Kardinal (Gereja Katolik)

(Dilencongkan dari Kardinal (Katolik))

Kardinal (Latin: Sanctae Romanae Ecclesiae cardinalis, secara harfiah Kardinal Gereja Suci Rom) ialah seorang pemimpin gerejawi senior, dianggap sebagai Putera Gereja, dan biasanya seorang uskup Gereja Katolik yang ditahbiskan. Kardinal gereja secara kolektif dikenali sebagai Kolej Kardinal. Kewajipan kardinal termasuk menghadiri mesyuarat Kolej dan menjadikan diri mereka sendiri sentiasa bersedia secara individu atau berkumpulan kepada Paus sebagaimana diminta. Kebanyakannya mempunyai tugas tambahan, seperti mengetuai keuskupan atau keuskupan agung atau mengurus sebuah jabatan dari Kuria Rom. Tugas utama kardinal ialah memilih Paus ketika takhta menjadi kosong. Semasa sede vacante (tempoh antara kematian paus atau peletakan jawatan dan pemilihan penggantinya), tadbir urus harian Takhta Suci berada di tangan Kolej Kardinal. Hak untuk memasuki konklaf kardinal di mana paus dipilih adalah terhad kepada mereka yang belum mencapai umur 80 tahun pada hari kekosongan itu berlaku.

Jata kardinal ditunjukkan oleh galero merah (topi lebar) dengan 15 jumbai di setiap sisi (moto dan lambang adalah sesuai untuk kardinal individu)

Pada tahun 1059, hak memilih paus dikhaskan kepada ulama utama Rom dan para uskup dari tujuh takhta suburbicarian. Pada abad ke-12 amalan melantik pendeta dari luar Rom sebagai kardinal bermula, dengan setiap mereka menugaskan sebuah gereja di Rom sebagai gereja titularnya atau dikaitkan dengan salah satu keuskupan suburbikarian, sementara masih diletakkan di bawah bidang kuasa uskup tertentu di keuskupan selain dari Rom.

Istilah kardinal pada satu-satu masa digunakan untuk mana-mana paderi yang secara tetap ditugaskan atau diletakkan di bawah bidang kuasa seorang uskup tertentu,[1] atau khusus kepada paderi senior sebuah gereja penting, berdasarkan huruf Latin cardo (engsel), yang bermaksud "ketua". Istilah ini diterapkan dalam pengertian ini seawal abad kesembilan kepada para paderi tituli (paroki) keuskupan Rom.[1]

Perintah dan pejabat ketua mereka sunting

 
Pakaian koir seseorang kardinal.

Kardinal uskup sunting

 
Kardinal Sodano, Dekan Kolej (2013 - 2019).

Kardinal uskup (kardinal perintah episkopal) ialah antara wali senior Gereja Katolik. Walaupun pada zaman moden kebanyakan kardinal juga uskup, istilah "uskup kardinal" hanya merujuk kepada kardinal yang menjadi uskup titular dari salah satu dari tujuh takhta suburbikarian.

Pada masa awal, hak istimewa pilihan raya paus tidak dikhaskan untuk kardinal, dan selama berabad-abad orang yang dipilih biasanya ialah seorang paderi Rom dan tidak pernah seorang uskup dari tempat lain. Untuk memelihara penggantian apostolik, upacara pentahbisan kepada seorang uskup harus dilakukan oleh seseorang yang sudah menjadi uskup. Peraturannya tetap bahawa, jika orang yang dipilih Paus bukan seorang uskup, beliau ditahbiskan oleh Dekan Kolej Kardinal, Kardinal Uskup Ostia.

Terdapat tujuh suburbikarian: Ostia, Albano, Porto dan Santa Rufina, Palestrina, Sabina dan Mentana, Frascati, dan Velletri.[2] Velletri bersatu dengan Ostia dari tahun 1150 hingga 1914, ketika Paus Pius X memisahkan mereka lagi, tetapi memerintahkan bahawa sesiapa yang menjadi Dekan Kolej Kardinal akan menjaga takhta suburbicarian yang dipegangnya, dengan menambah Ostia, dengan hasil bahawa terus terdapat enam sahaja kardinal uskup.[3][4][5]

Sejak tahun 1962, kardinal uskup hanya mempunyai satu hubungan titular dengan takhta suburbicarian, tanpa kuasa tadbir ke atas mereka.[6] Setiap takhta mempunyai uskupnya sendiri, kecuali Ostia, di mana Kardinal Vikar dari Rom berkhidmat sebagai pentadbir apostolik.

