: 赤楚 衛二, Hepburn: Akaso Eiji). Untuk berubah menjadi Cross-Z, Ryuga menggunakan sebuah Fullbottle iaitu Fullbottle Dragon yang diinjeksikan ke dalam Cross-Z Dragon, kemudian Cross-Z Dragon tersebut dimasukkan ke dalam Build Driver agar dapat menjadi Kamen Rider Cross-Z.

Ryuga Banjou sunting

Ryuga Banjou (Jepun: 万丈 龍我, Hepburn: Banjō Ryūga), diperankan oleh Eiji Akaso[1], ialah seorang pemuda berusia 23 tahun yang merupakan bekas atlet petarung profesional. Lahir di Yokohama dengan berat 3,2 kg, Ryuga 22 tahun kemudian menjadi seorang atlet petarung profesional dan berpacaran dengan Kasumi Ogura (Jepun: 小倉香澄, Hepburn: Ogura Kasumi). Namun ia kemudian terdedah diskualifikasi atau hukuman dalam masa yang lama kerana ketahuan melakukan kecurangan pada sebuah perlawanan, dan diketahui alasan sebenarnya ialah kerana ia perlu kos demi mengubati Kasumi yang ternyata mempunyai penyakit langka. Agar kembali boleh bekerja, Kasumi mengarahkan Ryuga kepada Takumi Katsuragi, seorang sains di Makmal Fizik Peringkat Lanjut Touto Institute, yang semasa itu sedang memerlukan penolong. Namun, semasa Ryuga datang ke pangsapuri Katsuragi untuk memenuhi panggilan lamaran kerja, ia malah mendapati mayat sang sains di dalamnya. Beberapa semasa kemudian, pegawai keselamatan Touto datang dan menangkap Ryuga kerana menjadi satu-satunya yang berada di lokasi kejadian. Didakwa atas pembunuhan Katsuragi, Ryuga dijatuhi hukuman sepuluh tahun penjara. Semasa dalam penjara, Ryuga dibius oleh salah seorang sipir (diketahui ialah seorang agen bernama Nabeshima) dengan Gas Nebula kemudian diculik dan dijadikan eksperimen oleh pertubuhan misteri bernama Faust (Jepun: ファウスト, Hepburn: Fausuto). Bagaimanapun, Ryuga akhirnya berjaya meloloskan diri semasa eksperimen masih berlangsung tanpa mendapat kesan samping amnesia sehingga masih mempunyai ingatan yang normal. Menjadi seorang buruan, ia akhirnya bertemu dengan Sento Kiryu (Jepun: 桐生 戦兎, Hepburn: Kiryū Sento) yang menyelamatkannya serta mengajaknya bersembunyi dan tinggal di dalam kafe Nascita. Ryuga sendiri ialah orang yang impulsif dan tidak sabaran, berbeza dengan Sento yang tenang dan sabar, namun kadangkala sikapnya tersebut terlihat konyol sehingga menimbulkan kekonyolan lainnya terhadap dirinya mahupun orang-orang disekitarnya. Ia lebih memilih untuk menghadapi masalah secara langsung dengan menggunakan tangannya dan tidak ingin melibatkan orang lain dalam masalah pribadinya. Juga, tidak seperti Sento, ia tidak berpikiran terlalu spesifik, lebih suka menggunakan akal sihat, seperti yang ditunjukkan semasa ia sendiri dengan mudah boleh meneka dua Best Match dari beberapa Fullbottle yang terdapat. Ia juga gampang terkejut, terutamanya semasa bel pada bilik penulenan Fullbottle berbunyi yang menunjukkan bahawa Fullbottle sudah selesai disucikan.

