Karbida

(Dilencongkan dari Karbaid)

Dalam kimia, karbida adalah sebatian terdiri dari karbon dan kurang unsur elektronegatif. Karbida boleh dikelaskan secara umum oleh jenis ikatan kimia seperti berikut: (i) seperti garam, (ii) ikatan kovalen, (iii) sebatian celahan, dan (iv) karbida "tengah" peralihan logam. Contoh termasuk kalsium karbida (CaC2), silikon karbida (SiC), tungsten karbida (WC) (sering dipanggil hanya karbida apabila merujuk kepada peralatan mesin), dan simentit (Fe3C),[1] setiap digunakan dalam kunci aplikasi industri. Penamaan ionik karbida tidak sistematik.

Struktur kisi-kisi titanium karbida.

Karbida molekul sunting

 
Kompleks [Au6C(Draf3)6]2+, mengandungi teras karbon-emas.

Karbida seperti garam terdiri daripada unsur-unsur yang sangat elektropositif seperti logam alkali, logam alkali tanah, dan logam kumpulan 3, termasuk skandium, itrium, dan lantanum. Aluminium dari kumpulan 13 membentuk sebatian karbida, tetapi galium, indium, dan talium pula tidak. Bahan-bahan ini mempunyai pusat-pusat karbon terpencil, sering digambarkan sebagai "C4−", dalam metanida atau methides; dua unit atom, "C22−", dalam asetilida; dan unit tiga atom, "C34−", dalam seskuikarbida. Kompaun interkalasi grafit KC8, disediakan dari wap potasium dan grafit, dan derivatif logam alkali dari C60 biasanya tidak dikelaskan sebagai karbida.

Karbida mustahil sunting

Beberapa logam, seperti timah dan plumbum, dipercayai tidak membentuk karbida dalam keadaan apa pun.[2] Walau bagaimanapun ada karbida titanium-timah campuran, yang merupakan konduktor dua dimensi.[3] (Pada tahun 2007, terdapat dua laporan membawa karbida PbC2, nampaknya jenis asetilid; tetapi tuntutan ini masih belum diterbitkan dalam jurnal yang dikaji semula.)[perlu rujukan]

Bahan-bahan yang berkaitan sunting

Sebagai tambahan kepada karbida, kumpulan lain dari sebatian karbon yang berkaitan ada:

  • sebatian interkalasi grafit
  • fulleride logam alkali
  • fullerene endohedral, di mana atom logam dikemas dalam molekul fullerene
  • metallacarbohedrenes (met-cars) yang merupakan sebatian kluster yang mengandungi unit C2.
  • karbon nanoporous yang boleh diubah, di mana pengklorinan gas karbida metalik menghilangkan molekul logam untuk membentuk bahan karbon yang sangat berliang, dekat dengan murni yang mampu menyimpan tenaga berkepadatan tinggi.
  • kompleks logam karbena peralihan.
  • dua karbida logam peralihan dimensi: MXenes

Rujukan sunting

  1. ^ Templat:Greenwood&Earnshaw1st
  2. ^ John Percy (1870). The Metallurgy of Lead, including Desiverization and Cupellation. London: J. Murray. m/s. 67. Dicapai pada 2013-04-06.
  3. ^ Y. C. Zhou; H. Y. Dong; B. H. Yu (2000). "Development of two-dimensional titanium tin carbide (Ti2SnC) plates based on the electronic structure investigation". Materials Research Innovations. 4 (1): 36–41. doi:10.1007/s100190000065.