Kardinal uskup terkini keuskupan suburbikarian diberikan dalam jadual di bawah. Mereka yang berumur lebih dari 80 tahun tidak layak untuk mengambil bahagian dalam konklaf kepausan.

Nama Negara Tarikh lahir
dan umur
Takhta suburbikarian Tarikh kekananan Pejabat Kuria
Angelo Sodano,
Dekan
  Itali (1927-11-23) 23 November 1927 (umur 96) Ostia (sbg Dekan)
Albano
10 Januari 1994 Kardinal Setiausaha Negara emeritus
Giovanni Battista Re,
Naib-Dekan
  Itali (1934-01-30) 30 Januari 1934 (umur 90) Sabina-Poggio Mirteto 1 Oktober 2002 Pengawas emeritus Jemaah Uskup
Roger Etchegaray,
Naib-Dekan emeritus
  Perancis (1922-09-25) 25 September 1922 (umur 101) Porto-Santa Rufina 24 Jun 1998 Presiden emeritus Majlis Mesyuarat Keadilan dan Keamanan Pontifikal
Francis Arinze   Nigeria (1932-11-01) 1 November 1932 (umur 91) Velletri-Segni 25 April 2005 Pengawas emeritus Jemaah Ibadat Tuhan dan Disiplin Sakramen
Tarcisio Bertone   Itali (1934-12-02) 2 Disember 1934 (umur 89) Frascati 10 Mei 2008 Kardinal Setiausaha Negara emeritus dan Camerlengo Gereja Suci Rom emeritus
José Saraiva Martins   Portugal (1932-01-06) 6 Januari 1932 (umur 92) Palestrina 24 Februari 2009 Pengawas emeritus Jemaah Penyebab Gelaran Santo
Pietro Parolin   Itali (1955-01-17) 17 Januari 1955 (umur 69) Kardinal-Uskup Santi Simone e Giuda Taddeo a Torre Angela 28 Jun 2018 Setiausaha Negara
Leonardo Sandri   Argentina (1943-11-18) 18 November 1943 (umur 80) Kardinal-Uskup Santi Biagio e Carlo ai Catinari 28 Jun 2018 Pengawas Jemaah Gereja Ketimuran
Marc Ouellet   Kanada (1944-06-08) 8 Jun 1944 (umur 79) Kardinal-Uskup Santa Maria in Traspontina 28 Jun 2018 Pengawas Jemaah Uskup
Fernando Filoni   Itali (1946-04-15) 15 April 1946 (umur 77) Kardinal-Uskup Nostra Signora di Coromoto in San Giovanni di Dio 28 Jun 2018 Pengawas Jemaah Penginjilan Rakyat

Untuk tempoh akhir pada pertengahan abad ke-20, para kardinal paderi yang telah lama berkhidmat berhak untuk mengisi kekosongan yang timbul antara kalangan uskup kardinal, sama seperti kardinal diakon selama sepuluh tahun masih berhak menjadi kardinal paderi. Sejak itu, kardinal telah dilanjutkan ke kardinal uskup secara eksklusif oleh pelantikan kepausan. Mereka yang dilantik menjadi uskup kardinal biasanya sudah seorang kardinal, tetapi kekananan mereka dalam perintah kardinal uskup ditentukan oleh tarikh kenaikan pangkat mereka kepada perintah kardinal uskul, bukan pada tarikh mereka menjadi kardinal daripada perintah yang lebih rendah.

Pada 26 Jun 2018, telah diumumkan bahawa, sejajar dengan pengembangan kardinal paderi dan kardinal diakon dalam beberapa dekad kebelakangan ini, akan terdapat pengembangan dalam kardinal uskup (gelaran Rom). Empat kardinal, yang berkuatkuasa pada 28 Jun, telah dinaikkan pangkat ini dengan mempunyai gereja titular masing-masing bersama memilih pangkat suburbikarian.[7][8] Pada masa pengumuman itu, kesemua enam uskup gelaran takhta suburbikarian, serta dua dari tiga kardinal patriark, adalah bukan pemilih kerana mencapai usia 80 tahun.