Selepas tinggal di Nascita, Ryuga kemudian awalnya mencari sang pacar, Kasumi yang ternyata telah diubah menjadi Smash (Jepun: スマッシュ, Hepburn: Sumasshu) oleh Faust. Namun kerana keadaan Kasumi yang sangat lemah, ia dilabeli Hazard Level 1 sehingga walaupun diselamatkan dengan cara apapun ia akan tewas. Akhirnya, selepas Build mengupayakan Ryuga mendengarkan mesej terakhir dari Kasumi semasa perlahan membunuhnya, ia pun mengikhlaskan apa yang berlaku dan memutuskan untuk menguak misteri berkait apa yang sedang dihadapi oleh Sento, dirinya, serta Faust. Ryuga kemudian diberikan Fullbottle Dragon (Jepun: ドラゴン, Hepburn: Doragon) yang diekstrak dari elemen Smash mendiang Kasumi untuk mengenangnya, serta diciptakan oleh Sento untuknya sebuah peranti robotik mini berbentuk naga yang disebut Cross-Z Dragon (Jepun: クロスドラゴン, Hepburn: Kurozu Doragon). Berkat eksperimen yang teleh diberikan padanya, Ryuga memperoleh peningkatan kuasa fizikal yang dipadukan dengan kemampuan bertarung alaminya, menjadikannya petarung yang lebih kuat dari sebelumnya. Serta dengan kemampuan Fullbottle Dragon yang ia dapat meningkatkan kuasa fisiknya lebih kuat lagi dari sebelumnya. Walaupun selepas memperoleh maklumat dari Nabeshima dan Tatsuya Kishida berkait masalahnya, Ryuga tetap melangkah maju dan hampir sentiasa ikut membantu Build dalam bertarung, utamanya dalam menghadapi Guardian dari Touto mahupun Faust. Statusnya sebagai buruan membuatnya terlihat sering menyamar agar tidak mudah dikenali orang-orang di sekitarnya semasa pergi keluar. Kerana seringnya bertarung dan akhirnya mencapai Hazard Level 3, plus ikatan emosionalnya dengan Fullbottle Dragon, Ryuga akhirnya dapat menggunakan Build Driver. Dengan menggabungkan Fullbottle Dragon bersama yang dipasang bersama Build Driver, ia akhirnya berubah menjadi Kamen Rider Cross-Z untuk bertarung menghadapi Smash berikut Faust dengan tujuan bukan untuk balas dendam, namun menyelamatkan sesama dengan kuasa yang telah ia peroleh dan miliki. Begitu tahu bahawa Souichi Isurugi (Jepun: 石動 惣一, Hepburn: Isurugi Sōichi)/ Blood Stalk (Jepun: ブラッドスターク, Hepburn: Buraddo Sutāku) ialah dalang yang membuat dirinya dipenjara, ia cuba menerima hal tersebut namun tidak terima kerana ulahnya telah menyebabkan bencana bagi seluruh wilayah. Masa Sento mula meragukan dirinya kerana telah mengetahui identiti aslinya, Ryuga cuba menyadarkannya dengan mengajaknya bertarung agar sang fizik kembali memperoleh kepercayaan dirinya.

Semasa perang bermula dengan pencerobohan Hokuto kepada Touto akibat manipulasi Nanba melalui Blood Stalk, Ryuga kemudian menggunakan Sclash Driver (Jepun: スクラッシュドライバー, Hepburn: Sukurasshu Doraibā) yang diciptakan oleh Sento bersama dengan Sclashjelly Dragon (Jepun: ドラゴンスクラッシュゼリー, Hepburn: Doragon Sukurasshu Zerī) untuk kemudian dapat berubah ke wujud evolusi Kamen Rider Cross-Z Charge (Jepun: 仮面ライダークローズチャージ, Hepburn: Kamen Raidā Kurōzu Chāji).

Kamen Rider sunting

Dengan menggunakan Build Driver (Jepun: ビルドドライバー, Hepburn: Birudo Doraibā), sabuk yang dikembangkan oleh Sento Kiryu/ Takumi Katsuragi yang mempunyai tuas pemompa di sisi kanan bersama dengan sebuah botol yang berisi elemen cair Gas Nebula tulen yang disebut Fullbottle (Jepun: フルボトル, Hepburn: Furu Botoru) (dalam hal ini Fullbottle Dragon), yang diinjeksikan ke dalam Cross-Z Dragon dan dipasangkan pada Driver, Ryuga dapat berubah menjadi Kamen Rider Cross-Z (Jepun: 仮面ライダークロス, Hepburn: Kamen Raidā Kurozu). Untuk dapat menjadi Cross-Z, Ryuga menggabungkan Fullbottle Dragon yang dikocok terlebih dahulu dengan Cross-Z Dragon dengan cara menginjeksikannya ke dalam slot pada bahagian atas Cross-Z Dragon kemudian dimasukkan ke dalam slot Fullbottle pada Build Driver, mengingat ukuran Cross-Z Dragon menyesuaikan ukuran slot pada Build Driver, lalu tuas pemompa pada Driver diputar agar cecair elemen dipompa menjadi aktif untuk dapat berubah menjadi Cross-Z. Dengan , hanya wujud Cross-Z yang dapat digunakan serta mempunyai serangan akhir yang disebut Dragonic Finish (Jepun: ドラゴニックフィニッシュ, Hepburn: Doragonikku Finisshu).

