Kapal pemburu paus

Kapal pemburu paus ialah kapal khusus, direka, atau disesuaikan, untuk ikan paus : penangkapan atau pemprosesan paus. Yang pertama termasuk penangkap ikan paus - sebuah kapal yang digerakkan tenagaastim atau diesel dengan pistol tempuling yang dipasang pada busurnya. Yang terakhir ini termasuk kapal-kapal seperti kapal pesiar yang didorong oleh kapal atau stim dari abad ke-16 hingga awal abad ke-20 dan kapal kilang atau kilang terapung zaman moden. Terdapat juga kapal-kapal yang menggabungkan kedua-dua aktiviti tersebut, seperti pengocok bottlenose pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20, dan kapal penangkap / kilang era moden.

Penangkap ikan paus berkuasa stim dengan tempurung meriam dari Sept-Îles (Quebec), kira-kira tahun 1900.
Charles W. Morgan ialah kapal paus yang dibina pada tahun 1841

Kapal paus mempunyai dua atau lebih kapal selam, bot dayung terbuka yang digunakan dalam penangkapan ikan paus. Whaleboats membawa paus yang ditangkap ke paus untuk dipetik atau dipotong. Di sini yang tersedu-sedu telah diberikan ke dalam minyak menggunakan dua atau tiga cuba-periuk di dalam sebuah relau bata dipanggil tryworks.

Pada mulanya, penangkap ikan paus sama ada membawa ikan paus yang mereka bunuh ke stesen ikan paus, atau kapal kilang berlabuh di teluk terlindung atau masuk. Dengan perkembangan kemudian daripada pelancaran kapal di kapal tegas, penangkap ikan paus dapat memindahkan hasil tangkapan mereka kepada kilang kapal yang beroperasi di laut.

Korvet kelas Bunga Perang Dunia II didasarkan pada reka bentuk penangkap ikan paus Southern Pride.[1]

Petikan sunting

Rujukan sunting

  • Demerliac, Alain (1996). La Marine De Louis XVI: Nomenclature Des Navires Français De 1774 À 1792 (dalam bahasa French). Nice, France: Éditions OMEGA. ISBN 2-906381-23-3.CS1 maint: unrecognized language (link) CS1 maint: ref=harv (link)
  • Hart, Ian (2016). Whale Factory Ships and Modern Whaling 1881–2016. Preston, Lancs: Ships in Focus. ISBN 9780992826390.