Dekan dan Naib-Dekan Kolej Kardinal sunting

Dekan Kolej Kardinal, atau Kardinal Dekan, ialah primus inter pares Kolej Kardinal, yang dipilih oleh kardinal uskup Upacara Latin dari kalangan mereka sendiri, pilihan raya, walau bagaimanapun, perkara tersebut mesti diluluskan oleh Paus. Kedudukan Dekan yang terdahulu dimiliki oleh hak-hak paling lama berkhidmat kardinal uskup. Naib Dekan juga dipilih oleh kardinal uskup Upacara Latin dari kalangan mereka sendiri dengan persetujuan Paus dan juga sebelum ini dimiliki hak berkhidmat dengan lama yang kedua para uskup kardinal.

Kardinal patriark sunting

Pada tahun 1965, Paus Paulus VI memerintahkan dalam surat paus motu proprio Ad Purpuratorum Patrum Collegium bahawa patriark dari Gereja-Gereja Katolik Timur yang dinamakan kardinal (iaitu patriark kardinal) juga akan menjadi uskup kardinal, kedudukan selepas enam uskup kardinal dari takhta suburbikarian.[9] Tidak seperti semua kardinal lain, kardinal patriark ini tidak menerima sebarang gelaran yang berkaitan dengan Keuskupan Rom. Tidak seperti uskup kardinal yang lain, mereka tidak terlibat dalam memilih dekan dan tidak boleh dipilih sebagai dekan.

Pada masa ini terdapat empat orang Patriark Timur yang merupakan uskup kardinal:

  • Nasrallah Sfeir, Patriark Emeritus Antiokah Maronites
  • Antonios Naguib, Patriark Emeritus Alexandria Copts
  • Bechara Boutros al-Rahi, Patriark Antiokah Maronites
  • Louis Raphaël I Sako, Patriark Babylon Kasdim

Jika seorang wali gereja Upacara Latin yang membawa gelaran patriark, seperti Venice atau Lisbon, menjadi kardinal, beliau berpangkat sebagai kardinal paderi, tidak secara automatik sebagai seorang kardinal uskup, melainkan secara khusus dilantik sebagai satu.

Kardinal paderi sunting

Kardinal paderi ialah yang paling banyak dari tiga perintah kardinal di Gereja Katolik, kedudukan di atas kardinal diakon dan di bawah kardinal uskup.[10] Mereka yang dinamakan kardinal paderi hari ini umumnya uskup untuk sebuah keuskupan penting di seluruh dunia, walaupun ada yang memegang posisi Kuria.

Pada zaman moden, nama "kardinal paderi" ditafsirkan sebagai bermaksud kardinal yang merupakan susunan paderi. Bagaimanapun, pada mulanya, ini merujuk kepada beberapa paderi utama gereja-gereja penting di Keuskupan Rom, yang diiktiraf sebagai kardinal paderi, paderi penting yang dipilih oleh paus untuk memberi nasihat kepadanya dalam tugasnya sebagai Uskup Rom. Sesetengah pendeta dalam banyak keuskupan pada masa itu, bukan hanya Rom, dikatakan sebagai anggota utama—istilah itu secara beransur-ansur menjadi eksklusif kepada Rom untuk menunjukkan mereka yang diamanahkan dengan memilih uskup Rom iaitu paus.

 
Kardinal-paderi Thomas Wolsey.

Sementara kardinal telah lama berkembang di luar pendeta pastoral Rom dan Kuria Rom, setiap kardinal paderi mempunyai gereja titular di Rom, walaupun mereka mungkin uskup atau uskup agung di tempat lain, sama seperti kardinal uskup diberikan salah satu keuskupan suburbikarian di sekitar Rom. Paus Paulus VI menghapuskan hak pentadbiran semua kardinal yang berkaitan dengan gereja-gereja titular mereka, walaupun nama kardinal dan lambang masih dipaparkan di gereja, dan mereka dijangka merayakan misa dan berkhutbah di sana jika sesuai ketika mereka berada di Rom.