Cross-Z sunting

Berbeza dengan Build yang mempunyai banyak wujud kerana menggunakan bermacam Fullbottle serta mempunyai wujud khusus yang disebut Best Match, Cross-Z hanya mempunyai satu wujud utama lewat capaian Build Driver, Cross-Z Dragon, dan Fullbottle Dragon (Jepun: ドラゴン, Hepburn: Doragon) (naga). Melalui Fullbottle Dragon, Cross-Z dapat mengendalikan serta memanfaatkan kuasa besar yang dimiliki Fullbottle tersebut iaitu gelombang tenaga yang menghasilkan api berwarna biru semasa menghadapi musuh. Plus dengan memadukannya dengan kemampuan bertarung semulajadi yang ia miliki, membuatnya menjadi salah satu Kamen Rider yang diperhitungkan. Cross-Z juga menggunakan Beat Closer sebagai senjata utama, serta beberapa kali menggunakan Drill Crusher sebagai senjata alternatif. Cross-Z mempunyai dua serangan Dragonic Finish, iaitu berupa pukulan "Rider Punch" (Jepun: ライダーパンチ, Hepburn: Raidā Panchi) dan tendangan "Rider Kick" (Jepun: ライダーキック, Hepburn: Raidā Kikku). Rider Punch nya ialah Cross-Z menghimpun gelombang tenaga berwarna biru yang kemudian membentuk unjuran ketua seekor naga, lalu melakukan pukulan kuat dari tenaga tersebut pada musuh/ targetnya (dengan unjuran ketua naga yang menggigit mangsanya). Rider Kick nya ialah Cross-Z menghimpun gelombang tenaga berwarna biru yang terpusat pada kaki kanannya yang kemudian memunculkan unjuran seekor naga, lalu melakukan lompatan sekali gus melakukan tendangan menyilang berenergi kepada musuh/ targetnya.

Cross-Z Charge sunting

Dengan dimulainya pencerobohan dari Hokuto terhadap Touto, baik Sento atau Ryuga mula menghadapi awal dari perang Rider. Berbeza dengan Sento yang masih menolak keputusan dari Gentoku agar menjadikan Kamen Rider sebagai alat perang, Ryuga awalnya masih mempertimbangkan kerana Gentoku akan menjamin namanya bersih kembali apabila ia bertarung demi melindungi Touto dan Peti Pandora. Kemudian lewat gelang pengesan yang diberi Gentoku semasa kembali berlaku serangan, ia akhirnya diyakinkan oleh Gentoku bahawa menurut Souichi/ Blood Stalk, bahawa meski sistem baru Sclash Driver telah diciptakan dan disempurnakan oleh Katsuragi/ Sento, ia lah yang berpotensi boleh menggunakannya. Akhirnya ia mengambil Sclash Driver (Jepun: スクラッシュドライバー, Hepburn: Sukurasshu Doraibā) yang diciptakan Sento bersama Sclashjelly Dragon (Jepun: ドラゴンスクラッシュゼリー, Hepburn: Doragon Sukurasshu Zerī) kemudian menggunakannya untuk berubah ke wujud evolusi dari Cross-Z iaitu Kamen Rider Cross-Z Charge (Jepun: 仮面ライダークローズチャージ, Hepburn: Kamen Raidā Kurōzu Chāji). Cross-Z Charge menjadi Kamen Rider berikutnya selepas Kamen Rider Zangetsu dari siri Kamen Rider Gaim yang mempunyai wujud evolusi dengan Driver yang berbeza namun masih menggunakan satu nama Rider, hanya diberi tambahan satu kata lain untuk membezakan wujud awal dan evolusinya (Zangetsu menjadi Zangetsu Shin). Wujud evolusi ini mempunyai perbezaan ketara, di mana kostumnya didominasi warna perak dan hitam pada bahagian tangan dan kaki serta corak dari yang terdapat pada masing-masing bahunya. Lalu helmnya berwarna perak namun telus (keledar aslinya berwarna putih yang tertutup dengan lapisan perak telus) dengan ornamen naga sama seperti Cross-Z namun dengan warna biru muda dan telus serta corak ketua naga berwarna biru muda ini juga muncul pada bahagian dadanya, plus kedua-duanya terlihat seperti pancutan jeli yang membeku membentuk ornamen tersebut. Dalam wujud ini, kuasa Cross-Z Charge mengalami peningkatan ketara dan setara dengan Build RabbitTank Sparkling, serta Cross-Z Charge mempunyai kuasa pukulan yang lebih kuat lagi dari sebelumnya. Kerana menggunakan Sclash Driver, Cross-Z Charge dilengkapi dengan senjata pada pergelangan tangan kiri yang disebut Twin Breaker (Jepun: ツインブレーカー, Hepburn: Tsuin Bureikā). Dengan Twin Breaker, Cross-Z Charge dapat menggunakan dua Fullbottle malah Cross-Z Dragon untuk memberikan variasi serangan. Berbeza dengan Cross-Z, Cross-Z Charge mempunyai dua serangan akhir iaitu Scrap Break Scrap Break (Jepun: スクラップブレイク, Hepburn: Sukurappu Burēku) dan Charge Crash (Jepun: チャージクラッシュ, Hepburn: Chājikurasshu). Scrap Break sama seperti Dragonic Finish dari Cross-Z, di mana serangan akhirnya juga berupa pukulan "Rider Punch" (Jepun: ライダーパンチ, Hepburn: Raidā Panchi) dan tendangan "Rider Kick" (Jepun: ライダーキック, Hepburn: Raidā Kikku). Sementara Charge Crash ialah serangan akhir yang diaktifkan menggunakan Fullbottle tertentu dengan memasukkannya ke dalam slot Sclashjelly pada Sclash Driver.

