Kampung Bakar Batu, Tebrau

Kampung Bakar Batu merupakan sebuah kampung yang terletak di Johor Bahru, dalam negeri Johor, iaitu sebuah negeri di Malaysia.

Kampung Bakar Batu
Kampung
Peta Malaysia.
Peta Malaysia.
Bendera Kampung Bakar Batu
Mohor rasmi Kampung Bakar Batu
Cogan kata: "Bersekutu Bertambah Mutu"
Lagu:
Negaraku
NegaraMalaysia Malaysia
NegeriJohor
Daerah Johor Bahru
KampungKampung Bakar Batu
Kerajaan
 • JenisRaja berperlembagaan elektif dan demokrasi berparlimen
 • Yang di-Pertuan AgongSultan Ibrahim
 • Perdana MenteriAnwar Ibrahim
 • Timbalan Perdana MenteriAhmad Zahid Hamidi, Fadillah Yusof
Penduduk
 ( N/A )
 • Celik huruf
( lelaki perempuan)
 • Pecahan menurut jantina
% lelaki dan  % perempuan
Zon waktuGMT
 • Musim panas (DST)GMT
Poskod
80150
Kod kawasan+609
Lokasi Kampung Bakar Batu di Peta Google

Bakar Batu, Kampung Bakar Batu (juga dieja Kampung Tebrau Bakar Batu / Kampung Bakar Batu Tebrau/ Bakar Batu) adalah sebuah perkampungan sejarah dalam Johor Bahru, Johor, Malaysia. Kampung ini terletak di antara , Kem Majidee, Taman Sentosa dan Permas Jaya. Sebuah kampung kecil dipinggir Bandar Johor Bahru Kampung ini mula-mulanya diterokai oleh orang-orang Melayu dan Jawa atau lebih manis orang Nunsatara. Orang Melayu and Jawa.[perlu rujukan] (Juga Baca Kampung Melayu Majidee).


Pada mulanya mereka ini bekerja di ladang-ladang getah milik Almarhum Sultan Ibrahim al-Mashur ibni al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Johor pada Abad ke 19-20.[perlu rujukan] Akhirnya mereka mencari tempat kediaman di pinggir hutan ladang tersebut yang kemudiannya dikenali dengan nama Tebrau Bakar Batu dan teleh diberi geran tanah secara sah pada 1915.

Tapi sekarang ini dari sebuah Kampung kecil dengan penuh adat dan sejarahnya, ia telah di kelilingi oleh Taman-taman perumahan di sekitarnya sepertinya Taman Sentosa, Permas Jaya dan banyak lagi untuk disebutkan di sini. Kampung ini juga pernah mendapat Jolokan "Kampung Di Kota" oleh Menteri Besar Johor Dato Abdul Ghani.

Fakta: Ada DUA nama kampung sama di Johor Bahru, satu Kampung BAKAR BATU Teletak di tebrau dan lagi satu Kampung BAKAR BATU Terletak di Danga iaitu penempatan Orang Seletar atau lebih dikenali sebagai suku orang Laut. Fakta ini amatlah penting bagi membezakan dua kampung bakar batu yang terletak di bandar Johor Bahru.

- (Kampung) Bakar Batu, terletak di Sungai Tebrau Adalah kurnian Almarhum Sultan Ibrahim al-Mashur ibni al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar kepada penduduk-penduduk melayu dan jawa pada tahun awal abad ke 18-20 dan telah diberi geran secara sah pada 1915.

- Kampung Bakar Batu, terletak di Sungai Danga dan Sungai Skudai Penempatan untuk Orang Asli di Kampung Bakar Batu pada 1964 adalah penempatan semula bagi orang-orang asli dari tempat asalnya di Bukit Serene oleh Almarhum Sultan Johor, Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail.


Kemudahan asas sunting

Pendidikan sunting

Tempat beribadat sunting

Poskod sunting

Poskod yang digunakan di Kampung Bakar Batu, Johor Bahru, Johor adalah 80150.[1]

Pautan luar sunting

Alamat sesawang:

Pautan Google Map: sunting

Pautan Wikimapia:

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting




Templat:Johor-geo-stub