Sementara jumlah kardinal adalah kecil dari zaman Empayar Rom hingga Zaman Pembaharuan, dan sering lebih kecil daripada bilangan gereja yang diiktiraf yang berhak kepada kardinal paderi, pada abad ke-16 Kolej berkembang dengan ketara. Pada tahun 1587, Paus Sixtus V berusaha untuk menghentikan pertumbuhan ini dengan menetapkan saiz maksimum Kolej pada 70, termasuk 50 kardinal paderi, kira-kira dua kali ganda nombor bersejarah. Had ini dihormati sehingga tahun 1958, dan senarai gereja-gereja titular diubahsuai pada masa yang jarang berlaku, secara amnya apabila sebuah bangunan runtuh. Apabila Paus Ioannes XXIII memansuhkan had itu, beliau mula menambah gereja-gereja baru ke senarai, yang diteruskan oleh Paus Paulus VI dan Paus Ioannes Paulus II. Hari ini terdapat hampir 150 gereja titular, daripada lebih 300 gereja di Rom.

Kardinal yang merupakan ahli yang paling lama melayani perintah kardinal paderi digelar sebagai kardinal protopaderi. Beliau mempunyai tugas dalam upacara tertentu dalam konklaf yang telah berhenti dengan efektif kerana beliau pada umumnya telah mencapai umur 80 tahun, di mana kardinal dihalang mengambil bahagian dalam konklaf. Kardinal protopaderi terkini ialah Michael Michai Kitbunchu dari Thailand.

Kardinal diakon sunting

Kardinal diakon ialah kardinal berpangkat rendah. Kardinal yang dinaikkan kepada perintah diakonal adalah sama ada pegawai-pegawai dari Kuria Rom atau paderi yang dinaikkan selepas hari jadi ke-80 mereka. Walau bagaimanapun, uskup dengan tanggungjawab keuskupan dijadikan kardinal paderi.

Kardinal diakon berasal dari tujuh orang diakon dalam Rumah Kepausan dan tujuh diakon yang mengawasi kerja-kerja Gereja di daerah-daerah Rom pada awal Abad Pertengahan, ketika pentadbiran gereja secara efektif adalah kerajaan Rom dan menyediakan semua layanan sosial. Kardinal diakon diberi gelaran kepada salah satu diakoni.

Kardinal yang dinaikkan kepada perintah diakon adalah terutamanya pegawai-pegawai Kuria Rom yang memegang pelbagai jawatan dalam pentadbiran gereja. Jumlah dan pengaruh mereka telah berubah sejak bertahun-tahun. Walaupun secara tradisinya sebahagian besar warga Itali dipilih, kumpulan itu telah menjadi lebih banyak di peringkat antarabangsa pada tahun-tahun kemudian. Pada tahun 1939 kira-kira separuhnya ialah warga Itali pada tahun 1994 jumlahnya dikurangkan menjadi sepertiga. Pengaruh mereka dalam pemilihan Paus dianggap penting, mereka lebih arif dan lebih berhubung daripada kardinal yang terpencil tetapi tahap perpaduan mereka telah berubah.[11] Di bawah perintah tahun 1587 Paus Sixtus V, yang menetapkan saiz maksimum Kolej Kardinal, terdapat hanya 14 kardinal diakon. Kemudian angka itu meningkat. Sehingga 1939 hampir separuh daripada kardinal ialah ahli kuria. Pius XII mengurangkan peratusan ini kepada 24 peratus. Ioannes XXIII menaikannya kembali kepada 37 peratus tetapi Paulus VI menurunkannya ke 27 peratus di mana Ioannes Paulus II mengekalkan nisbah ini.[11]

Pada tahun 2005, terdapat lebih daripada 50 gereja yang diiktiraf sebagai kardinal diakoni, walaupun terdapat hanya 30 kardinal dalam perintah diakon. Kardinal diakon telah lama menikmati hak untuk "memilih perintah kardinal paderi" (optazione) selepas mereka menjadi kardinal diakon selama 10 tahun. Mereka mungkin berada di atas kenaikan itu dengan mengambil "gelaran" kosong (sebuah gereja yang diperuntukkan kepada kardinal paderi sebagai gereja di Rom yang mana beliau dikaitkan) atau gereja diakoni mereka boleh dinaikkan buat sementara waktu untuk "gelaran" kardinal paderi untuk majlis itu. Apabila dinaikkan kepada kardinal paderi, mereka mengambil keutamaan mereka mengikut hari apabila pertama kali dijadikan kardinal diakon (dengan itu kedudukan di atas kardinal paderi yang dinaikkan ke kolej selepas mereka, tanpa mengira perintah).