Kelengkapan sunting

Build Driver sunting

Build Driver (Jepun: ビルドドライバー, Hepburn: Birudo Doraiba) ialah sabuk untuk bertransformasi yang digunakan untuk berubah menjadi Kamen Rider (dalam hal ini Kamen Rider Cross-Z) dengan menggunakan sebuah Fullbottle, iaitu Fullbottle Dragon dengan bantuan peranti "Cross-Z Dragon" (Jepun: クロスドラゴン, Hepburn: Kurozu Doragon). Dilengkapi dengan tuas pemompa yang terletak di sisi kanan Driver yang disebut Vortex Lever (Jepun: ボルテックレバー, Hepburn: Borutekku rebā) dan dua slot untuk Fullbottle yang disebut Building Module (Jepun: ビルディングモジュール, Hepburn: Birudingu mojūru) di mana slot kanan untuk Fullbottle elemen organik dan slot kiri untuk Fullbottle elemen non-organik. Walaupun begitu, ukuran dari Cross-Z Dragon dapat mengisi kedua slot tersebut sehingga tidak dibutuhkan Fullbottle tambahan. Awalnya dengan menginjeksikan Fullbottle Dragon ke dalam Cross-Z Dragon yang kemudian memberikan tanda dengan undi berbunyi "Wake Up" (Jepun: ウエイクアップ, Hepburn: Ueiku Appu) lalu memasukkannya ke slot Fullbottle pada Driver yang kemudian memberikan tanda dengan undi berbunyi "Cross-Z Dragon" (Jepun: クロスドラゴン, Hepburn: Kurozu Doragon). Selepas itu Vortex Lever pun diputar untuk mengepam cecair pada Fullbottle pada generator enjin yang disebut Vortex Charge (Jepun: ボルテックチャージャー, Hepburn: Borutekku chāji) dengan cepat dan kemudian memunculkan unjuran Snap Ride Builder (Jepun: スナップライドビルダー, Hepburn: Sunappu Raido Birudā) berupa masing-masing armor dari Fullbottle (hanya apabila dalam gabungan Best Match) kemudian pengguna melaungkan "Berubah!" (Jepun: 変身!, Hepburn: Henshin!) sehingga armor bercantum dengan pengguna dan pengguna menjadi Kamen Rider (Cross-Z). Selepas dalam wujud Kamen Rider, pengguna akan memperoleh sambungan khusus dari Driver pada pinggang sebelah kiri untuk menaruh tiga Fullbottle cadangan yang disebut Fullbottle Holder (Jepun: フルボトルホルダー, Hepburn: Furu Botoru Horudā). Jumlah tenaga yang lebih besar dapat dihasilkan dengan meningkatkan momentum pusingan Vortex Lever yang mencetus meningkatnya kelajuan putaran Vortex Charge. Ketika memutarkan kembali Vortex Lever semasa dalam wujud Kamen Rider, Cross-Z akan dapat mengeluarkan serangan terakhirnya iaitu Dragonic Finish (Jepun: ドラゴニックフィニッシュ, Hepburn: Doragonikku Finisshu). Menurut Takumi Katsuragi yang menciptakannya, Driver ini hanya serasi dengan pengguna yang mempunyai Hazard Level 3 (Jepun: ハザードレベル3, Hepburn: Hazādo Reberu Surī) dari Gas Nebula yang telah disuntikkan ke dalam tubuh penggunanya. Maka itu, untuk fitur keselamatannya Build Driver dilengkapi peranti Qualifizer (Jepun: クオリファイザー, Hepburn: Kuorifaizā) untuk melakukan mengimbas biometrik penggunanya untuk menentukan ada itu pengguna yang sesuai. Jika tidak, Driver tidak akan berfungsi dan akan memberi sengatan elektrik pada tubuh yang memaksa pengguna menanggalkan Driver. Tapi jika itu ialah pengguna yang sesuai, Driver akan terus beroperasi normal.[2]

