Kampung Pulau Rusa

Kampung Pulau Rusa merupakan sebuah kampung yang terletak di daerah Kuala Terengganu, dalam negeri Terengganu Darul Iman , iaitu sebuah negeri di timur Malaysia, dan yang bersempadan dengan Kelantan di utara, Pahang di bahagian barat dan selatannya dan Laut Cina Selatan di bahagian timur.

Kampung Pulau Rusa
Kampung Pulau Rhu Se
Kampung
Peta Malaysia.
Peta Malaysia.
Bendera Kampung Pulau Rusa
Mohor rasmi Kampung Pulau Rusa
Cogan kata: "Bersekutu Bertambah Mutu"
Lagu:
Negaraku
NegaraMalaysia Malaysia
NegeriTerengganu Darul Iman
Daerah Kuala Terengganu
KampungKampung Pulau Rusa
Pentadbiran
 • JenisRaja berperlembagaan elektif dan demokrasi berparlimen
 • Yang di-Pertuan AgongSultan Abdullah Sultan Ahmad Shah
 • Perdana MenteriAnwar Ibrahim
 • Timbalan Perdana MenteriAhmad Zahid Hamidi, Fadillah Yusof
Penduduk
 ( N/A )
 • Celik huruf
( lelaki perempuan)
 • Pecahan menurut jantina
% lelaki dan  % perempuan
Zon waktuGMT
 • Musim panas (DST)GMT
Poskod
20050
Kod kawasan+609
Lokasi Kampung Pulau Rusa di Peta Google

Kampung Pulau Rusa terletak di selatan Kampung Sekati dan Kampung Baharu Sekati. Jarak Kampung Pulau Rusa dengan bandar Kuala Terengganu pula adalah 7 km.

Sejarah sunting

Kampung Pulau Rusa pada asalnya merupakan sebuah pulau yang mempunyai keluasan 57 hektar di Sungai Terengganu. Penduduk kampung tersebut menjadikan perahu dan bot penambang sebagai pengangkutan mereka untuk pergi ke kampung lain sebelum Jambatan Manir dibina pada tahun 1960.

Nama Kampung Pulau Rusa pula berasal dari nama sebatang poko rhu yang tumbuh di bahagian tengah kampung lalu dinamakan kampung ini oleh penduduk kampung dengan nama Kampung Pulau Rhu Sebatang (Kampung Pulau Rhu Se) sebelum dipendekkan menjadi Kampung Pulau Rusa. Tambahan pula, 'se' bermakna 'satu' dalam bahasa Terengganu. Bagaimanapun, pokok rhu itu telahpun ditebang dan didirikan sebuah masjid di atas tapak tersebut.

Ketika zaman sebelum merdeka, Kampung Pulau Rusa ini terbahagi kepada 8 buah kampung iaitu Kampung Pulau Rhu Se Chegar, Pulau Rhu Se Haji Wan Nik, Pulau Rhu Se Masjid, Pulau Rhu Se Rang, Pulau Rhu Se Sekolah dan Pulau Rhu Se Haji Wan Chik. Namun, selepas kerajaan membina jambatan dan jalanraya, Kampung Pula Rusa digabungkan menjadi 2 buah kampung iaitu Kampung Pulau Rusa Hulu dan Kampung Pulau Rusa Hilir yang kekal hingga kini. Antara keunikan Kampung Pula Rusa ini adalah ianya hanya diduduki oleh orang Melayu selain dihubungkan kampung lain dengan 5 buah jambatan.[1]

Kemudahan asas sunting

Pendidikan sunting

Tempat beribadat sunting

Poskod sunting

Poskod yang digunakan di Kampung Pulau Rusa, Kuala Terengganu, Terengganu adalah 20050.[2]


Rujukan sunting

Pautan luar sunting