Karakai Jōzu no Takagi-san

Siri manga Jepun

Karakai Jōzu no Takagi-san (Jepun: からかい上手の高木さん, "Takagi si Pakar Sakat", tajuk antarabangsa bahasa Inggeris: Teasing Master Takagi-san) merupakan siri manga Jepun dihasilkan oleh Sōichirō Yamamoto. Siri ini menampilkan kehidupan seharian Takagi, yang suka mengusik rakan sekelasnya Nishikata, dan percubaan Nishikata yang gagal untuk membalasnya. Di Amerika Utara, manga ini dilesenkan oleh Yen Press.

Karakai Jōzu no Takagi-san
からかい上手の高木さん
(Karakai Jōzu no Takagi-san)
GenreKomedi romantik, secebis kehidupan[1]
Manga
PengarangSōichirō Yamamoto
PenerbitShogakukan
DemografikShōnen
Majalah AsalShōnen Ahad Bulanan
Tarikh Pengeluaran2013 – kini
Jilid6
Manga
Ashita wa Doyōbi
PengarangSōichirō Yamamoto
PenerbitShogakukan
Majalah AsalYomiuri Chuukousei Shinbun
Tarikh PengeluaranNovember 2014November 2015
Jilid2
Manga
Karakai Jōzu no (Moto) Takagi-san
PengarangSōichirō Yamamoto
IlustrasiMifumi Inaba
PenerbitShogakukan
DemografikShōnen
PencetakanGessan Shōnen Sunday Comics
Majalah AsalMangaONE
Tarikh Pengeluaran15 Julai 2017 – kini
Siri televisyen anime
PengarahHiroaki Akagi
Skrip/PenulisMichiko Yokote
Lagu/MuzikHiroaki Tsutsumi
StudioShin-Ei Animation
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTokyo MX, ytv, BS11
Penyiaran bahasa Inggeris
Animax Asia (musim 1)
Tarikh tayangan8 Januari 201826 Mac 2022
Episod36 + OVA
Filem anime
Portal Anime dan Manga

Siri televisyen anime oleh Shin-Ei Animation ditayangkan dari Januari hingga Mac 2018. Sebuah animasi video asal (OVA) dilancarkan pada bulan Julai 2018. Musim kedua disiarkan dari Julai hingga September 2019. Musim ketiga ditayangkan pada Januari hingga Mac 2022, manakala sebuah filem juga akan dikeluarkan pada Jun tahun yang sama.

Pada tahun 2021, Karakai Jōzu no Takagi-san memenangi Anugerah Manga Shogakukan ke-66 dalam kategori shōnen.

