Kapal angkasa lepas tentera di fiksyen

Kapal angkasa lepas tentera utama fiksyen (dipanggil kapal perang angkasa lepas, penjajap angkasa lepas) adalah kapal perang angkasa yang sebanyaknya didapati di dalam fiksyen sains, yang memainkan peranan serupa dengan kapal-kapal sekarang, walaupun kapal angkasa yang digunakan untuk tujuan tentera[1]. Mereka mungkin bertempur perang di antara jarak yang besar dengan senjata berpandu, tidak memerlukan pelihatan visual,[2] atau pertempuran dengan senjata bukan berpandu[3].

Penjajap perang sunting

Dalam fiksyen sains, maksud perkataan "penjajap perang" adalah secara umumnya berbeza daripada kapal sejarah dengan nama sama. Biasanya, ia adalah kapal angkasa berbanding dengan kapal perang yang cepat dalam Perang Dunia Ke-2: Kapal yang amat besar, cepat, dan kukuh dengan senjata tinggi dan pelindungan (tidak seperti penjajap perang Perang Dunia Pertama).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Amos, Jonathan (14 November), UK military spacecraft launched, dicapai pada 29 November, 2008 Check date values in: |accessdate=, |date=, dan |year= / |date= tidak padan (bantuan)
  2. ^ Harrison, Harry (2002), "Or Battle's Sound", dalam Drake, David (penyunting), Dogs of War, New York: Warner Books, ISBN 0446610895
  3. ^ Nylund, Eric (2003), Halo: First Strike, New York: Del Ray, ISBN 034546781 Check |isbn= value: length (bantuan)