Cross-Z Dragon sunting

Cross-Z Dragon (Jepun: クロスドラゴン, Hepburn: Kurozu Doragon) ialah robot mini berbentuk seekor naga kecil yang boleh terbang yang diciptakan oleh Sento Kiryu untuk mendampingi serta membantu Ryuga Banjou, selepas mengakui kuasa Fullbottle Dragon yang digunakannya. Cross-Z Dragon kemudian juga berfungsi sebagai slot adaptor untuk Build Driver, yang digunakan Ryuga untuk berubah menjadi Kamen Rider Cross-Z. Untuk menandai kewujudannya, Cross-Z Dragon muncul dengan beberapa tanda muzik unik. Selain sebagai adaptor, Cross-Z Dragon juga dapat menjadi alat penyokong pertarungan. Cross-Z Dragon mempunyai kemampuan untuk menyemburkan api layaknya seekor naga dan apabila terdapat Fullbottle yang diinjeksikan ke dalamnya, ia dapat menyemburkan api yang disebut Cross-Z Flame (Jepun: クロズフレーム, Hepburn: Kurozu Furēmu) menyesuaikan teras Fullbottle yang dipasangkan padanya. Cross-Z Dragon juga dapat menghisap racun yang terdapat pada tubuh, ini ditunjukkan semasa Ryuga terdedah racun dari Blood Stalk, Cross-Z Dragon dengan cepat menghisap dan membuang racun tersebut. Selepas Ryuga mengakses wujud Cross-Z Charge, Cross-Z Dragon digunakan dengan memasukkannya ke dalam Twin Breaker untuk menghasilkan serangan Let's Finish (Jepun: レッツフィニッシュ, Hepburn: Rettsu Finisshu) dan Let's Break (Jepun: レッツブレイク, Hepburn: Rettsu Burēku).[3]

Fullbottle sunting

Fullbottle (Jepun: フルボトル, Hepburn: Furu Botoru) ialah botol sampel berukuran kecil yang berisi teras dari Smash yang telah dimurnikan yang digunakan oleh Kamen Rider (dalam hal ini Kamen Rider Build) untuk bertransformasi serta mengakses setiap kekuatannya dari jenis teras yang terdapat dalam botol tersebut. Sebelumnya botol yang tidak terdapat teras Smash di dalamnya disebut Empty Bottle (Jepun: エンプティボトル, Hepburn: Enputi Botoru) yang berwarna bening. Ketika mengalahkan Smash dan teras dari mereka diserap, Empty Bottle akan terisi oleh Gas Nebula (Jepun: ネビュラガス, Hepburn: Nebyura Gasu) yang merupakan zat utama dalam teras Smash yang dicairkan lalu memunculkan corak hitam seperti jaring labah-labah pada permukaannya, yang kemudian disebut dengan Smash Bottle (Jepun: スマッシュボトル, Hepburn: Sumasshu Botoru). Dengan bantuan kuasa Misora bersama bilik khusus yang menyerupai microwave di ruang bawah tanah Nascita yang diciptakan oleh Sento, Smash Bottle tersebut dimurnikan menjadi yang mempunyai warna pelbagai sesuai teras awalnya. Warna pada masing-masing botol akan memberikan corak warna pada armor Build ketika digunakan. Sebelum dimurnikan, apabila Smash Bottle tersebut dibuka, teras tersebut akan keluar kembali pada mangsa awal dan mengubah mereka kembali menjadi Smash. Tapi pada kes lain, apabila mangsa yang telah diekstrak elemen Smashnya menggunakan kembali yang baru, ia akan terbunuh dan musnah sembari menghilang.[4]