Barisan watak sunting

Takagi (Jepun: 高木さん, Hepburn: Takagi-san)
Disuarakan oleh: Rie Takahashi[2] (Bahasa Jepun), Sarah Wiedenheft[3] (musim 1), Kayli Mills[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Takagi suka menghabiskan masa dengan mengusik Nishikata; dia menikmati reaksi terhadap gurauannya. Pada awal siri ini, dia memberitahu Nishikata bahawa dia akan membongkar rahsia: "Saya suka kamu", tapi "itu satu penipuan". Namun, dia mengungkapkan kepada pembaca bahawa satu-satunya bahagian yang berbohong adalah ia adalah rahsia, bukannya "saya suka kamu".Ch. 9 Ketika ditanya oleh rakan sekelasnya jika dia dan Takagi adalah pasangan kekasih, dia menafikannya.Vol. 1 bonus
Nishikata (Jepun: 西片くん, Hepburn: Nishikata-kun)
Disuarakan oleh: Yuki Kaji[2] (Bahasa Jepun), Aaron Dismuke[3] (musim 1)(musim 3), Billy Kametz[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Nishikata duduk di sebelah Takagi dan menjadi sasaran usikannya. Dia selalu memikirkan cara untuk membalasnya, tetapi Takagi selalu memanfaatkan keadaan dan menggagalkan rancangannya. Nishikata mula menyukai Takagi, tetapi dia enggan mengakui ini.
Mina Hibino (Jepun: 日比野 ミナ, Hepburn: Hibino Mina)
Disuarakan oleh: Konomi Kohara[5] (Bahasa Jepun), Leah Clark[3] (musim 1), Cassandra Lee Morris[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Seorang gadis kebudak-budakan dengan kening besar.
Yukari Tenkawa (Jepun: 天川 ユカリ, Hepburn: Tenkawa Yukari)
Disuarakan oleh: M.A.O[5] (Bahasa Jepun), Kristen McGuire[3] (musim 1), Erika Harlacher[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Rakan Mina dan Sanae dan merupakan ketua kelas. Dia memakai cermin mata. Walaupun dia berusaha untuk mempertahankan kematangan sebagai ketua kelas, dia kadang-kadang membiarkan rakan sekelasnya menyalin jawapannya supaya tidak ada yang gagal.
Sanae Tsukimoto (Jepun: 月本 サナエ, Hepburn: Tsukimoto Sanae)
Disuarakan oleh: Yui Ogura[5] (Bahasa Jepun), Kristi Rothrock[3] (musim 1), Sarah Anne Williams[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Rakan baik Mina, tidak senang dan senyap dengan telatahnya. Dia, Mina, dan Yukari melepak bersama sebagai trio.
Nakai (Jepun: 中井)
Disuarakan oleh: Yuma Uchida[5] (Bahasa Jepun), Chris Thurman[3] (musim 1), Zach Aguilar[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Rakan Nishikata dan rakan sekelasnya dan Takagi; dia dan Mano adalah pasangan.
Mano (Jepun: 真野)
Disuarakan oleh: Kotori Koiwai[5] (Bahasa Jepun), Jad Saxton[3] (musim 1), Christine Marie Cabanos[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Rakan sekelas Nishikata dan Takagi; dia dan Nakai adalah pasangan. Dia mempunyai rambut gelap pendek dengan kuncir kecil.
Takao (Jepun: 高尾)
Disuarakan oleh: Nobuhiko Okamoto[5] (Bahasa Jepun), Blake Shepard[3] (musim 1), Kyle McCarley[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Salah seorang kawan rapat Nishikata bersama Kimura. Dia seorang budak lelaki berkaca mata dengan gigi jongang.Ch. 2
Kimura (Jepun: 木村)
Disuarakan oleh: Fukushi Ochiai[5] (Bahasa Jepun), Jerry Jewell[3] (musim 1), Bryce Papenbrook[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Salah seorang kawan Nishikata bersama Takao.Ch. 2 Dia seorang budak lelaki yang berlebihan berat badan yang tidak suka berlari.
Cikgu Tanabe (Jepun: 田辺先生, Hepburn: Tanabe-sensei)
Disuarakan oleh: Hinata Tadokoro[5] (Bahasa Jepun), Cris George[3] (musim 1), Patrick Seitz[4] (musim 2) (Bahasa Inggeris)
Tanabe ialah guru kelas Nishikata dan Takagi.
Hamaguchi (Jepun: 浜口)
Disuarakan oleh: Kōki Uchiyama[6] (Bahasa Jepun), Johnny Yong Bosch[4] (Bahasa Inggeris)
Salah seorang kawan Nishikata. Dia cuba bertindak matang untuk membuatkan Houjou tertarik kepadanya.Ch. 41
Houjou (Jepun: 北条さん, Hepburn: Hōjō-san)
Disuarakan oleh: Aoi Yūki[6] (Bahasa Jepun), Abby Trott[4] (Bahasa Inggeris)
Houjou adalah rakan sekelas yang terkenal dengan menyukai orang yang matang.Ch. 41
Sumire Takagawa (Jepun: 鷹川すみれ, Hepburn: Takagawa Sumire)
Disuarakan oleh: Madoka Asahina[7]
Sumire ialah kawan rapat Takagi dengan rambut ekor kuda yang tersendiri. Dia berkongsi keseronokan dengan Takagi untuk berjalan-jalan.
Chi Nishikata (Jepun: 西片ちー, Hepburn: Nishikata Chi)
Chi ialah anak kepada Takagi dan Nishikata mengikut bab flashforward dalam siri utama.Ch. 36 Siri ranting Karakai Jōzu no (Moto) Takagi-san menampilkan Chi sebagai watak utama. Walaupun Chi biasanya menyertai ibunya dalam gurauan terhadap bapanya, dia gagal mengakali Takagi sendiri.

