Kangkung goreng (Jawi: كڠكوڠ ڬوريڠ) ialah hidangan sayur-sayuran Asia kangkung yang digoreng kilas (Ipomoea aquatica). Ia hidangan sayuran Asia yang popular, yang biasanya terdapat di seluruh Asia Timur dan Tenggara; dari masakan Sichuan dan Kantonis di China,[1] ke masakan Vietnam, Malaysia, Singapura dan Indonesia. Akibatnya, ia dikenali dengan banyak nama; seperti tumis kangkung atau cah kangkung di Indonesia, kangkung goreng di Malaysia, rau muống xào di Vietnam, xin cai goreng kilas (空心菜), tung choy atau ong choy goreng kilas (通 菜) di China.[2]

Kangkung goreng
Tumis kangkung disaji di Makassar
Nama alternatifTumis kangkung, rau muống xào, ong choy tumis, kangkong tumis, dan cah kangkung
Jenis sajianUtama
Tempat asalAsia Timur dan Tenggara
Kawasan/rantauChina Selatan, Vietnam, Indonesia, Malaysia dan Singapura
Dicipta olehMasakan Asia
Suhu penghidanganpanas
Bahan utamaKangkung digoreng kilas dalam perasa tertentu
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kaedah memasak sunting

Kangkung goreng adalah salah satu hidangan sayuran yang paling mudah, paling senang, dan juga sayur-sayuran termurah di Asia, yang menyumbang kepada popularitinya. Kangkung tumbuh di perairan, sungai, tasik dan rawa tropika Asia Tenggara dan Selatan China. Bawang putih dan bawang merah atau bawang akan ditumis dalam minyak goreng, kemudian kangkung yang sudah dibersihkan dan dipotong dimasukkan, digoreng dalam kuali dengan api yang kuat dengan hanya sedikit minyak. Goreng kilas akan melayurkan sayuran. Sos perasa ditambah mengikut setiap pilihan dan resipi. Sesetengah mungkin menambah kepingan lada merah untuk rasa pedas, sementara udang segar atau kering mungkin ditambah untuk rasa. Resipi lain mungkin menambah tauhu cincang.

Perisa dan variasi sunting

Kangkung goreng mungkin berbeza-beza mengikut bumbunya. Bayam air goreng boleh diperisakan dengan bawang putih, lada hitam, sos ikan, kicap, sos tiram, atau lada pedas, taucu, belacan atau sos lain. Versi Vietnam suka sos ikan untuk perasa, sedangkan versi Indonesia dan Malaysia menggemari belacan. Versi Filipina sering menggunakan campuran perisa sos cuka, serupa dengan asas sos yang terkenal dengan hidangan adobo. Resipi Cina Selatan mungkin menyukai sos tiram atau tauhu peram (腐乳). Di Jawa Barat, versi Cina Indonesia, bagaimanapun, menggemari penggunaan taucu sebagai pes.

Kangkung belacan sunting

 
Kangkung belacan

Kangkung yang digoreng dengan belacan (belacan atau terasi) disebut kangkung belacan, kangkong belacan atau cah kangkung terasi.[3] Ia hidangan sayuran yang popular di Malaysia, Singapura dan Indonesia.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Cantonese Style Water Spinach Stir-fry". Yi Reservation.
  2. ^ "Easy Recipe to Make Cah Kangkung Terasi". Food Recipe. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-10-23. Dicapai pada 2019-01-27.
  3. ^ "Kangkung Belacan". Malaysian Food. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-03. Dicapai pada 2019-01-27.

Pautan luar sunting