Kapten (bola sepak)


Kapten (کڤتن) pasukan bagi sebuah pasukan bola sepak, kadangkala dikenali sebagai skipper ialah ahli pasukan yang dipilih sebagai ketua atau pemimpin dalam padang sebuah perlawanan. Ia merujuk kepada seseorang yang berkebolehan atau berpengalaman daripada ahli-ahli pasukan lain, atau seorang pemain yang boleh mempengaruhi permainan. Ketua pasukan pada kebiasaannya dikenal pasti dengan memakai sebuah lilitan lengan.[1] Ahli pasukan yang mempunyai tanggung jawab menyokong kapten dan maju ketika dia keluar dari padang semasa perlawanan kerana satu sebab disebut Naib Kapten (ناءيب کڤتن).

Francesco Totti, Kapten pasukan A.S. Roma sedang menjulang Coppa Italia musim 2007-08 bersama rakan-rakan kerjanya
Sadio Mané sebagai naib kapten Al Nassr FC semasa perlawanan menentang Persepolis pada tarikh 20 September 2023 di Stadium Azadi

Tanggung jawab sunting

Tugas rasmi kapten dibawah Laws of the Game ialah bagi menyertai coin toss sebelum sepak mula (for choice of ends and to determine who kicks off first) dan keputusan tentang sepakan penalti. Captains have no special authority dibawah tetapan bagi mencabar keputusan oleh pengadil, namun begitu pengadil akan berbincang dengan dia mengenai kelakuan umum pasukan tersebut.

Dalam bola sepak belia, kapten sering mengambil tugas yang boleh dikenali sebagai pengurus dalam peringkat lebih tinggi. Secara umum kapten membekalkan semangat menang bagi ahli pasukan yang lain; apabila moral rendah, kapten yang harus membakar semula semangat pasukan.

Turut sama, kapten mungkin menyertai pengurus dalam menentukan kesebelasan utama untuk sesetengah perlawanan. Apabila seorang kapten keluar dari padang semasa perlawanan kerana satu sebab, (semisal dihukum pengadil dengan kartu merah atau ditukar dengan pemain simpanan oleh jurulatih) maka naib kapten mempunyai tanggung jawab maju memimpin pasukan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Captain". Diarkibkan daripada yang asal pada 1 December 2017. Dicapai pada 17 December 2016.