Media sunting

Manga sunting

Karakai Jōzu no Takagi-san ditulis oleh Sōichirō Yamamoto. Manga ini mula diterbitkan secara bersiri di langganan majalah manga shōnen milik Shogakukan, Monthly Shōnen Sunday Mini pada 12 Jun 2013,[8] dan ia berpindah ke majalah Shōnen Ahad Bulanan pada 12 Julai 2016.[9] Setakat Februari 2021, ia telah dikumpulkan dalam enam belas jilid tankōbon.[10] Pada November 2017, Yen Press mengumumkan pemerolehan manga untuk penerbitan Inggeris di Amerika Utara.[11]

Sebuah siri manga ranting (spin-off), bertajuk Ashita wa Doyōbi (Jepun: あしたは土曜日, lit. "Esok Adalah Sabtu"), telah disirikan di suratkhabar Yomiuri Chūkōsei Shimbun dari November 2014 hingga November 2015, dan telah dikumpulkan dalam dua jilid tankōbon.[12] Ia juga diadaptasi dalam adaptasi anime Karakai Jōzu no Takagi-san pada tahun 2018.[5]

Sebuah siri manga ranting kedua, bertajuk Koi ni Koisuru Yukari-chan (Jepun: 恋に恋するユカリちゃん, lit. "Yukari-chan Jatuh Cinta dengan Cinta"), telah disirikan di Shōnen Ahad Bulanan dari 12 Julai 2017 sehingga 11 April 2020.[13][14][15][16]

Ranting ketiga, bertajuk Karakai Jōzu no (Moto) Takagi-san (Jepun: からかい上手の(元)高木さん, lit. "Takagi-san si (Bekas) Pakar Sakat"), menampilkan Takagi dewasa, yang kini telah berkahwin dengan Nishikata, dan anak perempuan mereka, Chi, dimulakan dalam aplikasi MangaONE pada 15 Julai 2017.[13][14] Ia telah dikumpulkan kepada dua belas jilid tankōbon.[17]

Anime sunting

Sebuah adaptasi siri televisyen anime telah diumumkan dalam edisi Ogos 2017 majalah Shōnen Ahad Bulanan milik Shogakukan.[18] Siri ini diarahkan oleh Hiroaki Akagi di Shin-Ei Animation, dengan skrip yang ditulis oleh Michiko Yokote dan reka bentuk watak oleh Aya Takano. Ia disiarkan dari 8 Januari hingga 26 Mac 2018 di Tokyo MX dan saluran lain.[2][19]

Crunchyroll menayangkan siri ini secara serentak, sementara Funimation menstrimkan siri ini dengan dub Inggeris.[20][21] Siri ini berjalan untuk 12 episod.[22]

Lagu-lagu tema pembukaan dan penutup siri anime ini adalah seperti berikut:

Lagu tema siri anime
Pembukaan Penutup
Episod Tajuk Penyanyi Episod Tajuk Penyanyi asal Penyanyi ganti
1–12 "Iwanai kedo ne." (Jepun: 言わないけどね。)[19] Yuiko Ōhara 1–2 "Kimagure romantic" (Jepun: 気まぐれロマンティック)[23] Ikimono Gakari Takagi (Rie Takahashi)
3–4 "AM11:00"[23] HY
5–6 "Jitensha" (Jepun: 自転車)[24] JUDY AND MARY
7–8 "Kaze fukeba koi" (Jepun: 風吹けば恋)[25] Chatmonchy
9–10 "Chīsanakoinōta" (Jepun: 小さな恋のうた)[26] MONGOL800
11 "Aiuta" (Jepun: 愛唄)[27] GReeeeN
12 "Deatta Koro no Yō ni" (Jepun: 出逢った頃のように)[28] Every Little Thing