Keseluruhan 60 Fullbottle dibutuhkan untuk dapat membuka Peti Pandora, mengingat sumber kuasa teras Smash dan Gas Nebula dari Skywall berasal dari sana. Peti Pandora keseluruhan mempunyai 6 panel di mana tiap 1 panel dapat menyimpan 10 Fullbottle berbeza. 2 panel telah diketahui berada di bawah wilayah Touto dan telah terkumpul 20 Fullbottle yang ditemukan dan digunakan oleh Sento untuk menjadi Kamen Rider Build dalam 10 wujud Best Match awal (lihat senarai Fullbottle di bawah untuk 10 Fullbottle awal baik organik mahupun non-organik) yang secara tidak langsung dikonfirmasi oleh kerajaan Touto menjadi milik mereka. Sementara 40 Fullbottle tersisa berada di dua wilayah lagi, Hokuto dan Seito, yang juga masing-masing mempunyai 2 panel Peti Pandora dan 20 Fullbottle di bawah wilayah mereka. Ketiga wilayah perlu bekerja sama agar dapat membuka Peti Pandora dengan keadaan tersebut, namun berkat plot dari Souichi Isurugi/ Blood Stalk, situasi menjadi tidak terkawal kerana ketiga wilayah dimanipulasi untuk berperang memperebutkan Peti Pandora tersebut.

Berbeza dengan Sento/Build yang menggunakan beberapa Fullbottle untuk mengakses banyak wujud, Ryuga hanya menggunakan satu Fullbottle organik iaitu Fullbottle Dragon untuk mengakses wujud Cross-Z dengan memasukkannya ke dalam Cross-Z Dragon lalu memasangnya pada Build Driver untuk dapat mengubah Ryuga menjadi Cross-Z. Walaupun begitu, Cross-Z beberapa kali menggunakan Fullbottle lainnya untuk memberikan variasi serangan terlepas dari jenis Fullbottle yang digunakan, baik organik mahupun non-organik.

Berikut Fullbottle yang telah digunakan oleh Cross-Z:

Nama Fullbottle Pangkalan/ Corak Jenis Fullbottle Fungsi
Dragon Naga Organik Memberikan pengguna wujud Cross-Z dengan menggabungkannya bersama Cross-Z Dragon
Memberikan pengguna kuasa pukulan dan tendangan dengan gelombang tenaga berwarna biru yang luar biasa
Lock Kunci Non-Organik Memberikan pengguna kuasa pancutan api biru pengikat via Beat Closer
Memberikan pengguna kuasa rantai pengikat via Beat Closer

Sclash Driver sunting

Sclash Driver (Jepun: スクラッシュドライバー, Hepburn: Sukurasshu Doraibā) ialah sabuk untuk bertransformasi yang digunakan untuk berubah menjadi Kamen Rider (dalam hal ini Kamen Rider Cross-Z Charge) dengan menggunakan sebuah Sclashjelly, iaitu Sclashjelly Dragon. Sclash Driver awalnya merupakan bahagian dari Projek Build untuk evolusi pada Build Driver yang dilabeli sebagai ciptaan terhebat dari Takumi Katsuragi tetapi masih belum sempurna. Kajiannya kemudian disempurnakan oleh Sento dan tanpa sepengetahuannya dicuri oleh Souichi dengan mengcopy datanya ke dalam flashdisk miliknya. Walaupun begitu, Sento berjaya menciptakan sebuah Sclash Driver bersama dengan Sclashjelly Dragon. Driver ini akhirnya digunakan pertama kali oleh Ryuga untuk berubah menjadi Kamen Rider Cross-Z Charge. Sama seperti Build Driver namun beza dari segi reka, Sclash Driver dilengkapi dengan tuas pemompa berbentuk kunci inggris yang terletak di sisi kanan Driver yang disebut Activate Wrench Activate Wrench (Jepun: アクティベイトレンチ, Hepburn: Akutibeito Renchi) dan satu slot untuk Sclashjelly yang disebut Power Press Slot (Jepun: パワープレスロット, Hepburn: Pawā Puresurotto). Dengan memasukkan Sclashjelly Dragon ke dalam pada Driver yang kemudian memberikan tanda dengan undi berbunyi "Dragon Jelly" (Jepun: ドラゴンゼリー, Hepburn: Doragon Zerī), Activate Wrench kemudian ditekan dan ditahan agar Sclashjelly pada slot tertekan oleh enjin press sehingga penyok lalu pada penunjuk Jelly Tank (Jepun: ゼリータンク, Hepburn: Zerī Tanku) berbentuk silinder pada bahagian kiri Driver akan terlihat terisi oleh jeli sehingga penuh yang kemudian memunculkan unjuran jeli yang disebut Variable Jelly (Jepun: ヴァリアブルゼリー, Hepburn: Vu~ariaburu Zerī) untuk membuat pengguna dikelilingi jeli virtual. Dengan pengguna melaungkan "Berubah!" (Jepun: 変身!, Hepburn: Henshin!), Jelly Tank Cap (Jepun: ゼリータンクキャップ, Hepburn: Zerī Tanku Kyappu) pada bahagian atas Jelly Tank akan menyala dan membuat armor jeli dipasangkan pada pengguna dan menyemburkan jeli dari atas keledar untuk membentuk corak sesuai Sclashjelly yang dipakai dan pengguna menjadi Kamen Rider (Cross-Z Charge). Pada bahagian bawah Driver, terdapat React Dynamo (Jepun: リアクトダイナモ, Hepburn: Riakuto Dainamo)yang merupakan enjin untuk menggalakkan pengaktifan senjata serta kuasa serangan dari pengguna.[5]

