Kampung Paya Gunung

Kampung di Jerantut

Kampung Paya Gunung atau dikenali sebagai Kampung Paya Gunong merupakan kawasan perkampungan yang terletak di Jerantut, Pahang Darul Makmur, iaitu sebuah negeri dalam Malaysia.[1]

Kampung Paya Gunung
Peta Malaysia
Peta Malaysia
Negara Malaysia
Negeri Pahang
Daerah Jerantut
KampungKampung Paya Gunung
Zon waktuWaktu Piawai Malaysia (MST)
Poskod
27150

Kampung Paya Gunung terkenal sebagai pusat sukan lasak yang pertama di Semenanjung Malaysia. Antara aktiviti yang boleh dilakukan disana ialah aktiviti memanjat dinding batu dan pendakian yang menjadi satu tarikan baharu aktiviti ecopelancongan sukan lasak di negari Pahang.[2][3]

Kemudahan asas sunting

Tempat beribadah sunting

Tempat beribadah yang berdekatan dengan Kampung Paya Gunung ialah Masjid Tengku Mahkota Abdullah, Jerantut yang terletak berhampiran dengan Kampung Padang Saujana, Jerantut. Ianya digunakan sebagai pusat beribadah masyarakat setempat dan pelaksanaan aktiviti kemasyarakatan seperti ibadah korban.

Pendidikan sunting

  1. Sekolah Kebangsaan Tanah Rom

Poskod sunting

Poskod yang digunakan bagi Kampung Paya Gunung ialah 27150.

Rujukan sunting

  1. ^ "Kampung Paya Gunung/Kampung Paya Gunong". Carian Poskod Malaysia. Dicapai pada 2 Mac 2021 – melalui postcode.my.
  2. ^ "Kampung Paya Gunung lokasi sukan lasak". Harian Metro. 9 Februari 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Mac 2021. Dicapai pada 2 Mac 2021 – melalui hmetro.com.my.
  3. ^ Zulkifly Ab Latif (8 Mac 2018). "DO: Going extreme in Jerantut" (dalam bahasa Inggeris). New Straits Times. Dicapai pada 2 Mac 2021.

Pautan luar sunting