Sebuah episod OVA telah digabungkan dengan jilid kesembilan manga yang dilancarkan pada 12 Julai 2018.[29]

Pada 10 Januari 2019, ia telah diumumkan bahawa siri ini akan menerima musim kedua; kakitangan dan pelakon suara mengekalkan peranan masing-masing.[30] Ia disiarkan dari 7 Julai hingga 22 September 2019 di Tokyo MX dan saluran lain, dengan episod disiarkan secara eksklusif di Netflix di Jepun; siaran seluruh dunia di Netflix dilakukan pada 6 Disember.[31][6][32] Lagu tema pembukaan untuk musim kedua adalah "Zero Centimeters" (Jepun: ゼロセンチメートル, Hepburn: Zero Senchimētoru) yang dipersembahkan oleh Yuiko Ōhara.[33] Seperti musim pertama, lagu-lagu penutup terdiri daripada cover oleh Takahashi: "Kanade" (Jepun: 奏(かなで)) oleh Sukima Switch (ep. 1),[34] "Konayuki" (Jepun: 粉雪) oleh Remioromen (ep. 2),[35] "Kiseki" (Jepun: キセキ) oleh Greeeen (ep. 3–4),[36] "Arigatō" (Jepun: ありがとう) oleh Ikimono-gakari (ep. 5–6),[37] "STARS" oleh Mika Nakashima (ep. 7),[38] "Anata ni" (Jepun: あなたに) oleh Mongol800 (ep. 8–9),[39] "Iwanai Kedo ne." oleh Ōhara (ep. 10–11),[40] dan "Yasashii Kimochi" (Jepun: やさしい気持ち) oleh Chara (ep. 12).[41] Ōhara juga menyanyikan lagu sisipan untuk episod 12, iaitu "Kimi to Hikari" (Jepun: 君と光).[42]

Musim ketiga, yang dijadualkan tayang perdana pada Januari 2022, dan sebuah filem diumumkan secara rasmi pada bulan September 2021 setelah mereka pertama kali ditunjukkan dalam manga jilid keenam belas.[43][44] Musim ketiga ditayangkan pada blok Super Animeism di MBS dan TBS, dan rangkaian lain pada 8 Januari 2022. Tema pembukaan ialah "Straight Ahead" (Jepun: まっすぐ, Hepburn: Massugu) yang dipersembahkan oleh Yuiko Ōhara.[45] Seperti dua musim pertama, lagu-lagu penutup terdiri daripada cover oleh Rie Takahashi: "Yume de Aetara" (Jepun: 夢で逢えたら) oleh Eiichi Ohtaki (ep. 1),[46] "Over Drive" oleh Judy dan Mary (ep. 2–3),[47] "Himawari no Yakusoku" (Jepun: ひまわりの約束) oleh Motohiro Hata (ep. 4–5),[48] "Gakuen Tengoku" (Jepun: 学園天国) oleh Finger 5 (ep. 6),[49] "Joyful" (Jepun: じょいふる) oleh Ikimonogakari (ep. 7–8),[50] "Santa Claus Is Comin' to Town" (Jepun: サンタが町にやってくる) (ep. 9),[51] "Snow Magic Fantasy" (Jepun: スノーマジックファンタジー) oleh Sekai no Owari (ep. 10–11),[52] dan "Hana" (Jepun: ) oleh Orange Range (ep. 12).[53] Muse Communication memperoleh hak pengedaran untuk musim ketiga di Asia Tenggara.[54] Pada 28 Disember 2021, Sentai Filmworks mengumumkan bahawa ia telah memperoleh hak untuk musim ketiga dan filem untuk pengedaran ke seluruh dunia tidak termasuk Asia, dan sedang menstrimkannya di HIDIVE.[55]