Sclashjelly sunting

Sclashjelly (Jepun: スクラッシュゼリー, Hepburn: Sukurasshu Zerī) ialah botol berbentuk peti jeli (jellybag) kecil yang berisi teras dari Fullbottle yang telah dievolusi atau ditingkatkan potensi kekuatannya agar dapat digunakan bersama Sclash Driver untuk kemudian digunakan oleh Kamen Rider untuk bertarung dengan kuasa yang lebih besar berbanding gabungan Build Driver dan Fullbottle. Menurut Sento, hanya Fullbottle tertentu yang dapat dievolusi menjadi Sclashjelly dan oleh Sento, Fullbottle Dragon lah yang boleh dievolusi yang kemudian menciptakan Sclashjelly Dragon (di luar itu, pihak Hokuto berjaya menciptakan Sclashjelly Robot).

Ryuga menggunakan Sclashjelly Dragon bersama Sclash Driver untuk berubah menjadi Cross-Z Charge, mengingat Sclash Driver hanya memerlukan satu Sclashjelly untuk dapat memberi penggunanya wujud Kamen Rider serta capaian kuasa yang lebih besar.

Berikut Sclashjelly yang digunakan oleh Cross-Z Charge:

Nama Sclashjelly Pangkalan/ Corak Fungsi
Dragon Naga Memberikan pengguna wujud Cross-Z Charge serta memberikan peningkatan kuasa

Senjata sunting

  • Beat Closer (Jepun: ビートクローザー, Hepburn: Bīto Kurōzā): Senjata utama Kamen Rider Cross-Z, sebuah pedang besar dengan fitur tuas tarik yang disebut Grip End Starter (Jepun: グリップエンドスターター, Hepburn: Gurippu Endo Sutātā) pada bahagian bawah gagangnya. Ketika tuas tersebut ditarik, Cross-Z dapat mengaktifkan kemampuan spesial Hit-Parade (Jepun: ヒッパレー, Hepburn: Hipparē) sesuai dengan jumlah tarikan tuasnya, maksima tiga kali. Hit-Parade yang dapat dilakukan antara lain: Smash Hit (Jepun: スマッシュヒット, Hepburn: Sumasshu Hitto) dengan tarikan tuas satu kali untuk melakukan tebasan dengan tenaga api biru, Million Hit (Jepun: ミリオンヒット, Hepburn: Mirion Hitto) dengan tarikan tuas dua kali dengan tenaga gabungan berwarna merah, orange, dan hijau, dan Mega Hit (Jepun: メガヒット, Hepburn: Mega Hitto) dengan tarikan tuas tiga kali. Apabila diinjeksikan satu Fullbottle ke dalam slot pada gagangnya, Beat Closer dapat melakukan serangan Special Tune (Jepun: スペシャルチューン, Hepburn: Supesharu Chūn) yang lebih kuat dari Hit-Parade dan merupakan serangan akhir, antara lain: Smash Slash (Jepun: スマッシュスラッシュ, Hepburn: Sumasshu Surasshu) dengan menghimpun tenaga lalu menarik tuas satu kali kemudian melakukan tebasan kuat berenergi, Million Slash (Jepun: ミリオンスラッシュ, Hepburn: Mirion Surasshu) dengan menghimpun tenaga lalu menarik tuas dua kali kemudian melakukan tebasan kuat berenergi, dan Mega Slash (Jepun: メガスラッシュ, Hepburn: Mega Surasshu) dengan menghimpun tenaga lalu menarik tuas tiga kali kemudian melakukan tebasan kuat berenergi.[6]
  • Twin Breaker (Jepun: ツインブレーカー, Hepburn: Tsuin Bureikā): Senjata utama Kamen Rider Cross-Z Charge, sebuah senjata gauntlet serbaguna khusus yang dipasangkan pada pergelangan tangan kiri bagi pengguna Sclash Driver (mirip dengan pistol gauntlet pada Uchuu Sentai Kyuuranger dan senjata Gashacon Bugvisor pada siri Kamen Rider Ex-Aid). Mempunyai dua mod: Laser (Beam Mod) (Jepun: ビームモード, Hepburn: Bīmu Mōdo) untuk serangan jarak jauh, dan Sekrup (Attack Mod) (Jepun: アタックモード, Hepburn: Attaku Mōdo) untuk serangan jarak dekat. Twin Breaker dapat diisi dengan dua Fullbottle atau gabungan Sclashjelly dan Fullbottle pada slot yang tersedia untuk melakukan variasi serangan. Dalam mod Laser, senjata ini mempunyai dua jurus serangan: Single Finish (Jepun: シングルフィニッシュ, Hepburn: Shinguru Finisshu) dengan memasukkan satu Fullbottle atau satu Sclashjelly, dan Twin Finish (Jepun: ツインフィニッシュ, Hepburn: Tsuin Finisshu) dengan memasukkan dua Fullbottle atau gabungan Fullbottle + Sclashjelly. Dalam mod Sekrup, senjata ini juga mempunyai dua jurus serangan: Single Break (Jepun: シングルブレーク, Hepburn: Shinguru Burēku) dengan memasukkan satu Fullbottle atau satu Sclashjelly, dan Twin Break (Jepun: ツインブレイク, Hepburn: Tsuin Burēku) dengan memasukkan dua Fullbottle atau gabungan Fullbottle + Sclashjelly. Khusus Cross-Z Charge, Cross-Z Dragon juga dapat dimasukkan pada slot untuk melakukan serangan khusus: Let's Finish (Jepun: レッツフィニッシュ, Hepburn: Rettsu Finisshu) pada mod Laser, dan Let's Break (Jepun: レッツレイク, Hepburn: Rettsu Burēku) pada mod Sekrup.
  • Drill Crusher (Jepun: ドリルクラッシャー, Hepburn: Doriru Kurasshā): Senjata utama Kamen Rider Build, mempunyai dua mod: Pedang Bor (Blade Mod) (Jepun: ブレードモード, Hepburn: Burēdo Mōdo) dan Pistol (Gun Mod) (Jepun: ガンモード, Hepburn: Gan Mōdo). Kadangkala Ryuga/ Kamen Rider Cross-Z meminjam senjata ini sebagai senjata alternatif, dan mod pistol ialah yang sering digunakan.[7]

