Kamera Polaroid (juga dikenali sebagai kamera segera dan kamera gambar segera) ialah sejenis kamera yang menggunakan filem membangun sendiri untuk mencipta cetak kimia yang dicetak tidak lama selepas mengambil gambar. Polaroid Corporation mempelopori (dan mempatenkan) kamera serta filem segera mesra pengguna dan diikuti oleh pelbagai pengeluar lain.

Sebuah kamera Polaroid dan dua kamera sehera Fujifilm dengan filem
Polaroid SX-70
Fujifilm Instax 210 dengan gambar segera

Penciptaan kamera segera yang boleh digunakan secara komersil yang mudah digunakan biasanya dikreditkan kepada saintis Amerika Edwin Land, yang melancarkan kamera segera komersial pertama, model Kamera Land 95, pada tahun 1948, setahun selepas melancarkan filem segera di New York City. Kamera segera terawal, yang terdiri daripada kamera dan ruang gelap basah mudah alih dalam satu ruangan, dicipta pada tahun 1923 oleh Samuel Shlafrock.[1]

Pada tahun 1977 ialah kemuncak populariti kamera segera, tetapi sekitar 1979 kamera Polaroid mula menurun populariti. Terdapat kamera yang lebih baru, lebih kecil, dan lebih murah dan peranti rakaman diperkenalkan yang merupakan kelahiran umur fotografi digital.[2]

Pada Februari 2008, Polaroid memfailkan perlindungan kemuflisan Bab 11 buat kali kedua dan mengumumkan ia akan menghentikan pengeluaran filem dan kamera segera, menutup tiga kemudahan perkilangan, dan memberhentikam 450 pekerja.[3] Penjualan filem analog oleh semua pembuat jatuh sekurang-kurangnya 25% setahun dalam dekad pertama abad ke-21. Pada tahun 2009, Polaroid telah diperolehi oleh PLR IP Holdings, LLC yang menggunakan jenama Polaroid untuk memasarkan pelbagai produk yang sering berkaitan dengan kamera segera. Antara produk yang dipasarkannya ialah kamera segera Fuji Instax berjenama Polaroid, dan pelbagai kamera digital dan pencetak mudah alih.

Sehingga 2017, filem terus dibuat oleh Polaroid Originals (sebelum ini Impossible Project) untuk beberapa model kamera Polaroid, dan untuk format 8×10 inci.[4] Lain-lain jenama seperti Lomography, Leica, Fujifilm, dan lain-lain telah mencipta model dan ciri baru untuk mereka sendiri mengambil kamera segera.

Rujukan sunting

  1. ^ Shlafrock, Samuel (November 3, 1925). "Patent number #1559795; Camera". United States Patent Office.
  2. ^ "Polaroid era".
  3. ^ Graham, David (April 3, 2008). "Developing into a thing of the past". Toronto Star.
  4. ^ Impossible Project

Pautan luar sunting

Paten sunting