Filem tersebut menampilkan ahli kakitangan yang kembali dari musim ketiga siri anime. Ia akan ditayangkan di Jepun pada 10 Jun 2022.[56]

Permainan sunting

Permainan mudah alih, bertajuk Karakai Jōzu no Takagi-san: Kyun-Kyun Records, akan dikeluarkan pada Android dan iOS pada Musim Bunga 2022.[57]

Penerimaan sunting

Setakat Disember 2016, manga ini mempunyai lebih 1 juta salinan dalam percetakan.[58] Sehingga Februari 2018, nombor tersebut telah meningkat kepada 4 juta salinan.[59] Setakat Ogos 2021, manga ini mempunyai 10 juta salinan dalam percetakan.[60]

Manga ini dicalonkan untuk anugerah Manga Taishō ke-10 pada tahun 2017.[61] Pada tahun 2021, bersama dengan Chainsaw Man, Karakai Jōzu no Takagi-san memenangi Anugerah Manga Shogakukan ke-66 dalam kategori shōnen.[62][63][64]

Karya dipetik sunting

  •   "Ch." dan Vol. adalah bentuk pendek untuk bab (chapter) dan jilid (volume), merujuk kepada nombor manga Karakai Jōzu no Takagi-san.
  •   "Ep." adalah bentuk pendek untuk episod dan merujuk kepada nombor episod siri anime Karakai Jōzu no Takagi-san.

