Karies gigi (bukan manusia)

Karies gigi, juga dikenali sebagai kereputan gigi, adalah agak biasa sesama haiwan teman.[1] Bakteria Streptococcus mutans dan S.sanguis menyebabkan karies gigi dengan memetabolisme gula.[2]

Istilah kaviti kucing biasanya digunakan untuk merujuk lesi resorptif odontoklastik kucing, walau bagaimanapun, bakteria penghasil asid sakrolitik (yang sama terlibat dalam plak gigi) tidak terlibat dalam keadaan ini.

Pada anjing sunting

Sungguhpun jarang terlihat pada kucing, insidens karies pada anjing telah dianggarkan pada kira-kira 5%.[3] Anjing lebih kurang mungkin daripada manusia untuk menghidap kereputan gigi kerana pH sangat tinggi liur anjing, yang mencegah persekitaran asid daripada membentuk dan penyahmineralan ikutan bagi enamel yang akan berlaku.[4] Dalam peristiwa bahawa kereputan gigi berlaku (biasanya daripada trauma), anjing boleh menerima isian gigi sama seperti manusia.

Rujukan sunting

  1. ^ "AVDS Cavities information page — Dog Tooth Health — Cat Tooth Health". Persatuan Gigi Veterinar Amerika Syarikat. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-10-13. Dicapai pada 10 November 2013.
  2. ^ "Dental Caries". WikiVet. Dicapai pada 20 November 2013.
  3. ^ Hale FA. "Dental caries in the dog." J Vet Dent. 1998 Jun;15(2):79-83. PMID 10597155.
  4. ^ Chris C. Pinney, The Illustrated Veterinary Guide for Dogs, Cats, Birds, and Exotic Pets (Blue Ridge Summit, PA: TAB Books, 1992), p. 187.