Machine Builder sunting

Machine Builder (Jepun: マシンビルダー, Hepburn: Mashin Birudā) ialah motosikal peribadi dengan jenis Honda XR 230 bagi Sento/ Build, yang kemudian bergantian digunakan oleh Ryuga/ Cross-Z sebagai kenderaan. Motosikal ini aslinya ialah Build Phone, di mana agar berubah menjadi motosikal diinjeksikan Fullbottle Lion ke dalamnya lalu akan terdapat nada dering berbunyi: "Build Change!" yang kemudian mengubah Build Phone menjadi Machine Builder. Motosikal ini dilengkapi fitur GPS dan ketika pada top speed nya, motosikal ini mampu menaiki dan menuruni dinding secara menegak, seperti contohnya Skywall. Lampu hadapan antara dua stangnya disebut Front Gear Light (Jepun: フロントギアライト, Hepburn: Furonto Gia Raito) yang berbentuk roda gigi/ gerigi, dengan keamatan cahaya tinggi beserta penderia panas dan inframerah untuk melihat musuh dalam kegelapan atau di daerah tersembunyi. Front Gear Light juga dapat digunakan sebagai senjata, dengan berputar dengan kelajuan tinggi seperti gergaji enjin dan menggunakan serangan pertembungan untuk menyerang musuh berukuran besar seperti Guardian Union State. Pada bahagian belakangnya terdapat Rear Bottle Charger (Jepun: リアボトルチャージャー, Hepburn: Ria Botoru Chājā) yang menghimpun tenaga dari Fullbottle Lion secara maksima untuk memaksimumkan kelajuan yang membolehkan motor mencapai kelajuan maksima dengan menciptakan pancutan api. Hal ini juga dapat menciptakan unjuran tenaga berbentuk gergaji bulat semasa pengendaranya menumpukan serangan semasa kelajuan penuh tersebut. Hasilnya tayar hadapan kemudian mula bersinar dalam aura emas yang berubah menjadi gergaji bulat berenergi untuk memotong apapun yang menghalangnya mahupun targetnya. Kedua stangnya baik kiri mahupun kanan (untuk akselerasi) mempunyai sistem komputer yang membolehkan Machine Builder untuk mengesan kemampuan dan kebiasaan memandu pengendaranya, kemudian mengoptimumkan kinerjanya agar lebih baik dan selesa ketika dipakai oleh siapa saja yang mengendarainya.[8]

Rujukan sunting

Pautan Luar sunting