Rujukan sunting

  1. ^ "KARAKAI JOZU NO TAKAGI-SAN". Funimation (dalam bahasa Inggeris). 28 Januari 2018. Dicapai pada 28 Januari 2018.
  2. ^ a b c Hodgkins, Crystalyn (6 Oktober 2017). "Karakai Jōzu no Takagi-san Anime Reveals Promo Video, Cast, Staff, Visual, January Debut". Anime News Network. Dicapai pada 6 Oktober 2017.
  3. ^ a b c d e f g h i j "Stream & Watch Karakai Jozu No Takagi-San". Funimation (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Januari 2018. Dicapai pada 11 Januari 2019.
  4. ^ a b c d e f g h i j k l "Teasing Master Takagi-san S2 English Netflix Credits". Imgur (dalam bahasa Inggeris). 6 Disember 2019. Dicapai pada 6 Disember 2019.
  5. ^ a b c d e f g h i Pineda, Rafael Antonio (8 November 2017). "Ashita wa Doyōbi Schoolgirl Manga Gets Anime 'Within' Karakai Jōzu no Takagi-san TV Anime". Anime News Network. Dicapai pada 8 November 2017.
  6. ^ a b c Hodgkins, Crystalyn (31 Mei 2019). "Teasing Master Takagi-san TV Anime's 2nd Season Reveals New Promo Video, July 7 Premiere, More Cast". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 31 Mei 2019.
  7. ^ Asahina, Madoka [@maruasahina] (15 September 2019). "11話ご視聴ありがとうございました。そしてみなさん・・・エンドロール・・・お気づきになりましたでしょうか・・・・・・ポニーテールの子に、お名前がつきました・・・! 鷹川すみれ。すみれちゃん。んんん!!ぴったりなお名前!!!!これからもよろしくね!!すみれちゃん!! #高木さんめ" (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 11 Jun 2021 – melalui Twitter.
  8. ^ "ゲッサンルーキー集結の別冊、表紙はVANILLA FICTION". Natalie (dalam bahasa Jepun). 12 Jun 2013. Dicapai pada 17 Ogos 2019.
  9. ^ "「からかい上手の高木さん」連載がゲッサンで始動!"からかい"集めたシールも". Natalie (dalam bahasa Jepun). 12 Julai 2016. Dicapai pada 17 Ogos 2019.
  10. ^ からかい上手の高木さん (dalam bahasa Jepun). Shogakukan. Dicapai pada 10 September 2021.
  11. ^ Loo, Egan (18 November 2017). "Yen Press Adds New Sword Art Online, WorldEnd, Little Witch Academia, Fruits Basket, Star Wars Titles". Anime News Network. Dicapai pada 18 November 2017.
  12. ^ "あしたは土曜日" (dalam bahasa Jepun). Shogakukan. Dicapai pada 29 Disember 2019.
  13. ^ a b からかい上手の高木さん、TVアニメ化!思わせぶりJCに翻弄される青春コメディ. Natalie (dalam bahasa Jepun). 12 Julai 2017. Dicapai pada 22 Jun 2020.
  14. ^ a b Kobayashi, Wataru (12 Julai 2017). "Slice-of-Life Comedy Manga Karakai Jouzu no Takagi-san Gets TV Anime Adaptation". Manga.Tokyo. Dicapai pada 28 Disember 2019.
  15. ^ Pineda, Rafael Antonio (16 Mac 2020). "Yūma Suzu Ends Koi ni Koisuru Yukari-chan Spinoff Manga in Next Chapter". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Jun 2020.
  16. ^ ゲッサン 5月号 (dalam bahasa Jepun). Shogakukan. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Januari 2021. Dicapai pada 17 Januari 2021.
  17. ^ からかい上手の(元)高木さん (dalam bahasa Jepun). Shogakukan. Dicapai pada 10 September 2021.
  18. ^ Pineda, Rafael Antonio (7 Julai 2017). "Karakai Jōzu no Takagi-san Manga Gets TV Anime in 2018". Anime News Network. Dicapai pada 7 Julai 2017.
  19. ^ a b "Karakai Jōzu no Takagi-san Anime's 2nd Promo Video Reveals Yuiko Ōhara's Opening Theme" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 8 Disember 2017. Dicapai pada 10 Januari 2019.
  20. ^ lugiamania (8 Januari 2018). "Winter 2018 Simulcasts". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Januari 2018. Dicapai pada 4 Februari 2018.
  21. ^ "Crunchyroll, Funimation to Stream Karakai Jozu no Takagi-San, Dagashi Kashi 2 Anime". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 21 Disember 2017. Dicapai pada 10 Januari 2019.
  22. ^ Pineda, Rafael Antonio (9 Januari 2018). "Karakai Jōzu no Takagi-san Anime Listed with 12 episodes". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Januari 2018.
  23. ^ a b ""Karakai Jouzu no Takagi-san" Cute Takagi appeared on the new album "Cover Song Collection"!". JMAG News (dalam bahasa Inggeris). 23 Januari 2018. Dicapai pada 25 September 2019.