Apabila tidak meraikan Misa tetapi masih berkhidmat sebagai fungsi liturgi, sepert berkat kepausan tahunan Urbi et Orbi, beberapa Misa Kepausan dan beberapa acara di Majlis Ekumenikal, kardinal diakon dapat dikenali dengan dalmatik yang dipakai oleh mereka dengan miter putih sederhana (yang disebut mitra simplex).

Kardinal protodiakon sunting

Kardinal protodiakon ialah kardinal diakon senior dalam perintah pelantikan ke Kolej Kardinal. Sekiranya beliau seorang kardinal pemilih dan mengambil bahagian dalam konklaf, beliau mengumumkan pemilihan paus baru dan nama[a] dari balkoni tengah Basilika St. Peter di Kota Vatikan. Protodiakon juga memakaikan pallium kepada paus baru dan memahkotainya dengan tiara paus, walaupun pertabaln telah dihentikan sejak Paus Ioannes Paulus I, memilih upacara pelantikan paus yang lebih sederhana pada tahun 1978.[13] Kardinal protodiakon terkini ialah Renato Raffaele Martino.

Kardinal protodiakon sejak 1911 sunting

 
Lambang Kardinal Martino, Kardinal protodiakon terkini.
  • Francesco Salesio Della Volpe (4 Januari 1911 – 5 November 1916†); mengumumkan pemilihan Paus Benedict XV (1914)
  • Gaetano Bisleti (5 November 1916 – 17 Disember 1928*); mengumumkan pemilihan Paus Pius XI (1922)
  • Camillo Laurenti (17 Disember 1928 – 16 Disember 1935*)
  • Camillo Caccia-Dominioni (16 Disember 1935 – 12 November 1946†); mengumumkan pemilihan Paus Pius XII (1939)
  • Nicola Canali (12 November 1946 – 3 Ogos 1961†); mengumumkan pemilihan Paus Ioannes XXIII (1958)
  • Alfredo Ottaviani (3 Ogos 1961 – 26 Jun 1967*); mengumumkan pemilihan Paus Paulus VI (1963)
  • Arcadio Larraona Saralegui, CMF (26 Jun 1967 – 28 April 1969*)
  • William Theodore Heard (28 April 1969 – 18 Mei 1970*)
  • Antonio Bacci (18 Mei 1970 – 20 Januari 1971†)
  • Michael Browne, OP (20 Januari 1971 – 31 Mac 1971†)
  • Federico Callori di Vignale (31 Mac 1971 – 8 Ogos 1971†)
  • Charles Journet (8 Ogos 1971 – 5 Mac 1973*)
  • Pericle Felici (5 Mac 1973 – 30 Jun 1979*); mengumumkan pemilihan Paus Ioannes Paulus I (1978) dan Paus Ioannes Paulus II (Oktober 1978)
  • Sergio Pignedoli (30 Jun 1979 – 15 Jun 1980†)
  • Umberto Mozzoni (15 Jun 1980 – 2 Februari 1983*)
  • Opilio Rossi (2 Februari 1983 – 22 Jun 1987*)
  • Giuseppe Caprio (22 Jun 1987 – 26 November 1990*)
  • Aurelio Sabattani (26 November 1990 – 5 April 1993*)
  • Duraisamy Simon Lourdusamy (5 April 1993 – 29 Januari 1996*)
  • Eduardo Martínez Somalo (29 Januari 1996 – 9 Januari 1999*)
  • Pio Laghi (9 Januari 1999 – 26 Februari 2002*)
  • Luigi Poggi (26 Februari 2002 – 24 Februari 2005*)
  • Jorge Medina Estévez (24 Februari 2005 – 23 Februari 2007*); mengumumkan pemilihan Paus Benedictus XVI (Papal conclave, 2005|2005)
  • Darío Castrillón Hoyos (23 Februari 2007 – 1 Mac 2008*)
  • Agostino Cacciavillan (1 Mac 2008 – 21 Februari 2011*)
  • Jean-Louis Tauran (21 Februari 2011 – 12 Jun 2014*); mengumumkan pemilihan Paus Francis (2013)
  • Renato Raffaele Martino (12 Jun 2014 – kini)[14]

*Berhenti menjadi protodiakon apabila dinaikkan ke perintah kardinal paderi †Merupakan protodiakon pada masa kematian

