Kapp-Putsch

percubaan rampasan kuasa di Republik Weimar

Kapp-Putsch, juga dikenali sebagai Kapp-Lüttwitz Putsch, dinamakan sempena pemimpinnya Wolfgang Kapp dan Walther von Lüttwitz, merupakan sebuah percubaan rampasan kuasa oleh pemerintah kebangsaan Jerman di Berlin pada 13 Mac 1920. Tujuannya adalah untuk membatalkan Revolusi Jerman 1918–19, menjatuhkan Republik Weimar, dan menubuhkan pemerintahan autokratik untuk menggantikannya. Ia disokong oleh sebahagian dari Reichswehr, serta puak nasionalis dan monarki.

Reichskriegsflagge, bendera yang berkaitan dengan Empayar Jerman

Walaupun pemerintah Jerman yang sah dipaksa untuk melarikan diri dari bandar, rampasan gagal setelah beberapa hari, ketika sebahagian besar penduduk Jerman mengikuti seruan pemerintah untuk lakukan mogok umum. Sebilangan besar penjawat awam enggan bekerjasama dengan Kapp dan sekutunya. Walaupun gagal, putsch tersebut mempunyai akibat yang signifikan untuk masa depan Republik Weimar. Ini adalah salah satu penyebab langsung pemberontakan Ruhr beberapa minggu kemudian, yang ditindas oleh pemerintah dengan kekuatan tentera, selepas berurusan dengan pemimpin putsch. Peristiwa ini mempolarisasi pengundi Jerman, mengakibatkan perubahan majoriti selepas pilihan raya Reichstag pada Jun 1920.

Latar belakang sunting

 
Poster Reichsregierung menentang Kapp-Putsch, 13 Mac 1920[a]

Setelah kekalahan Jerman dalam Perang Dunia I (1914-1918), Revolusi Jerman 1918–19 mengakhiri pemerintahan beraja. Empayar Jerman dihapuskan dan sistem demokrasi iaitu Republik Weimar, ditubuhkan pada 1919 oleh Perhimpunan Kebangsaan Weimar. Lingkaran nasionalis dan militan sayap kanan menentang republik baru dan mempromosikan mitos tikam belakang, dengan menyatakan bahawa peperangan telah kalah hanya kerana usaha tentera Jerman yang tidak pernah dikalahkan telah dirosakkan oleh orang awam di rumah.[1]

Pada 1919-20, pemerintah Jerman dibentuk oleh Gabungan Weimar, yang terdiri dari Parti Demokrat Sosial (SPD), Parti Demokratik Jerman (DDP, liberal kiri-tengah), dan Zentrum (umat Katolik konservatif). Presiden Friedrich Ebert, Canselor Gustav Bauer, dan Menteri Pertahanan Gustav Noske, semuanya merupakan ahli SPD. Menurut perlembagaan, Presiden adalah panglima angkatan tentera, yang diwakili pada waktu aman oleh Menteri Pertahanan. Pegawai pasukan darat yang paling kanan dipanggil Chef der Heeresleitung, jawatan yang dipegang pada awal 1920 oleh Jeneral Walther Reinhardt.

Gustav Bauer diwajibkan untuk menandatangani Perjanjian Versailles pada 1919, walaupun beliau tidak setuju dengannya. Perjanjian itu telah ditentukan oleh Pihak Bersekutu Perang Dunia I yang menang; ia memaksa Jerman untuk memikul tanggungjawab penuh untuk permulaan perang, mengurangkan wilayah Jerman dan mengenakan pembayaran balik dan sekatan ketenteraan terhadap negara.[1] Pada awal 1919, kekuatan Reichswehr, tentera Jerman biasa, dianggarkan berjumlah 350,000, dengan lebih dari 250,000 orang terdaftar di berbagai Freikorps ("kor bebas"), unit separa tentera sukarelawan, yang kebanyakannya terdiri dari askar yang kembali dari perang. Pemerintah Jerman berulang kali menggunakan unit Freikorps untuk mengekang pemberontakan Komunis selepas perang. Berdasarkan syarat-syarat Perjanjian Versailles, yang mula berkuatkuasa pada 10 Januari 1920, Jerman diharuskan untuk mengurangi kekuatan daratnya hingga 100.000 orang. Tarikh akhir awal ditetapkan pada 31 Mac 1920 (kemudian dilanjutkan hingga akhir tahun ini).[2] :25 unit Freikorps dijangka akan dibubarkan. Oleh kerana alasan penciptaan mereka - penindasan dalaman - telah menjadi usang dengan penghancuran pemberontakan kiri, mereka menjadi ancaman bagi pemerintah.[3]{{rp|216} Beberapa komander kanan tentera telah mula membincangkan kemungkinan rampasan kuasa seawal Julai 1919.[4]

Lihat juga sunting

Nota kaki sunting

  1. ^ Terjemahan teks poster:

    Kepada rakyat Jerman !