  24. ^ "「からかい上手の高木さん」新ED曲はジュディマリカバー「自転車」". Ota-Suke (dalam bahasa Jepun). 6 Februari 2018. Dicapai pada 25 September 2019.
  25. ^ "【チャットモンチー】が2008年にリリースした「風吹けば恋」を高木さん(CV:高橋李依)がカバーしたEDテーマのフル配信が決定!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 19 Februari 2018. Dicapai pada 25 September 2019.
  26. ^ "「からかい上手の高木さん」新EDはMONGOL800「小さな恋のうた」". Ota-Suke (dalam bahasa Jepun). 6 Mac 2018. Dicapai pada 25 September 2019.
  27. ^ "【GReeeeN】が2007年にリリースした「愛唄」を高木さん(CV:高橋李依)がカバーしたEDテーマのフル配信が決定!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 19 Mac 2018. Dicapai pada 25 September 2019.
  28. ^ "【Every Little Thing】が1997年にリリースした「出逢った頃のように」を高木さん(CV:高橋李依)がカバーしたEDテーマのフル配信が決定!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 26 Mac 2018. Dicapai pada 25 September 2019.
  29. ^ Loo, Egan (26 Mac 2018). "Karakai Jōzu no Takagi-san Manga Gets Original Video Anime With Swimsuit Teased". Anime News Network. Dicapai pada 28 Mac 2018.
  30. ^ Pineda, Rafael Antonio (10 Januari 2019). "Teasing Master Takagi-san Gets 2nd TV Anime Season". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 10 Januari 2019.
  31. ^ Loo, Egan (31 Mac 2019). "Teasing Master Takagi-san TV Anime's 2nd Season Promo Unveils More Staff, July Premiere". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 31 Mac 2019.
  32. ^ Pineda, Rafael Antonio (21 November 2019). "Netflix Debuts Teasing Master Takagi-san Anime Season 2 on December 6". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 November 2019.
  33. ^ Sherman, Jennifer (1 Mei 2019). "Teasing Master Takagi-san TV Anime's 2nd Season Reveals Visual, Opening Song". Anime News Network. Dicapai pada 1 Mei 2019.
  34. ^ "高木さん(CV:高橋李依)が歌うEDテーマ、"スキマスイッチ"の「奏(かなで)」フルサイズの配信がスタート!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 8 Julai 2019. Dicapai pada 25 September 2019.
  35. ^ "高木さん(CV:高橋李依)が歌うEDテーマ、"レミオロメン"の「粉雪」フルサイズの配信がスタート!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 25 Julai 2019. Dicapai pada 25 September 2019.
  36. ^ "「からかい上手の高木さん2」第3話ED「キセキ」のノンクレジット映像". Ota-Suke (dalam bahasa Jepun). 22 Julai 2019. Dicapai pada 25 September 2019.
  37. ^ "高木さん(CV:高橋李依)が歌うEDテーマ、"いきものがかり"の「ありがとう」フルサイズの配信がスタート!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 4 Ogos 2019. Dicapai pada 25 September 2019.
  38. ^ "「からかい上手の高木さん2」7話ED「STARS」のノンクレジット映像". Ota-Suke (dalam bahasa Jepun). 19 Ogos 2019. Dicapai pada 25 September 2019.
  39. ^ "高木さん(CV:高橋李依)が歌うEDテーマ、"MONGOL800"の「あなたに」フルサイズの配信がスタート!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 25 Ogos 2019. Dicapai pada 25 September 2019.
  40. ^ "「からかい上手の高木さん2」10話ED「言わないけどね。」映像公開". Ota-Suke (dalam bahasa Jepun). 9 September 2019. Dicapai pada 25 September 2019.
  41. ^ "高木さん(CV:高橋李依)が歌うEDテーマ、"CHARA"の「やさしい気持ち」フルサイズの配信がスタート!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 23 September 2019. Dicapai pada 25 September 2019.
  42. ^ TOHO animation チャンネル (24 Ogos 2021). "大原ゆい子「君と光」ミュージックビデオ からかい上手の高木さんver". YouTube (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 15 September 2021.
  43. ^ Harding, Daryl (1 September 2021). "KARAKAI JOZU NO TAKAGI-SAN Season 3, Film Officially Unveiled in 1st Trailer, Visual". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2021. Dicapai pada 1 September 2021.
  44. ^ Mateo, Alex (28 Ogos 2021). "Teasing Master Takagi-san Anime Listed With 3rd Season, Film in 2022". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2021. Dicapai pada 1 September 2021.
  45. ^ Mateo, Alex (9 Disember 2021). "Teasing Master Takagi-san 3 Anime's 2nd Promo Video Reveals January 7 Premiere". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Disember 2021. Dicapai pada 9 Disember 2021.
