Pembinasa peluru berpandu

Pembinasa peluru berpandu merujuk pada sebuah kapal pembinasa yang direka untuk melancarkan peluru berpandu. Kebanyakannya juga dilengkapi dengan peralatan untuk melaksanakan operasi-operasi peperangan anti kapal selam, anti udara dan anti permukaan. Designasi standard NATO untuk kapal jenis ini adalah DDG. Terdapat perbezaan antara negara yang menggunakan designasi D pada nombor pennantnya, sama ada menambah awalan atau menggugurkannya. Tentera Laut Amerika Syarikat menggunakan klasifikasi DDG pada sistem penggelasan badan bagi kapal pembinasanya.

Kapal pembinasa peluru berpandu milik Jepun, JDS Kongō (DDG-173) melepaskan sebuah peluru berpandu anti balistik Standard Missile 3.

Selain meriam, sebuah kapal pembinasa juga biasanya akan dilengkapi dengan dua buah kelopak peluru berpandu yang besar di dalam sel pelancaran menegak. Beberapa pembinasa mengandungi sistem-sistem radar berkuasa, seperti Sistem Tempur Aegis milik Amerika Syarikat, dan mungkin digunakan dalam peranan pertahanan peluru berpandu balistik atau anti peluru berpandu. Keadaan ini adalah benar bagi sesebuah pasukan tentera laut yang tidak lagi menggunakan penjajap, oleh itu kapal-kapal lain mesti diterima pakai untuk menutup kekangan.

Rujukan sunting

  • Friedman, Norman (2004). US Destroyers: An Illustrated Design History (Revised Edition). Annapolis: Naval Institute Press. ISBN 1-55750-442-3.