    Sebagai akibat dari coup de main yang gila, bangunan pemerintah Berlin telah jatuh ke tangan para pemberontak. Tidak ada parti politik, tidak ada orang yang berfikiran waras di belakang peristiwa ini. Mereka harus dikesali. Oleh kerana tentera yang ditujukan untuk dibebaskan di Döberitz, iaitu [pasukan] dari Baltik, telah menyokong tindakan kegilaan ini, pemerintah - untuk mengelakkan tumpahan darah - telah menyelamatkan nyawa beberapa orang askar tetap yang berada di Berlin dan telah meninggalkan Berlin. Cukup darah telah mengalir sejak 1914. Dan pengembaraan ini akan runtuh dalam beberapa hari dari ketidak praktikalnya. Pemerintah telah memindahkan tampok pemerintahannya ke Dresden. Setiap orang tetap terikat dengan kepatuhan kepada pemerintah berperlembagaan. Hanya boleh mengeluarkan pesanan dan pembayaran. Sebarang keputusan dari tempat lain adalah sah dari segi undang-undang. Askar tentera negara harus mempertahankan perlembagaan, melindungi presiden dan pemerintah, dan patuh. Meniru pelanggaran sumpah oleh sejumlah pegawai dilarang oleh tugas dan undang-undang. Pembubaran dewan nasional tidak mengikut perlembagaan. Presiden dewan negara telah diminta untuk mengadakan persidangan nasional sekali lagi. Hanya pemerintah berdasarkan perlembagaan yang dapat menyelamatkan Jerman dari tenggelam dalam kegelapan dan darah. Sekiranya Jerman dipimpin dari satu rampasan kuasa yang lain, maka ia akan hilang. Pemerintah yang bergantung pada tindakan keganasan tidak memiliki kewenangan di dalam dan luar negara. Rakyat akan kelaparan jika masalah baru mengganggu ekonomi dan perdagangan serta merosakkan kepercayaan tanah bapa, yang hanya diperoleh oleh pemerintah yang berperlembagaan. Bahaya besar muncul secara dalaman dan luaran sekiranya orang-orang tidak lagi berhemah.

    Rakyat Jerman, berhimpun demi pemerintah berperlembagaan anda!

    Dresden, 13 Mac 1920

    Presiden kebangsaan: Ebert

    Pemerintah kebangsaan: Bauer, Noske, Giesberts, Müller, Koch, Gessler

Catatan sunting

  1. ^ a b Anthony McElligott (2009). Weimar Germany (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press.
  2. ^ Sturm, Reinhard (2011). "Weimarer Republik, Informationen zur politischen Bildung" (dalam bahasa Jerman) (261). Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung. ISSN 0046-9408. Dicapai pada 17 Jun 2013. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ Haffner, Sebastian (2002). Die deutsche Revolution 1918/19 (dalam bahasa Jerman). Kindler. ISBN 3-463-40423-0.
  4. ^ Eric D. Weitz (2005). "Review: Der Kapp-Lüttwitz-Ludendorff Putsch. Dokumente by Erwin Könnemann, Gerhard Schulze". Central European History (dalam bahasa Jerman). 38 (3): 493–496. doi:10.1017/s0008938900005410.

Rujukan sunting

  • Erger, Johannes (1967). Der Kapp-Lüttwitz-Putsch: Ein Beitrag zur deutschen Innenpolitik 1919–20. Beiträge zur Geschichte des Parlamentarismus und der politschen Parteien (dalam bahasa Jerman). 35. Droste.
  • Könnemann, Erwin; Schulze, Gerhard (2002). Der Kapp-Lüttwitz-Ludendorff-Putsch. Dokumente (dalam bahasa Jerman). Olzog. ISBN 3789293555.
  • McElligott, Anthony (2009). Weimar Germany (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press.

Pautan luar sunting