  46. ^ "第1話EDテーマ「夢で逢えたら」/高木さん(CV:高橋李依)、フルサイズ配信開始!ノンクレジットEDも公開!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 8 Januari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Januari 2022. Dicapai pada 26 Mac 2022.
  47. ^ "第2話EDテーマ「Over Drive」/高木さん(CV:高橋李依)、フルサイズ配信開始!ノンクレジットEDも公開!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 15 Januari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Januari 2022. Dicapai pada 26 Mac 2022.
  48. ^ "第4話EDテーマ「ひまわりの約束」/高木さん(CV:高橋李依)、フルサイズ配信開始!ノンクレジットEDも公開!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 29 Januari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Januari 2022. Dicapai pada 26 Mac 2022.
  49. ^ "第6話EDテーマ「学園天国」/高木さん(CV:高橋李依)、フルサイズ配信開始!ノンクレジットEDも公開!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 12 Februari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2022. Dicapai pada 26 Mac 2022.
  50. ^ "第7話EDテーマ「じょいふる」/高木さん(CV:高橋李依)、フルサイズ配信開始!ノンクレジットEDも公開!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 19 Februari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2022. Dicapai pada 26 Mac 2022.
  51. ^ "第9話EDテーマ「サンタが町にやってくる」/高木さん(CV:高橋李依)、フルサイズ配信開始!ノンクレジットEDも公開!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 5 Mac 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Mac 2022. Dicapai pada 26 Mac 2022.
  52. ^ "第10話EDテーマ「スノーマジックファンタジー」/高木さん(CV:高橋李依)、フルサイズ配信開始!ノンクレジットEDも公開!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 12 Mac 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Mac 2022. Dicapai pada 26 Mac 2022.
  53. ^ "第12話EDテーマ「花」/高木さん(CV:高橋李依)、フルサイズ配信開始!ノンクレジットEDも公開!". Takagi3.me (dalam bahasa Jepun). 26 Mac 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Mac 2022. Dicapai pada 26 Mac 2022.
  54. ^ MUSE Malaysia & Brunei [@museacg_my] (26 November 2021). "Muse Distribution Announcement📢 《Teasing Master Takagi-san Season3》 Anime License Get!" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 26 November 2021 – melalui Twitter.
  55. ^ "Sentai Acquires Latest "Teasing Master Takagi-san" Series" (dalam bahasa Inggeris). Sentai Filmworks. 28 Disember 2021. Dicapai pada 28 Disember 2021.
  56. ^ Pineda, Rafael Antonio (18 Mac 2022). "Teasing Master Takagi-san Anime Film Posts Teaser Visual, Staff, June 10 Opening". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Mac 2022. Dicapai pada 18 Mac 2022.
  57. ^ Loo, Egan (8 Januari 2022). "Teasing Master Takagi-san Anime Gets Smartphone Game This Spring". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 10 Januari 2022.
  58. ^ Chapman, Paul (30 Disember 2016). ""Karakai Jōzu no Takagi-san" Celebrates 1 Million Copies Milestone with New Year's Art". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 29 Disember 2019.
  59. ^ Pineda, Rafael Antonio (9 Februari 2018). "Teasing Master Takagi-san Manga Has 4 Millioni Copies in Print". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Februari 2018.
  60. ^ Hodgkins, Crystalyn (2 Februari 2019). "Roundup of Newly Revealed Print Counts for Manga, Light Novel Series - January 2019". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Februari 2019.
  61. ^ Hodgkins, Crystalyn (23 Januari 2017). "10th Manga Taisho Awards Nominates 13 Titles". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Julai 2017.
  62. ^ Hodgkins, Crystalyn (30 November 2020). "Chainsaw Man, Teasing Master Takagi-san, Duel Masters Nominated for 66th Shogakukan Manga Awards". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 November 2020.
  63. ^ 第66回小学館漫画賞に「デデデデ」「チェンソーマン」「ショコラの魔法」など. Natalie (dalam bahasa Jepun). 19 Januari 2021. Dicapai pada 19 Januari 2021.
  64. ^ Mateo, Alex (19 Januari 2021). "Chainsaw Man, Teasing Master Takagi-san, Dead Dead Demon's Dededede Destruction, More Win 66th Shogakukan Manga Awards". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Januari 2021.

Pautan luar sunting