Kapamilya Channel (lit. Saluran Keluarga, digayakan sebagai Kapamilya channel) ialah rangkaian televisyen berbayar Filipina yang dimiliki dan dikendalikan oleh ABS-CBN Corporation. Rangkaian ini beribu pejabat di ABS-CBN Broadcasting Center di Quezon City dan mula bersiaran pada 13 Jun 2020 jam 5:30 pagi dengan Kapamilya Daily Mass sebagai rancangan pertama mereka.[2] Rangkaian ini diwujudkan sebagai penggantian sementara untuk rangkaian terestrial utama ABS-CBN yang menghentikan operasi siaran percuma selepas arahan dikeluarkan oleh Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan (NTC) pada 5 Mei 2020, kerana lesen penyiarannya telah tamat. Ia menyiarkan banyak rancangan yang disiarkan di ABS-CBN sebelum penamatan.[3]

SloganForever Kapamilya[a]
Ketersediaan
Kabel
Cablelink
(Metro Manila)
Saluran 8
Sky Cable / Destiny Cable
(Metro Manila)
Saluran 8 (SD)
Saluran 167 (HD)
Sky Cable
(Wilayah)
Saluran 2 (SD)
Saluran 700 (HD)
Tersedia di kebanyakan penyedia kabel di FilipinaLihat penyenaraian tempatan untuk tugasan saluran[1]
Satelit
CignalSaluran 22
G SatSaluran 22
SatLiteSaluran 22
AstroSaluran 276 (HD)
NJOISaluran 276 (HD)
Media penstriman
Kapamilya Online Live
(rancangan terpilih sahaja)
Facebook
YouTube
iWantTFCWatch Live

Saluran ini tersedia melalui kebanyakan penyedia kabel dan satelit terpilih yang menjadi ahli Persatuan Televisyen Kabel Filipina (PCTA), termasuk Sky Cable dan Sky Direct milik ABS-CBN, mengajukan tugas kosong saluran rangkaian terestrial ABS-CBN. Ini membolehkan ABS-CBN Corporation terus menerbitkan dan menyebarkan kandungan sementara hasil permohonan lesen penyiaran kongres mereka masih belum selesai kerana arahan pemberhentian NTC untuk ABS-CBN hanya meliputi Saluran 2 dan stesen televisyen dan radio percuma yang lain.[4][5][2] Rangkaian ini juga menyiarkan secara langsung dan membuat sebahagian besar rancangannya tersedia di perkhidmatan penstriman iWant.[6] Biarpun rangkaian itu sendiri hanya terdapat di Filipina, sebahagian besar rancangan tempatannya terdapat pada perkhidmatan langganan antarabangsa ABS-CBN TFC.

Catatan sunting

  1. ^ Kapamilya ialah perkataan bahasa Tagalog bermaksud ahli keluarga.

Rujukan sunting

  1. ^ "Kapamilya Channel: List of Cable Providers". ABS–CBN. 11 June 2020.
  2. ^ a b "Guide: Everything airing on Kapamilya Channel starting June 13". ABS-CBN News. June 12, 2020. Dicapai pada June 13, 2020.
  3. ^ Hallare, Katrina (June 4, 2020). "'Ang Probinsyano,' other ABS-CBN programs to return as new channel set to emerge". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada June 4, 2020.
  4. ^ "Which ABS-CBN businesses can still operate after NTC's cease and desist order?". ABS-CBN News. Dicapai pada 14 June 2020.
  5. ^ Mercurio, Richmond (June 7, 2020). "Top ABS-CBN shows returning on new channel". The Philippine Star. Dicapai pada June 7, 2020.
  6. ^ "It's Showtime returns to provide entertainment, relief, and livelihood opportunities to Filipinos". ABS-CBN. June 11, 2020. Dicapai pada June 13, 2020. Livestreaming of the Kapamilya Channel and on-demand viewing of its programs are available on the iWant app and on iwant.ph

Pautan luar sunting