Kari ayam merupakan hidangan yang berasal dari benua kecil India. Makanan ini lazim didapati di benua kecil India, Asia Tenggara, Britain, dan Caribbean. Kari khas dari benua India terdiri daripada ayam yang dimasak dalam sos bawang - dan tomato - berasaskan, dengan halia, bawang putih, puri tomato, cili dan pelbagai rempah, sering kali termasuk kunyit, jintan, ketumbar, kayu manis, dan kepulaga. Di luar Asia Selatan, ayam kari sering dibuat dengan campuran rempah yang telah dibuat sebelumnya yang dikenali sebagai serbuk kari atau pes kari.

Curry chicken
Kari ayam dari Maharashtra dengan tepung beras chapati
JenisKari
Tempat asalBenua kecil India
Kawasan/rantauBenua kecil India, Asia Tenggara, dan Caribbean
Bahan utamaAyam, bawang merah, halia, bawang putih, lada cili, rempah (kunyit, jintan, ketumbar, garam masala)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Variasi wilayah sunting

Benua kecil India sunting

Masakan India mempunyai sejumlah besar variasi wilayah, dengan banyak variasi pada resipi asas kari ayam. Kari ayam India biasanya bermula dengan rempah, dipanaskan dengan minyak. Pes kemudian dibuat dengan bawang, halia, bawang putih, dan tomato, dan rempah serbuk. Ketulan daging ayam kemudian ditambahkan ke dalam sos, dan dididihkan hingga masak.[1] Di selatan India, kelapa dan daun kari juga merupakan bahan biasa.[2] Kari ayam biasanya dihiasi dengan daun ketumbar, dan disajikan dengan nasi atau roti.

Di India selatan, kari ayam boleh dipekatkan menggunakan santan.[3]

Asia Tenggara sunting

 
Kaeng yot maphrao sai kai adalah kari utara Thailand kari sawit pucuk dan ayam.

Di Asia tenggara, perahan kelapa, santan, dan pelbagai rempah-rempah asal digunakan apabila pelbagai hidangan asli yang dibuat dengan santan atau pes perasa dimasak dan dimakan dengan nasi sering disebut sebagai "kari" walaupun mereka bukan berasal dari India. Contohnya termasuk gaeng gai Thai dan ginataang manok Filipina.[4] Kari ayam terdapat dalam kelompok kari Burma dan dalam bahasa Burma ohn no khao swè, sup mi santan dan kari ayam.[5][6]

Walau bagaimanapun, terbitan kari ayam India mungkin dibezakan kerana ia agak moden dan dibuat dengan serbuk kari, daun pokok kari, atau rempah lain, seperti kari ayam Filipina dan kari ayam Malaysia, walaupun masih menggunakan bahan-bahan asli Asia Tenggara.[7][8]

Amerika Utara sunting

Hidangan kari di Amerika Utara bermula pada awal tahun 1800-an.[perlu rujukan] Seorang kapten laut British yang ditempatkan di Bengal, India, berkongsi resipi hidangan ini dengan beberapa rakan di pelabuhan perkapalan utama di Savannah, Georgia.[perlu rujukan]

Pada tahun 1940, Puan W.L. Bullard dari Warm Springs, Georgia menghidangkan hidangan dengan nama Country Captain kepada Franklin D. Roosevelt (presiden Amerika Syarikat ke-32) dan kepada Jeneral George S. Patton (Jeneral Tentera AS yang terkenal). Mereka memuji dan menyukai hidangan ini lalu menjadi faktor penghormatan terhadap status klasik Amerika Syarikat Selatan.[9]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Sanjeev Kapoor's Khazana. "Quick and Easy Chicken Curry". Dicapai pada 10 May 2013.
  2. ^ Sanjay Thumma. "Grandma's Curry chicken". Dicapai pada 10 Mei 2013.
  3. ^ J. S. Pruthi (1999). Quick Freezing Preservation of Foods: Foods of plant origin. ALLIED PUBLISHERS LIMITED. m/s. 178. ISBN 9788170239635.
  4. ^ Van Esterik, Penny (2008). Food Culture in Southeast Asia. ABC-CLIO. m/s. 58–59. ISBN 9780313344206.
  5. ^ Marks, Copeland; Thein, Aung (1994-09-08). The Burmese Kitchen: Recipes from the Golden Land (dalam bahasa Inggeris). Rowman & Littlefield. ISBN 978-1-59077-260-7.
  6. ^ Aye, MiMi (2019-06-13). Mandalay: Recipes and Tales from a Burmese Kitchen (dalam bahasa Inggeris). Bloomsbury Publishing. ISBN 978-1-4729-5948-5.
  7. ^ "Filipino Style Chicken Curry". Panlasang Pinoy. Dicapai pada 16 November 2019.
  8. ^ "Malaysian Curry Chicken". Nyonya Cooking. Dicapai pada 16 November 2019.
  9. ^ Bunning Stevens, Patricia (October 1998). Rare Bits: Unusual Origins of Popular Recipes. Athens, Ohio, USA: Ohio University Press. ISBN 0-8214-1232-9.