Kardinal in pectore atau kardinal rahsia sunting

Sebagai tambahan kepada kardinal yang dinamakan, paus boleh menamakan kardinal rahsia atau kardinal in pectore. Semasa Schisme Barat, banyak kardinal telah dijadikan oleh paus yang berjuang. Bermula dengan pemerintahan Paus Martinus V,[1] kardinal dijadikan tanpa menerbitkan nama mereka sehingga kemudian, suatu amalan yang dinamakan creati et reservati in pectore.[15] Kardinal yang dinamakan in pectore hanya diketahui oleh paus. Pada zaman moden, paus telah menamakan kardinal in pectore untuk melindungi mereka atau jemaah mereka daripada tindakan balas politik. Jika keadaan berubah, paus membuat pelantikan secara umum. Kardinal yang dipersoalkan kemudiannya berpangkat dalam keutamaan dengan kardinal yang dijadikan pada masa pelantikan in pectore beliau. Sekiranya paus mati sebelum mendedahkan identiti seorang kardinal in pectore, status mereka sebagai kardinal akan tamat. Paus terakhir yang diketahui telah menamakan kardinal in pectore ialah Paus Ioannes Paulus II, yang menamakan empat, termasuk seorang yang identitinya tidak pernah didedahkan.[b]

Pakaian dan keistimewaan sunting

Catatan sunting

  1. ^ apabila beliau telah ditahbiskan kepada uskup[12]
  2. ^ Ketiga kardinal tersebut ialah" Ignatius Kung Pin-Mei, Uskup Shanghai, dijadikan kardinal pada 1979, didedahkan pada 1991; Marian Jaworski, Uskup Agung Lviv, dijadikan kardinal pada 1998, didedahkan pada 2001; Jānis Pujāts, Uskup Agung Riga, dijadikan kardinal pada 1998, didedahkan pada 2001. John Paul menjadikan orang keempat pada 2003 tetapi tidak didedahkan identitinya, bukan kehendaknya sendiri. Spekulasi mengatakan pada Joseph Zen Ze-kiun, Uskup Hong Kong, Tadeusz Kondrusiewicz, Uskup Agung Moscow, and Uskup Agung Stanisław Dziwisz, setiausaha dan kawan lama John Paul.[16]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c   Sägmüller, Johannes Baptist (1913). "Cardinal". Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
  2. ^ John P. Beal, New Commentary on the Code of Canon Law (Paulist Press 2000 ISBN 978-0-80910502-1), p. 468
  3. ^ Umberto Benigni, "Ostia and Velletri" in Catholic Encyclopedia (New York 1911)
  4. ^ Pope Pius X, motu proprio Edita a Nobis of 5 May 1914 in Acta Apostolicae Sedis VI (1914), p. 219-220 Diarkibkan 3 Mac 2013 di Wayback Machine
  5. ^ "History of Papal Electoral Law". www.ewtn.com.
  6. ^ Pope John XXIII (9 April 1962). "Suburbicariis sedibus" (dalam bahasa Latin). Libreria Editrice Vaticana. Dicapai pada 2 November 2017. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  7. ^ "Rescriptum of the Holy Father Francis ..." Holy See Press Office. 26 June 2018. Dicapai pada 26 June 2018. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  8. ^ Glatz, Carol (26 June 2018). "New papal appointments reflect pope's wish for transparency". National Catholic Reporter. Catholic News Service. Dicapai pada 26 June 2018. Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  9. ^ Pope Paul VI (11 February 1965). "Ad Purpuratorum Patrum Collegium" (dalam bahasa Latin). Libreria Editrice Vaticana. Dicapai pada 3 December 2017. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  10. ^ John Hardon, Modern Catholic Dictionary
  11. ^ a b Thomas J. Reese, Inside the Vatican: The Politics and Organization of the Catholic Church, Harvard University Press, 1996 p. 92-93
  12. ^ Ap. Const. Universi Dominici Gregis, No. 89
  13. ^ "Acting in the place of the Roman Pontiff, he also confers the pallium upon metropolitan bishops or gives the pallium to their proxies." Canon 355 §2
  14. ^ Scaramuzzi, Jacopo (12 June 2014). "Martino diventa cardinale protodiacono (senza "Habemus Papam")". La Stampa (dalam bahasa Itali). Dicapai pada 23 January 2018.
  15. ^ Rickaby, John (1913). Catholic Encyclopedia. 3. m/s. 337.
  16. ^ Boudreau, Richard (7 April 2005). "Mystery Cardinal Will Never Be Able to Join Peers". Los Angeles Times. Dicapai pada 6 July 2018.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting