Karaage (Jepun: 唐揚げ atau から揚げ, [kaɾaaɡe]) bermaksud "goreng Tang (Cina)" adalah teknik memasak Jepun di mana pelbagai makanan— yang paling sering ayam, tetapi juga daging dan ikan lain—digoreng jeluk dalam minyak. Proses ini melibatkan salutan nipis daging atau ikan kecil dengan tepung gandum berperisa atau campuran kanji kentang, dan menggoreng dalam minyak. Kadang-kadang, makanan diperap sebelum salutan dengan campuran perasa. Proses ini sama dalam teknik penyediaan tempura.[1] Karaage sering dihidangkan secara bersendirian atau dengan nasi dan kubis yang dihiris nipis. Baru-baru ini, cara yang popular untuk makan Karaage adalah seperti hidangan Vietnam, Bánh Xèo, dan ia dalam dibalut dengan daun perilla hijau dan daun salad.

Asal-usul sunting

 
Gerai Karaage di Dotonburi, Osaka

Karaage sering dikatakan telah dipopularkan pada tahun 1920 oleh restoran Toyoken di Beppu, Jepun. Kaedah ini dipopularkan kerana kekurangan makanan di Jepun selepas Perang Dunia 2, khusus ayam. Ayam sudahpun menjadi hidangan yang popular, tetapi menggunakan kaedah Karaage memudahkan masak, dan memberikan cara yang berbeza untuk makan ayam daripada cara biasa.

Asal gaya memasak begini juga boleh didapati dalam masakan Cina, ia sangat mirip dengan bagaimana mereka menggoreng tauhu untuk hidangan vegetarian. Kaedah menggoreng, bagaimanapun, telah berlaku sejak wujudnya tempura di zaman Edo Jepun. Mereka menggunakan kicap dan wain beras, proses yang sama dengan gaya masakan Jepun Karaage. [2]

Sejak tahun 1920-an, hidangan ini telah tersebar luas di seluruh Jepun. Karaage kebanyakannya merujuk kepada ayam goreng, kerana ayam goreng telah menjadi versi yang paling meluas dalam gaya memasak itu. Karaage—versi ayam—biasanya terdapat di kedai serbaneka seperti Lawson, Family Mart, dan 7/11 sebagai makanan segera. Ia juga mudah didapati di tempat makanan di seluruh Jepun. [3]

Karaage juga banyak terdapat di festival-festival dan gerai-gerai makanan di seluruh Jepun. Satu perayaan sedemikian adalah Festival Karaage tahunan Oita, di mana lebih daripada 60 buah kedai yang berlainan menyertai untuk menyediakan versi unik makanan istimewa Jepun itu. [4]

Karaage serantau sunting

Memandangkan Karaage telah tersebar luas di seluruh Jepun, terdapat banyak wilayah mengambil hidangan. Berikut adalah yang paling penting [5] :

  • Versi Zangi- Karaage versi Hokkaido dibuat dengan perapan dan disajikan dengan sos pedas yang pedas.
  • Tebasaki- Karaage versi Nagoya, dibuat dengan kepak ayam, ditaburkan dengan biji bijan dan disadur dengan sos khas.
 
Dakgangjeong, sejenis ayam goreng yang sama digunakan di Korea.
  • Toriten- Versi Oita (prefektur di Kyushu), disalut dengan tepung gandum dan sering digunakan sebagai taburan untuk mi udon.
  • Ayam nanban- Karaage versi Miyazaki (prefektur di Kyushu), dicelupkan dalam cuka manis dan dihiasi dengan sos tartar.
  • Gurukun no kara-age- Karaage versi Okinawa. Gurukun adalah ikan rasmi dan paling popular di Okinawa, yang sering disebut "ikan pisang", ia adalah ikan goreng dan disajikan dengan lemon.
  • Dakgangjeong[6] - Ayam goreng yang disesuaikan dengan rasa Korea, sangat mirip dengan Karaage, tetapi biasanya dibuat dengan susu dan sos manis/pedas yang terdiri daripada kicap, wain beras, pes lada merah, madu, dan perasa.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Plate Lab: Karaage is like Japanese fried chicken - The Washington Post
  2. ^ "Japan's History of Fried Food". TalentHub Blog | Live and work in Japan (dalam bahasa Inggeris). 2017-10-24. Dicapai pada 2019-05-31.
  3. ^ Nomura, Mona (2017-02-21). "Japanese Convenience Stores Are Havens Of 24/7 Snacking". Eater. Dicapai pada 2019-05-31.
  4. ^ "Toriten & Karaage Chicken | Oita, Japan | Tourism Information". www.discover-oita.com. Dicapai pada 2019-05-31.
  5. ^ "Chickened Out: Kara-age, Tatsuta-age, and More - Special Features - Japanese Food". NHK WORLD (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-05-31.
  6. ^ "Dakgangjeong (Sweet Crispy Korean Fried Chicken)". Korean Bapsang (dalam bahasa Inggeris). 2014-03-17. Dicapai pada 2019-05-31.

Pautan luar sunting